Annons

RAW och val av färgrymd?

Produkter
(logga in för att koppla)

Tobey

Medlem
Hej!

En sak som jag inte fått kläm på är om det spelar någon roll om man ställer in kameran (350D) på sRGB eller Adobe RGB om man fotar i RAW eller om man lika gärna kan välja färgrymd senare i Camera Raw om man kör CS2?

Om jag ställer in kameran på sRGB och via camera raw sparar till jpeg så ser jag i windows ingen skillnad på detta foto jämfört om jag i photoshop konverterar samma foto till Adobe RGB färgrymd och sedan sparar till jpeg.

Hoppas någon kan klargöra detta lite.

Mvh,
Tobias

Jag ser inte heller för blotta ögat någon skillnad i Photoshop CS2 på samma foto med sRGB respektive Adobe RGB profil. Jag undrar om det finns någon egentlig nackdel att använda Adobe RGB som standardfärgrymd i photoshop. Vad jag förstår blir ju bilder med Adobe RGB färglösa och tråkiga om de skrivs ut utav ett lab som kör sRGB vilket de flesta väl gör? Jag brukar annars skicka mina foton till proprint och med deras icc-profil ser fotona inte alls bra ut i windows visningsprogram men blir finfina på utskrift.

/Tobias

Om du har kameran på sRGB eller Adobe RGB spelar ingen roll om du kör RAW.

I RAW-filen finns allt som sensorn ser. I konverteringsprogrammet bestämmer du vilken färgrymd bilden ska få.

Jag rekommenderar att du sparar dina fixade bilder som Adobe RGB. Sen kan du göra jpg-versioner i jpg för att titta på i program som inte hanterar profiler, som Internet Explorer.

Windows och Mac OS X ska klara av att hantera profiler i sina senaste versioner. (om jag kommer ihåg rätt). Glöm inte att spara med färgprofilen.

Tobey skrev:
Jag ser inte heller för blotta ögat någon skillnad i Photoshop CS2 på samma foto med sRGB respektive Adobe RGB profil. Jag undrar om det finns någon egentlig nackdel att använda Adobe RGB som standardfärgrymd i photoshop.

/Tobias

Vad händer om bilden har en annan färgprofil än Photoshops standardfärgrymd? Är det inte bildens färgprofil som gäller?

/Sten

Ossian II skrev:

I RAW-filen finns allt som sensorn ser. I konverteringsprogrammet bestämmer du vilken färgrymd bilden ska få.

Jag rekommenderar att du sparar dina fixade bilder som Adobe RGB. Sen kan du göra jpg-versioner i jpg för att titta på i program som inte hanterar profiler, som Internet Explorer.

Windows och Mac OS X ska klara av att hantera profiler i sina senaste versioner. (om jag kommer ihåg rätt). Glöm inte att spara med färgprofilen.

Så liten Ossian, och kan redan så mycket, det var strongt! ;)

Enligt mig så har Ossian rätt. Men den den person som kanske har mest koll på färghantering är Stefan Ohlsson.

Jag fotograferar i RAW och sparar filerna som TIFF med adodeRGB. Sedan kan man bestämma vart filerna ska gå och göra det format som krävs eller godkänns av det labb man använder.

Jag har på detta sätt gjort bilder upp till 60x90 med en enastående kvalité från en Canon 20D

/stefan

Ossian II skrev:

Magnus fröderberg har smurfaccounts ^^ Döljer det genom att skylta med sin lilla bäbis... usch magnus. jag ska rapportera dig till David Elmfeldth... bara så du vet ^^

ANNONS
Götaplatsens Foto