Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Regler kring konsertfoto

Produkter
(logga in för att koppla)

Patrik68

Aktiv medlem
Undrar om det finns några generella regler för konsertfoto och andra spelningar eller om det är olika från gång till annan?
Min dotter brukar gå på konser och då såger jag att hon ska ta med system kameran men då vet hon inte om hon kommer in med den.Sista var på Paramore och då fick det bli med lilla fickkameran.Om man tar en 400d med 50 1.4 så ser den ju inte så stor ut men dom kanske reagerar på det endå?En Canon G11 kanske är ok i alla lägen?

Fotoregler ändras efter artisten. Men generellt så brukar de tre första låtarna vara ok att fota med blixt, sedan är det brukligt att fota utan.

Ibland kan det vara totalförbud så kolla upp detta med arrangören om du vill vara på den säkra sidan.

Ofta får man inte ta några bilder alls. Men ring till arrangören innan och kolla vilka regler det är som gäller!

Var så sent som i fredags och såg Mustasch på Palace i Kalmar (ruskigt bra koncert för övrigt!). Skickade en förfrågan om just detta till dem och där var det pressleg som gällde för systemkamera.
Hade väl iofs kunnat komma in med min D80 o fasta 50mm o plåtat utan större bekymmer, men dumt o chansa.

Det där är ett gissel, jag har ofta systemkameran med mig när jag hamnar på spelningar även om jag inte har för avsikt att plåta där. Jag kan t.ex ha varit i en annan stad över dagen och fotat och avslutar dagen med en konsert, då har jag ingen möjlighet att göra av kameran någonstans och blir inte insläppt med den :(

Har fotat ett par konserter och det är genomgående samma regler på större arrangemang, och mindre spelningar är det olika från gång till gång.

Mindre spelningar brukar inte vara så svårt att få ta med kameran in dock bör man kanske för säkerhets skull prata med den som arrangerar det, de flesta band är glada för att synas och perfekt för att träna på för fotografen.

Större spelningar så krävs dock Accreditering och som oftast att man har nån i ryggen ex: nån tidning eller websida där sakerna publiceras och visas på ett vettigt sätt.
Vissa har dock strängare regler att enbart tryckt media får komma in etc men det är managmentet som står för "reglerna".
Även avtal kan finnas som skall skrivas på att man ej kommer trycka upp t-shirts och sälja etc.

Är det stor konsert eller spelning skulle jag inte ens tänka tanken att försöka ta med en systemare in då risken är ganska stor man blir stoppad innan man ens kommer just in, om jag inte fått accreditering.

Sen gällande blixt är det ungefär samma sak, fotar du mindre spelningar så är kraven inte så höga gällande blixt men jag skulle rekommendera att köra utan om inte annat för att lära sig, på stora konserter är det inte tillåtet om du hamnar innanför kravallstängslet.

Normal uppsättning är 3 låtar, utan blixt, kan vara ett intro du inte får kliva in förrän det är slut, kanske ska ha pyro eller annat skojj och du får anvisad plats du får hålla dig vid pga just säkerheten.

Dock en pocketkamera får man ta med in.

Senast ändrad:
Här uppe i umeå är de inte alls hårda när det gäller systemkamera på konserter. Men nere i fjollträsk är de nitiska på att aldrig låta mig komma in med kameran :l

det löjliga är ju när de förbjuder systemkameror men tillåter alla andra sorters kameror, jag har haft med mig min powershot superzoom och det har gått bra oftast. På way out west i somras blev vakten grinig när jag filmade och ställde sig ivägen dock. Jag kan tycka att det är lite onödigt att förbjuda systemkameror men tillåta alla andra att fota och filma bäst de vill. Alla som fotar vill ju få bra bilder och alla bra bilder på en artist är bra PR. Det märker man ju här på FS att artistbilderna är av riktigt hög kvalité även om man står utanför kameradiket.

Du verkar gilla att posta om samma grej i alla trådar som handlar om konsertfotografering Freja, nästan så att det luktar reklam om detta..

/ Magnus

ANNONS
Götaplatsens Foto