Annons

Tänkte försöka lära mig video, behöver några råd

vadintor

Medlem
Mina 2 cent:

Utöver bra AF för video behöver du förmodligen även stativ eller sensor/objektivstabilisering för att inte bilden ska bli skakig, speciellt om du använder teleobjektiv.

Om du filmar i 4K men levererar i 1080p kan vara ett sätt att komma närmare och samtidigt ta bort skakningar i efterhand.

Slow motion, dvs filma 50p alt 100p men leverera i t.ex. 24/25p, är också coolt spec i sportsammanhang.

Det kan bli hur dyrt som helst med video så bestäm en budget.
 
Senast ändrad:

Erik Schalin

Aktiv medlem
Dslr var dåliga på af. Z6 upplever jag som bra, har inte testat videokameror i prisklassen som en Z6. Dom billiga är inte bättre, men har givetvis större skärpedjup pga deras små sensorer vilket väger upp. Men dom små är kassa i dåligt ljus och kan inte få det korta skärpedjupet som kan vara trevligt i video.
Kampsport inomhus ... då hade inte jag velat ha litet skärpedjup.
De rör sig o det går säkert mycket fortare än när jag fotar teaterscenen.
Men det är ju najs när man får till den där smetiga bakgrunden.
Titta på en film, det är rätt ofta som skärpan inte ligger rätt när folk rör sig i scenerna vid närbilder.
 

AWid

Aktiv medlem
Nu verkar du inte riktigt hänga med.
Jag påstod att inga systemkameror är bra.
Martin höll inte med och räknade upp flera som inte är bra.
Själv tycker jag i så fall att man räknar upp bra modeller, det bör hjälpa till mer.
Och om jag förstått rätt så är inte en z6 lika bra som en videokamera när det gäller AF.
Z6 Bättre än dslr... jovisst men just den jämförelsen är knappast en fjäder i hatten. De gamla dslr är skitdåliga.
Så här skriver Thom Hogan, en av de främsta seriösa kameraskribenterna, om Z 6.

..................That said, I'd say that the video from the Z6 looks very good, and recorded on an Atomos Ninja, the Z6 can clearly compete with pro video cameras.

Video uses the same autofocus system as stills, and if you've complained about Live View, and thus video, autofocus performance on Nikon DSLRs, you're in for a big, important, and useful change shooting video with the Z6. Nikon now has probably the best follow focus I've seen out of any ILC camera doing video................​
 

vadintor

Medlem
Ah, ja då förstår jag frustrationen.
Har tyvärr inga tips på m43-kameror, jag filmar med Sony A7iii och Canon 80D som gör det riktigt bra. Speciellt 80D är enligt mig superkul att filma med. Men då blir det onödigt dyrt byte.

Hursom så lycka till, du kommer få bra tips som passar glas du har från andra är jag säker på :)
Lycka till, det är en jäkligt kul syssla detta med film :)
Det finns fyra Canon 70D på Köp&Sälj-sidan. Då borde du kunna komma undan med 5-7 tusen för kamera och objektiv.
 

bach7617

Aktiv medlem
Glöm systemkameror om du vill ha bra AF.
Köp en dedikerad videokamera. De löser uppgiften BETYDLIGT bättre men det är inte felfritt.
När jag/vi filmar musikskolans uppsättningar så använder vi:
1 kamera som statiskt filmar hela scenen hela tiden.
minst 2 kameror skötta av var sin person, helst 3.
A närbild
B halvkropp o de mot varandra agerande i bild.
C helkropp o lite mer scen.
1 kamera nära orkestern.

Vitbalansen ställs manuellt innan och vi använder normalt 3 eller 4 Canon.
Sen har vi tillgång till ett par Panasonic oxå men man kan behöva köra grading för att försöka få de olika märkena hyffsat lika i färgerna trots att man satt samma vitbalans.

Ljud:
En Canonkamera har ett riktigt bra ljud o antingen kopplas den eller en zoom/Olympus rakt in i mixerbordet.
Minst 1 zoom/Olympus rätt nära scen/orkester.

Man kan inte bara leva på ljudet från mixerbordet. Det är jättetydligt o hörs väldigt bra vad skådespelarna säger men ljudet är helt dött. Så det måste mixas med annat ljud annars låter det för djävligt.

