Annons

regel om hur många ggr bilden kan bli såld?

Produkter
(logga in för att koppla)

andreasfridholm

Ny medlem
Finns det några regler som säger att man inte får sälja en bild till två (eller fler) personer/företag på samma gång?

Ska man informera de om att bilden finns på andra ställen också?

Det finns inga regler (lagar motsvarande). Däremot är du givetvis bunden av eventuella avtal.

Etiskt sett så beror det ju lite på vad det är för bilder och vad de ska användas till. Även frågan om huruvida man bör informera om att man har sålt bilden till någon annan får besvaras så.

En bild kan säljas med begränsade eller fulla rättigheter!

Med begränsade rättigheter (preciserade i kontrakt såklart) så kan bilden säljas utan betänkligheter hur många gånger du vill. Det är upp till kunden att betala för fulla rättigheter om han/hon vill säkra sig bilden till 100%.

Sedan så är det ju så att om du fotar på uppdrag så tillfaller bilderna oftast kunden, beroende på avtalet...

Se på en bildbyrå tex,, de säljer ju glatt en bild en triljon ggr utan att ngn kan säga ett ord om det, om bilden sålts med begränsade rättigheter alltså.

MVH Niclas,

Så om jag har en bild som jag har tänkt sälja som reklambild till diverse affärer som är återförsäljare till ett visst märke så får jag sälja den till hur många affärer jag vill? såvida inte nån affär vill ha fulla rättighter för bilden?

Ja det antar jag starkt.
Återförsäljare får väl räkna med att konkurrera med andra som säljer likadana produkter.

Men då är det kanske bäst att sälja bilderna direkt till producenten.. Återförsäljarna får ju reklamen (de färdiga affischerna mm) från producenten/generalagenten..

Jag tror nog också att det ofta finns en policy inom "brand,et" vilka bilder som får marknadsföra produkten.. Hade jag suttit som chef på Nike,s marknadsföringsavdelning så hade jag varit oerhört skeptisk till andra bilder än de jag och mitt team hade valt ut! Bilder som visar butikernas faciliteter, miljö etc spelar ju däremot ingen roll kan jag tänka.

Eftersom en kjedja (typ Intersport) har sin fast bestämda reklam av produkterna så satsar de säkerligen också få kronor på extern reklam, om de nu har lov att använda den..

MVH Niclas,

Senast ändrad:
Jo jag förmodade att det fanns någon sådan policy inblandad. Så jag måste alltså kontakt generalagenten för märket och fråga om det går bra att jag säljer min bild direkt till affärer?

Eller går det bra om jag kontakt den svenska distributören för märket och frågar dem? Jag skickade nämligen ett mail till dem Förra veckan och frågade dem men har ännu inte fått något svar. Jag bifogar bilden så att ni förstår vad det är för slags reklambild.

Bilagor

• i-pathminst.jpg
    i-pathminst.jpg
    98.3 KB · Visningar: 391
Ja, det är smart att slå lite signaler först. Tror nog att du får svaren du behöver rättså snabbt.

Jag skulle ringt generalagenten först. Men det är nog så att ofta så är det en kille som sitter som agent, utan direkt stora kunskaper om sånt. De större agenterna har nog mer kunnig (på sina fält) personal.

MVH Niclas,

Ok, jag har nu fått tag i en mail, dock en info mail :( Är det någon som har nån aning om ungefärlig ersättning för bilden? Det beror väl i och för sig i vilken utsträckning bilden används, eller?

Ja, allt beror på.

Bra säljaregenskaper är ju avgörnade. Att den eventuella kunden verkligen förstår viktigheten av att bilden borde köpas och användas.. "för deras egen lönsamhets skull"..

MVH Niclas,

FILM) (ulltand skrev:
Kanske jag låter lite negativ nu, men varför ska en affär/återförsäljare köpa din bild?

