fotoolsson
Aktiv medlem
Bra forum 
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
+1, som man brukar skriva!Själv kör jag 35mm eller 50mm på FF till i stort sett allt. Funkar perfekt.Kan inte i min vildaste fantasi förstå vad jag ska med ett 70-200 till.. ? Speciellt eftersom jag inte fotar fåglar... De flesta tycker jag är konstig när jag kommer med bara en 50:ia till en plåtning.. Men varför ska jag använda en massa grejer som jag inte vill använda och således ta sämre bilder. Nej tack.
När någon ställer frågor på den här nivån brukar jag svara att det gäller att först förhållandet mellan tid, bländare och brännvidd.
50mm passar till blå bilar
120mm för bruna fåglar
500mm för gula blommor
Jag kommer inte på just nu vad jag brukar använda till grönt gräs, men jag har för mig att det är 85mm.
/Karl
Martin, ditt förra svar var helt fantasktiskt som svar på ursprungsfrågan i tråden (10/10). Din entusiasm, kunnande och engagemang är faktiskt riktigt imponerande och borde vara en ledstjärna för oss alla.
Eftersom jag startade den här debatten med mitt inlägg, (provocerande? javisst det var avsikten). Vill jag påpeka att det var den typ av inlägg, som det två sista Makten har kommit med, speciellt sista raden "vad ser ditt öga" som jag efterlyste på Fotosidan med min provokation. Jag tycker att det blir trevligare så.
Joachim
Ett exempel på vad som inte går, brännvidd 17 mm:
http://i696.photobucket.com/albums/vv325/Helmetrock/Fisketur 09-06-08/RHJ_0673.jpg
Detta har jag försökt säga många gånger att slutartiden, bländaren och brännvidden är komponeringsverktyg, exponerar gör man med ISO.
/Karl
Jag brukar säga att ISO bestämmer hur mycket brus man vill ha i bilden.
Exponeringen är skapandet av bilden och ingen enskild parameter av dem du nämnde.
Vad kan man göra med ett Canon EF-S 18-200 mm IS
Hej Karl !
Är Du uppriktig eller är det ett skämt ?