Skall man köpa en ljudupptagare så satsa på Olympus eller ännu hellre Tascam.
Själv har jag en Zoom H4n, de andra 2 är strået vassare.
Off topic men blir varm hjärtat när du beskriver hur mycket omsorg du/ni ger för en musikskola. Toppen!
 

Falumas

Aktiv medlem
En annan sak man bör ha klart innan man börjar är att om man trodde RAW- filer för foto äter diskutrymme så har man inte hållt på med video. Två timmar äter lätt runt 100GB med några kameror. Så när man håller på med video finns det i princip bara nya diskar och fulla diskar. :)

Tror annars att du kan fixa rätt bra resultat med dom två kamerorna du har och en bra mobil och din zoom. Börja så, så ser du vad du kan förbättra med tiden. Jag började med Nikon 1 en D800 och en mobil. Kompletterade ett år senare med en Z6:a och snart med en zoom.
 

Third eye

Aktiv medlem
Får se om det funkar, aldrig bifogat tidigare ;-)
Vill illustrera hur fort det kan bli dyrt om man blir nördig som jag :)
Detta är min lilla rigg (80D), den första, har den som b-roll och "kamera 2".
Primärriggen ser ungefär likadan ut men har LUT-skärm och bättre mic och bär A7iii:an som även hoppar till en Moza Air 2 gimbal.
Säger inte att det behövs, men vill peka på att det kan vara extremt kul och t.o.m kostsamt om man snöar in :)
Poängterar dock att filmkvaliteten är den samma handhållet och utan lull-lullet :)
 

Bilagor

Ventures

Aktiv medlem
Får se om det funkar, aldrig bifogat tidigare ;-)
Vill illustrera hur fort det kan bli dyrt om man blir nördig som jag :)
Detta är min lilla rigg (80D), den första, har den som b-roll och "kamera 2".
Primärriggen ser ungefär likadan ut men har LUT-skärm och bättre mic och bär A7iii:an som även hoppar till en Moza Air 2 gimbal.
Säger inte att det behövs, men vill peka på att det kan vara extremt kul och t.o.m kostsamt om man snöar in :)
Poängterar dock att filmkvaliteten är den samma handhållet och utan lull-lullet :)
Hm. Varför känns det så bekant? :)
 

Bilagor

Erik Schalin

Aktiv medlem
Poängterar dock att filmkvaliteten är den samma handhållet och utan lull-lullet :)
Fysisk kvalité hoppas jag du menar?
Rent filmmässigt så händer det att jag stänger av TVn när inte kameramannen kan hålla still. Spelar ingen roll hur bra serie det är, jag blir irriterad.
Jag kan stå ut med mycket men inte dåligt ljud och en massa jobbigt kameraskakande.
 

Erik Schalin

Aktiv medlem
Så här skriver Thom Hogan, en av de främsta seriösa kameraskribenterna, om Z 6.

..................That said, I'd say that the video from the Z6 looks very good, and recorded on an Atomos Ninja, the Z6 can clearly compete with pro video cameras.

Video uses the same autofocus system as stills, and if you've complained about Live View, and thus video, autofocus performance on Nikon DSLRs, you're in for a big, important, and useful change shooting video with the Z6. Nikon now has probably the best follow focus I've seen out of any ILC camera doing video................​
Det låter bra.
Vi får väl se när det är dags för en Z7 eller Z8.
(Fast Thom är väl känd för att vara Nikonanhängare)
 

jemostrom

Aktiv medlem
Jag tackar för alla tankar och förslag, min målsättning är att försöka hålla det så enkelt och billigt som möjligt tills jag vet om video är något jag vill fortsätta med ... eller om det bara är coolt för ögonblicket.

Så jag kommer nog att börja väldigt enkelt till att börja med och leka med det jag har men jag tror att det blir nödvändigt att titta på några av de förslag jag har fått. Men tipsen om att ha en översiktskamera tackar jag för och där verkar GX80 kunna fungera bra. Så D4s för stillbilder, använda H1n för ljud och någonting vettigt som "huvudkamera" är nog planen just nu (stativ är inget problem ... kan t.o.m. vara en bra bortförklaring till varför jag har flera stativ :D )

Sedan så upptäckte jag igår en annan sak som kommer att kosta pengar om detta blir någon större grej för mig. Fick några videofilmer från sonen som någon annan verkar ha filmat med en GoPro och när jag skulle kolla på dem så klarade inte min desktop att visa filmen utan visade typ 1 bild/sek när den hade kommit förbi det buffrade utrymmet i början. Testade på min laptop (jobbets) och där funkade det bra ... desktopen är visserligen 5-6 år gammal och det var det första videon det varit problem med, men det var väl en indikation på framtida investeringar om detta blir någon större grej för mig.
 