Jo för att jag inte har sett några bra reklambilder för märket. Har i stort sett inte sett någon reklambild för märket överhuvudtaget, inte på återförsäljarnas hemsidor i alla fall. Den enda bild jag sett hos återförsäljarna är en vanlig skatebild som i regel inte har något med märket att göra. Man ser inte något klädesplagg som kan knytas till märket, möjligtvis åkarens sko. Men det syns inte då bilden är för liten och det finns inte heller en logga på bilden. I min bild framgår det både på skorna och av loggan vilket märket det handlar om, därför skulle en återförsäljare köpa min bild. Dessutom tycker jag den ser ut som en typisk reklambild som man ser i skatetidningar.

Om affären (affärerna) köper din bild, så varför syna given häst i munnen och ringa generalagenten? vad kan bli bättre för dej av det?

För butikernas del kan det innebära att de köpt en bild som de bara kan använda till dess generalagenten pekar på nåt i avtalet med butiken, men det e ju inte ditt problem.

Vill de köpa - sälj!

Jag visste inte vad det kunde få för följder, t ex att jag en dag vaknar, käkar frukost går ut och hämtar posten och ser ett brev från tingsrätten där det står att jag blivit stämd av ett jättestort företag på 10miljoner kronor (överdrift) för att jag sålt en bild till en affär.

Oftast får butikerna bidrag för att annonsera. Alltså, företaget X vill att återföräljaren gör reklam för produkten Y.

Att en ÅF på eget bevåg betalar för att göra reklam för en produkt är mycket udda och väldigt ovanligt.

Men lycka till!

o.g skrev:
Jag visste inte vad det kunde få för följder, t ex att jag en dag vaknar, käkar frukost går ut och hämtar posten och ser ett brev från tingsrätten där det står att jag blivit stämd av ett jättestort företag på 10miljoner kronor (överdrift) för att jag sålt en bild till en affär.

Du slipper betala och blir kändis på köpet. Karriären är säkrad :)

Eller annorlunda uttryckt, du gör inget fel genom att fotografera o sälja bilder. Den som eventuellt gör fel är den som ansvarar för publiceringen. Vad butiken har för avtal med sina leverantörer om varumärken etc är inte ditt huvudbry...

FILM) (ulltand skrev:
...Att en ÅF på eget bevåg betalar för att göra reklam för en produkt är mycket udda och väldigt ovanligt...

I och med det påstående förmodar jag att du vet mycket och kanske är återförsäljare eller företagare? Jag vet 2st återförsäljare i Sverige som använder reklambilder både från generalagenten och från diverse privatpersoner.

Och i detta fall är det 2st återförsäljare av 5st vilket motsvarar 40% och det verkar inte särskilt udda om 40% av återförsäljarna gör det, eller har jag fel?

Närå, på den tiden jag var med o drev företag som krängde ett känt datormärke så fixade vi egna bilder o teckningar av produkterna vi ville kränga, fast ofta var det enklast att använda de "officiella" bilderna i annonserna.

Det är nog inte alls ovanligt med "egna bilder" i lokala annonser och tidningar. Sen kanske inte generalagenten älskar dem, men å andra sidan e ju syftet att kränga deras stuff, så hur hårt vill de slå tror ni?

Nej man ser jämt och ständigt "egna bilder" i lokala annonser och tidningar. Hade jag suttit chef på en generalagent hade jag blivit glad om bilderna gjorde så att man sålde mer. Men nu gör jag inte det och vet inte hur såna som sitter där tänker. Men man får väl hoppas.

Det finns ett gäng som försvarar sina varumärken med hull och hår. Skriv Rolls Royce i en annons som inte har med rolls att göra ("Rolls Royce för dina fötter + märket på skorna" t ex) så kan du räkna med en faktura inom några dagar. Så länge varumärkena används av deras egna representanter och i "rätt" syfte lär de inte ta i med hårdhandskarna på en gång. Undantag finns säkert.

ANNONS
Götaplatsens Foto