Annons

Tänkte försöka lära mig video, behöver några råd

Erik Schalin

Aktiv medlem
Är det dåligt ljus, typ luciatåg kan jag i princip bara leverera i fullHD. Det är bara min Z6 som klarar det i 4k.
Klarar AF av o följa en person i ett luciattåg när det är upplyst av endast levande ljus?
Imponerande i så fall.
Jag har haft förmånen att kunna fota i de förhållandena med ett 300/2,8. Skärpan sitter som en smäck varje gg. Tyvärr är dessa objektiven så ...... dyra.
 

jonas18z

Avslutat medlemskap
4K är ju fint men det finns ett par nackdelar.
1 datorn
2 program till 4K, DaVinci Resolv klarar väl det men jag har aldrig fått det programmet att fungera.
3 en djävla massa byte.

HD har en jättefin fördel... priset.
Många tror man måste ha 4K o då blir det en uppsjö av jättefina HD kameror över till vrakpriser.
1. Använd proxys när du klipper och rendera ut inrullad upplösning
2. Davinchi studio klarar 4k och mycket mer, free klara uhd Max
3. Byte?
 

jonas18z

Avslutat medlemskap
Glöm systemkameror om du vill ha bra AF.
Köp en dedikerad videokamera. De löser uppgiften BETYDLIGT bättre men det är inte felfritt.
När jag/vi filmar musikskolans uppsättningar så använder vi:
1 kamera som statiskt filmar hela scenen hela tiden.
minst 2 kameror skötta av var sin person, helst 3.
A närbild
B halvkropp o de mot varandra agerande i bild.
C helkropp o lite mer scen.
1 kamera nära orkestern.

Vitbalansen ställs manuellt innan och vi använder normalt 3 eller 4 Canon.
Sen har vi tillgång till ett par Panasonic oxå men man kan behöva köra grading för att försöka få de olika märkena hyffsat lika i färgerna trots att man satt samma vitbalans.

Ljud:
En Canonkamera har ett riktigt bra ljud o antingen kopplas den eller en zoom/Olympus rakt in i mixerbordet.
Minst 1 zoom/Olympus rätt nära scen/orkester.

Man kan inte bara leva på ljudet från mixerbordet. Det är jättetydligt o hörs väldigt bra vad skådespelarna säger men ljudet är helt dött. Så det måste mixas med annat ljud annars låter det för djävligt.

Skall man köpa en ljudupptagare så satsa på Olympus eller ännu hellre Tascam.
Själv har jag en Zoom H4n, de andra 2 är strået vassare.
Dedikerad videokamera betyder inte bra AF. Skulle nog säga att det finns spegelklara som har bättre af än någon videokamera. Men rent generellt kan man säga att Sony har bra af i sina spegelglas värdelös i deras videokameror. Fs7 ,fs5 osv för jag antar nu att dumprars om någon med s35 eller större chip. Inte mobiler eller något annat skräp. Nu ser jag af inte som något extremt viktigt vid filmning men beror väl på vad man filmar men manuell är mycket bättre i regel.
 

Erik Schalin

Aktiv medlem
1. Använd proxys när du klipper och rendera ut inrullad upplösning
2. Davinchi studio klarar 4k och mycket mer, free klara uhd Max
3. Byte?
Jag har aldrig behövt använda proxy. Jag vet ungefär vad det är men inte grävt ner mig i det eftersom jag inte behöver.
2 Det skall funka fint men jag har aldrig fått igång det.
3 byte... datamängder. Kilobyte Megabyte, 4K är nog ingen idé att räkna i mindre valörer än Gigabyte eller halva Terabyte....
 
ANNONS