Falumas

Aktiv medlem
Jag tackar för alla tankar och förslag, min målsättning är att försöka hålla det så enkelt och billigt som möjligt tills jag vet om video är något jag vill fortsätta med ... eller om det bara är coolt för ögonblicket.

Så jag kommer nog att börja väldigt enkelt till att börja med och leka med det jag har men jag tror att det blir nödvändigt att titta på några av de förslag jag har fått. Men tipsen om att ha en översiktskamera tackar jag för och där verkar GX80 kunna fungera bra. Så D4s för stillbilder, använda H1n för ljud och någonting vettigt som "huvudkamera" är nog planen just nu (stativ är inget problem ... kan t.o.m. vara en bra bortförklaring till varför jag har flera stativ :D )

Sedan så upptäckte jag igår en annan sak som kommer att kosta pengar om detta blir någon större grej för mig. Fick några videofilmer från sonen som någon annan verkar ha filmat med en GoPro och när jag skulle kolla på dem så klarade inte min desktop att visa filmen utan visade typ 1 bild/sek när den hade kommit förbi det buffrade utrymmet i början. Testade på min laptop (jobbets) och där funkade det bra ... desktopen är visserligen 5-6 år gammal och det var det första videon det varit problem med, men det var väl en indikation på framtida investeringar om detta blir någon större grej för mig.
Du kan kompromissa och köra d4an både för bilder och video. Det ger rätt mycket att köra översikt och ha lite småsnuttar från en annan att växla till. Nackdelen är att man då inte kan växla som man vill i bearbetningen utan "måste" växla till snuttarna man har med den andra kameran.

Jag gjorde så när jag började, ooptimalt men mycket bättre än bara en statisk kamera.
 

AWid

Aktiv medlem
Det låter bra.
Vi får väl se när det är dags för en Z7 eller Z8.
(Fast Thom är väl känd för att vara Nikonanhängare)
I och för sig är nog Nikon hans primära system vad jag förstår, men han testar väl allt som kommer ut på marknaden. Han har nog använt Sony och Fuji en hel del och han verkar vara förtjust i båda dessa. Han finns bl a här.

Flera i tråden har skrivit om hur irriterande det är med dålig autofokus och undermåligt ljud. I går la "oraklet" Tony Northrup upp en video med temat 4K är onödigt, HD räcker. Fast egentligen verkar syftet vara att hissa Canon som filmkamera med fantastisk AF. Fast det blev jättefel (enligt min mening). Kolla gärna filmen och särskilt AF och ljud (och läs kommentarerna:). Synd om Canon för det verkar nog vara "youtubern" som ställer till det. Filmen finns här.
 

Erik Schalin

Aktiv medlem
4K är ju fint men det finns ett par nackdelar.
1 datorn
2 program till 4K, DaVinci Resolv klarar väl det men jag har aldrig fått det programmet att fungera.
3 en djävla massa byte.

HD har en jättefin fördel... priset.
Många tror man måste ha 4K o då blir det en uppsjö av jättefina HD kameror över till vrakpriser.
 

Erik Schalin

Aktiv medlem
Tony Northrup är inte o lita på.
Han kommer med en massa påståenden som inte har relevans.
Men de ger debatt o det tjänar han pengar på.

Då är väl Hogan mer saklig.
 

Falumas

Aktiv medlem
Jag brukar höra vad som önskas, men 4k är än så länge inte så utbrett och en bra filmad 720p är oftast bättre på en 4k- skärm än en mobilfilmad 4k film.
Jag brukar filma 4k, men skalar nästan alltid ner slutresultatet till fullHD. Brukar köra en mobil 4k och det resultatet brukar bli användbart i fullHD.

Är det dåligt ljus, typ luciatåg kan jag i princip bara leverera i fullHD. Det är bara min Z6 som klarar det i 4k.
 
ANNONS