Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 379 kr per år

Annons

Raw krångligare än jpeg? (Gör jag något fel?)

Produkter
(logga in för att koppla)

Eva R

Aktiv medlem
Gör jag något fel?

Jag har just börjat fota i raw istället för jpg och förstår inte varför folk säger att det innebär så mycket arbete. Antagligen gör jag något jättefel men vad? Mina rawbilder är mycket mer lättarbetade än jpg-bilderna. Det enda som behöver göras är att ställa in vitbalansen och, ibland justera exponering och skugga något lite. Därefter lägger jag på lite oskarp mask och bilden är klar (om jag inte beskär den förstås). Vilket moment missar jag?

det är väl så att man menar att jpgbilderna är klara direkt till skillnad från raw.
jag själv plåtar bara raw vid speciella tillfällen.
men oftast vill jag att bilden ska vara färdig direkt och med det även funka att kunna ses i många olika program på alla plattformar.
och oftast handlar det om totalt runt 500-1000 bilder för varje kund.
skulle jag då bara plåta raw skulle jag aldrig hinna leverera.

Själv tycker jag batchfunktionerna är toppen, välj vitbalans, etc på första bilden i ett ljusförhållande, markera resten och vips så har du alla inställningar på alla.

Sen om man plåtar i en väldigt blandat miljö kan det ju bli knepigare att batcha upp sådana saker, men för tillfällen som är relativt kontrollerade så är det guld. Och att få ut det i 16bit / adobeRGB är inte heller helt dumt om man ska göra någon mer efterbehandling.

ANNONS
Götaplatsens Foto