Annons

Reflexer på negativ

Produkter
(logga in för att koppla)

Fredsson

Aktiv medlem
Jag har köpt en gammal Agfa Isolette 1 på e-bay och provade idag den första svartvita filmen med kameran. Det var en Kodak Tri-X. Nästa samtliga negativ fick en konstig skuggning i nedre vänstra delen på bilden. Det ser nästan ut som en dubbelexponering med en liten förskjutning (hoppas det går att se på bifogad bild).

Jag tycker bälgen ser hel ut och kan inte upptäcka något ljusläckage när jag tittar. "Skuggningen" går utanför själva negativet. Kan det ändå bero på läckage i bälgen? Det var ju rätt soligt i dag så det blev ju rätt mycket ljus på kameran.

//Thomas

Bilagor

• BW.jpg
    BW.jpg
    69.8 KB · Visningar: 303
En bild till. En riktigt dålig bild men här är det extra mycket. Kan det bero på framkallningen??

Bilagor

• bw2.jpg
    bw2.jpg
    40.8 KB · Visningar: 235
Jag tror det är ljusläckor från när du bytt film eller så. Filmen blev inte upprullad tajt nog.

Kan du ta 2/3 dels rulle o vira in bälgen i ngt som inte släpper in ljus.
Sedan tar du bort den extra ljusdämpningen.
Skillad? blir svaret -Ja så är det bälgen.

Kan du ta 2/3 dels rulle o vira in bälgen i ngt som inte släpper in ljus.
Sedan tar du bort den extra ljusdämpningen.
Skillad? blir svaret -Ja så är det bälgen.

Men om det vore bälgen som släppte in extra ljus, så borde det väl blivit vita slöjor, inte svarta skuggor på de färdiga kopiorna.

Jag undrar, hur framkallades filmen? Var det möjligtvis så att framkallaren inte riktigt kommit åt filmen t.ex. på grund av att den rullats uupp på framkallningspiralen så att filmytor legat tätt intill varandra, och därmed inte blivit framkallade.

Glöm det! Jag tror jag missförstod vad som var problemet med bilderna

Ser ut som ljusläckage. Har detta på en en av mina kameror också. Att det är så tydligt (skarp kant och fibrer synliga) tror jag betyder att hålet ligger nära filmen.

Tack för svaren. Jag ska försöka kolla bälgen noggrannare. Att jag frågade om framkallning beror på att det är en kompis som framkallat och han gjorde på ett sätt som jag aldrig har provat. Slog på framkallare och framkalllde i en timme utan mer än en agitering efter halva tiden. Funderar på om dettapå något sätt gjort att filemn blev ojämnt framkallad. (Det var tre spiraler i dosan samtidigt och de båda andra fick vissa märken efter rinningar som att framkallaren inte verkat helt jämnt över hela filmen)

Det som jag är mest fundersam över är att det liksom ser ut som om det ligger två eller flera lager av bilden över varandra i nedre vänstra hörnet utanför den egentliga bilden. Ljusläckage borde ju ge ljusskador på bilden men kan det skapa en sådan dubbelbild?

//Thomas

Ljusläckage kan skapa en massa underligheter. Släpande skuggor eller skarpa kanter, allt beroende på hur länge varje ruta har varit framdragen, hur mycket ljus det var när man drog fram filmen mm.

Kolla inte bara bälgen, min kamera har läckaget i bakre locket som man öppnar för att sätta in film.

Ståframkallning borde inte kunna producera den här typen av fel.

Funderar på om dettapå något sätt gjort att filemn blev ojämnt framkallad. (Det var tre spiraler i dosan samtidigt och de båda andra fick vissa märken efter rinningar som att framkallaren inte verkat helt jämnt över hela filmen)
Stand development kan ge exakt det du beskriver.
Problemet ökar med fler spiraler.

ANNONS