Annons

Recensera din Ixus 110 IS

Produkter
(logga in för att koppla)

nifo

Avslutat medlemskap
Hej!

Nyfiken på om det presterar så superbra som ex. Cyberphoto hävdare (gav den "Toppklass"). Ska gå från en IXUS 70 - och undrar om jag kommer uppleva stor skillnad i bildkvaliteten? Finns det några nackdelar mot min nuvarande Ixus?

Må gott och tack!

Hälsn. Fredrik

Tro inte för mycket på reklam, en kompakt är en kompakt - pratar man bildkvallité så har nästan inget hänt på de senaste fem åren. Fler finesser och lägre pris, men inte fan blir bilderna bättre.

Ungefär så jag reagerade med, kanske med visst undantag av kompakter med större sensor. Men för att få toppklass så känner jag ändå att "..jaha, men då borde den väl prestera bra, eller?".

Fredrik

Med topklass menas nog inom segmentet, att jämfört med bla. andra ixus modeller är den skitbra..

men jämfört med en systemkamera som är tillverkad ungefär samtidigt så är alla kompakter skitdåliga ..

och jämfört med mobilkamera är alla andra skitbra...

Haha...jo, såklart! *s*

Men den här ska alltså vara något "extra" i låt mig kalla det "ixusklassen"? Då menar jag vid sidan av LX-3 och G10 osv (som väl egentligen hör till en större kameraklass?).

Klurar på om den kan vara nåt att ha, och om jag får nån aha-upplevelse av bytet.

Fredrik

Nu fick även Canon Digital Ixus 990 IS epitetet "Toppklass".
Hm...blir till att jämföra lite... *s* (men i slutändan kan den ev. bli en LX-3 ändå)...

Fredrik

Köpte en Ixus100 för ett litet tag sedan, jag bytte den från en Ixus 700 och bildmäsisgt, vet jag inte om det blev jättestor skillnad, dock så är fördelar:

* snabbare
* smartare autofocus
* bättre vid högre iso
* mindre
* filma i HD

säkert mer saker, men det som jag har märkt i alla fall. så kan tänka mig att du bli rnöjd med ditt byte...

Köpte en Ixus100 för ett litet tag sedan, jag bytte den från en Ixus 700 och bildmäsisgt, vet jag inte om det blev jättestor skillnad, dock så är fördelar:

* snabbare
* smartare autofocus
* bättre vid högre iso
* mindre
* filma i HD

säkert mer saker, men det som jag har märkt i alla fall. så kan tänka mig att du bli rnöjd med ditt byte...

Jag köpte också en IXUS 100 IS nyss och jag tycker det har hänt mycket sedan min IXUS 400. De nya kompakterna är ju nästan lika snabba som en gammal analog. Automatiken i den nya gör ju i princip alltid som jag vill. Kort och gott jag är skitnöjd. Just Ixus 110 var en av de modeller jag övervägde men till slut så var det storleken som avgjorde även om jag skulle viljat ha den extra vidvinkeln.

M

Mmm...för den lockar faktiskt. Är dock inte säker på att uppsprånget från Ixus 70 blir tillräckligt för att motivera ett köpa. HD...visst, och ja...högre upplösning (vilket jag inte behöver). Auto-rödaögonborttagning är ju trevligt förstås. Såg jag fanns i de nya. =)

Får jag fråga er som har en Ixus 100 om ljudnivån?

Min sambo köpte en Ixus 100 här i veckan, och när man startar den så surrar den en hel del, både i foto/video och visningsläget, har provat att stänga av IS-funktionen men "surret" kvarstår.

Ljudet är faktiskt så högt att det går in i mikrofonen vid videofilmning, så har inte de tidigare Ixusarna vi har haft varit, så nu undrar jag om era 100is också låter en del eller om man kan anta att det är ett måndagsex som vi har fått tag på?

Får jag fråga er som har en Ixus 100 om ljudnivån?

Min sambo köpte en Ixus 100 här i veckan, och när man startar den så surrar den en hel del, både i foto/video och visningsläget, har provat att stänga av IS-funktionen men "surret" kvarstår.

Ljudet är faktiskt så högt att det går in i mikrofonen vid videofilmning, så har inte de tidigare Ixusarna vi har haft varit, så nu undrar jag om era 100is också låter en del eller om man kan anta att det är ett måndagsex som vi har fått tag på?

Jag trodde faktiskt min var ljudlös men när jag läste detta så var jag ju tvungen att kolla. Jo min surrar också men jag måste i princip lägga den mot örat för att höra det. Jag har inte märkt ljudet på filminspelning men det använder jag inte mycket. Kanske om man filmar något där det är väldigt tyst då borde ju kameran skruva upp känsligheten på mikrofonen.

ANNONS
Götaplatsens Foto