Annons

Redigera färger i ett rum

Produkter
(logga in för att koppla)
Hej alla fotografer!
Medan jag sovit har det diskuterats bra här. :0)
Kanske tog jag för stor frihet att länka till dina bilder, Catharina, som jag tycker är väldigt fina. Varför skulle jag annars ha hänvisat till dem? Och inga hemligheter har läckt ut;)

Smaken är ju som sagt väldigt olika, vilket har framgått här. Men vi ser dessa "mäklarbilder" med olika ögon beroende på vad vi själva fotograferar, och förstås vår egen smak och tycke i allmänhet.

Här på Fotosidan får man många bra tips och de är ovärderliga. Ett av tipsen jag läste igår var att kontakta den fotograf som man är intresserad av. Vilket jag gjorde:)

Visst är fotografer som fotograferar i samma genre konkurrenter, men också kollegor. Några av fotograferna i nordvästra Skåne är jag god vän med och vi träffas, mejlas och diskuterar en del fotografering och det runt omkring. Nu är det så stora skillnader mellan mig och mina kollegor trots allt ändå att vi inte skulle förlora att hjälpa varandra. För ett år sedan såg jag dem som konkurrenter men inte nu längre tack vare att de lärde mig att se dem som kollegor.

Hur det är i mäklarbranschen vet jag inte, men att hjälpa konkurrenter/kollegor kan bära något gott med sig. Hur det nu är i din och min situation kan jag inte spekulera om eftersom jag aldrig varit med om detta specifika innan. Jag ber om ursäkt om vårt samtal och detta inlägg har har gjort en negativ påverkan. Vill bara säga: fortsätt ta dina kanonfina bilder. Lycka till!

Jag har fått många bra svar på mitt inlägg. Ni som är intresserade om hur det går, så gör jag ett nytt inlägg med resultaten inom kort. Få saker är så roligt som att lära sig nytt.

//Marie

Jag har jobbat inom repro i 13 år och en sak jag lärt mig är att det finns inte två personer som tycker samma sak om en bild. Så bildkritik bör tas med en nypa salt, fast det kan vara svårt ibland.

För att återgå till ämnet så går det utmärkt att plocka bort färgstick på väggar och tak i efterhand. Kräver att man gör en markering av området och sedan kan man dra ned mättnaden i verktyget Nyans/mättnad. Drar man reglaget längst till vänster jämnar man ut tonen helt. Blir svart/vitt, vilket kommer att se märkligt ut, men en mindre justering plockar bort det oönskade färgsticket.

Som vanligt är det bara att testa sig fram, photoshop är ett grymt verktyg.

Marie, det är ok. Jag reagerade lite för snabbt och för starkt. Gillar ju dessutom inte just de foton du hänvisar till... kunde du inte valt ett annat objekt ;-)

Lycka till med fotograferingen!

Senast redigerad av en moderator:
Här kommer lite tips om hur du kan gå till väga.
(Bifogar före och efter bild)

Klicka på ikonen för justeringslager och välj kurvor. När dialogrutan för kurvor är aktiv, håll ner Shift+Ctrl och klicka med pipeten i bilden på en yta som du tror är jämngrå (vit eller svart) i det här fallet rakt ovanför golvlampan (mitt emellan lampan och tak). Du har nu satt punkter i respektive kanal R G B. I dropdown menyn kanal står det RGB,markera den och stega med piltangenten mellan Röd, Grön och Blå. Då ser du invärde och utvärde på de olika kanalerna. Jag fick R=176 G=152 B=129.
Som du ser är det mycket rött i den vita väggen, vilket är fullt naturligt pga tungstensbelysning. Men om man vill minimera färgsticket så ändrar man utvärdet till närmast gemensamt för de tre kanalerna. Skriv in 158 i utvärde på alla tre. Bilden börjar nu bli hyffst neutral. Men för att behålla lite av "myset" med rödsticket, men inte för mycket så kan man dra ner opaciteten på kurvlagret till ca.60%.Eventuellt lite justering av färgmättnd kan behövas.

Nu var dina bilder inte så farligt röda ;0) Har sett värre.

Lycka till
mvh/Ove

Cathis 1 skrev:
Marie, det är ok. Jag reagerade lite för snabbt och för starkt. Gillar ju dessutom inte just de foton du hänvisar till... kunde du inte valt ett annat objekt ;-)

Lycka till med fotograferingen!

Catharina, vad skönt att höra att det var ok ändå. Ur det hela har jag lärt mig mycket måste jag tala om för er alla. Både Photoshop och allmänt "tänka till innan aktion" :)

Att jag valde just det objektet var för att två av rummen hade just det där jag eftersöker i mina bilder: Vita väggar, ingen färgstick mm. Fintfint! :)

Re: Jag är inte fotograf!

Cathis 1 skrev:
Jag är inte fotograf och har aldrig utgett mig för att vara det, utan jag är fastighetsmäklare som säljer bostäder som behöver fotograferas.

Du tar jättefina kort med rätt färgtemperatur. Du gör ett rättefint jobb. Lycka till med allt!

//L

ANNONS
Götaplatsens Foto