Annons

Rekommendation på ryggsäck?

Produkter
(logga in för att koppla)

jemostrom

Aktiv medlem
Vad har ni förslag på ryggsäck baserat på följande:
  • m43 system (Lumix G9)
  • några olika zoomar
  • lite småprylar
  • lite kläder
  • lite käk
  • lite småprylar/fika
Jag är ute efter något som inte är allt för stort och som är lämpligt att bära runt en dag i skogen. Viktigt att den är bekväm att ha på sig under en hel dag.

Det finns ju massvis med olika ryggsäckar men jag har svårt att se vad som är lämpligt och framför allt hur bekväma de är.
 

Tony johansson

Aktiv medlem
Vad har ni förslag på ryggsäck baserat på följande:
  • m43 system (Lumix G9)
  • några olika zoomar
  • lite småprylar
  • lite kläder
  • lite käk
  • lite småprylar/fika
Jag är ute efter något som inte är allt för stort och som är lämpligt att bära runt en dag i skogen. Viktigt att den är bekväm att ha på sig under en hel dag.

Det finns ju massvis med olika ryggsäckar men jag har svårt att se vad som är lämpligt och framför allt hur bekväma de är.
Kanske kan du finna ett svar på din fråga här !?
 

Uffe_Nordholm

Aktiv medlem
När jag senast var på jakt efter en kameraryggsäck slutade det med att jag köpte ett inlägg, och använder min vandringsryggsäck som "bärare".

Inlägget är ett av dessa, och ryggsäcken (Berghaus Vulcan) hade jag sedan tidigare.
 

jemostrom

Aktiv medlem
En sådan har jag ... nästan. Den är till min fullformatare och det har funkat jättebra, har den packad konstant så den är bara att plocka upp och ge sig iväg. Köpte den begagnad här på Fotosidan.

Hmmm, ska kanske fundera på nåt liknande till m43 systemet.
 

Krille

Aktiv medlem
Beroende på hur mycket käk och kläder du vill ha med dig; Lowepro m-Trekker BP 150. Gjord för just spegelfria system där de kompakta kamerorna och objektiven ofta studsar runt i de djupa facken i en vanlig fotoryggsäck. Har en sådan själv till mitt Fuji system och den funkar fint för dagsutflykter. Det går ned en tunn tröja och ett par mackor i toppfacket, samt en liten termos i sidofacket eller inne i säcken. Jag gillar att den är lätt och smidig att bära.
 

Flash Gordon

Aktiv medlem
En ryggsäck som imponerar på mig är Shimoda Explorer. Har i många avsnitt sett Thomas Heaton använda den. Verkar både bekväm och mycket smidig. Att man kan komma åt fotoutrustningen från ryggsidan underlätta otroligt mycket. Systemet är också moduluppbyggt. Det blir nog en sådan snart.

Annars kör jag själv med Peak Designs stora fotoryggsäck. Mycket smidig att använda och bekväm. Den räcker långt men börjar man tala om övernattning extra kläder och matlagningsutrustning är den för liten.

Här är en länk till Shimado. Man kan beställa från UK.
 

Andolo

Medlem
Vad har ni förslag på ryggsäck baserat på följande:
  • m43 system (Lumix G9)
  • några olika zoomar
  • lite småprylar
  • lite kläder
  • lite käk
  • lite småprylar/fika
Jag är ute efter något som inte är allt för stort och som är lämpligt att bära runt en dag i skogen. Viktigt att den är bekväm att ha på sig under en hel dag.

Det finns ju massvis med olika ryggsäckar men jag har svårt att se vad som är lämpligt och framför allt hur bekväma de är.
Jag har under flera år letat efter bra säckar, men det har alltid stupat pga att jag har ungefär samma önskemål som du (har mestadels aningen större kamerautrustning också).
Under några år har jag använt en säck från Clas Ohlson som jag gjort en insats till, men pga att jag inte kunnat öppna helt har det varit besvärligt att få fram vissa objektiv.

Nyligen köpte jag därför en Vanguard 45 för drygt 1000 spänn med frakt från Walters foto i Västervik. Tyvärr visade den sig lite för liten för att få med termos, extratröja och några mackor. Placerar man för mycket i de yttre meshfickorna, kläms kameramodulen ihop och blir svår att hantera.
IMG_20200525_165319006.jpg
Returfrakten skulle gå på 250 kr, så därför beslutade jag mig för att behålla säcken men sy ett par extra avtagbara sidofickor av kraftig bävernylon (80 kr) för att få med mina extragrejor. Gjorde även ett extra stativfäste för placering mitt på säcken (vertikalt).
Lösningen blev bra, säckens bärsystem är utmärkt och jag kan koppla på de extragrejor jag behöver, samtidigt som jag kan behålla den smal och slim när detta är en fördel. T ex för att få ned den genom kajakens stuvlucka.

Jag bifogar en enkel mobilbild som visar säcken med tillbehören monterade.

/Anders
 

srojoh

Aktiv medlem
Jag undrar om ni vet en bra Ryggsäck som är stor nog för min utrustning. SonyA7R3 + 2Sony 24-105/4 + Sony 12-24/4 + Sony 70-200/2,8 + Sony 200-600/ 5,6. Sedan ska jag eventuellt ha ett hus till + kanske ett macro. Jag har nu en Manfrotto Pro Light Bumblebee 130 . Men Motljusskydden på Sony telena är å stora att det fodrar dels bredare säck, men helst också samma längd som min nuvarande. Jag vill inte ha två väskor att släpa på ute i naturen, där jag mest är.
 

Pickadollen

Aktiv medlem
Jag undrar om ni vet en bra Ryggsäck som är stor nog för min utrustning. SonyA7R3 + 2Sony 24-105/4 + Sony 12-24/4 + Sony 70-200/2,8 + Sony 200-600/ 5,6. Sedan ska jag eventuellt ha ett hus till + kanske ett macro. Jag har nu en Manfrotto Pro Light Bumblebee 130 . Men Motljusskydden på Sony telena är å stora att det fodrar dels bredare säck, men helst också samma längd som min nuvarande. Jag vill inte ha två väskor att släpa på ute i naturen, där jag mest är.
Kanske en Tamrac expedition 9? Jag har en sådan och tycker den är rejält stor. Får plats med min Nikon D500, en 500mm f/4 + ett par till linser och antagligen en kamera om jag skulle försöka. Jag håller på att sälja 500mm och därför även ryggsäcken men har varit väldigt nöjd de gånger jag använt den.
 

Utvandraren

Aktiv medlem
Tack för det. Vad håller de för mått?
Vad håller du för mått :) ? Orsaken till frågan är att jag kollade en hel del alternativ för några år sedan för en medelstor ryggsäck som passar en längre man och fann ytterst få lämpliga.

Således, om du är lång, ta en titt på Shimodas ryggsäckar. Nästan allt annat sitter fel på ryggen och är gjort för kortare personer.
 

sjunne

Aktiv medlem
Om du inte får tag på något annat så har jag en (aldrig använd) Olympus Everyday Camera Backpack med plats för precis det du vill ha! Kamerahus, några objektiv, lite extra minneskort och filter, termos, mackor, extratröja... Jag tog precis ett par bilder som jag gärna skickar! Annars kan du säkert googla och hitta fler och bättre på nätet! Och för några hundralappar plus frakt så är den din!
 
ANNONS