Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Rekommendera objektiv med bildstabilisator

Produkter
(logga in för att koppla)

Ludwig100_1

Aktiv medlem
Hej.

Jag har en Nikon D70 med 18-70 och ett 70-300 Nikon objektiv. Jag plåtar gärna konserter där ljuset ofta inte är riktigt tillräckligt. Medför suddiga bilder alltör ofta. Skulle det hjälpa med ett bildstabiliserande objewktiv? I så fall vad rekommenderar ni för objektiv?

Konserter är ett användningsområde där IS/OS/VR väl kommer till sin rätt!

Inte för att rörelserna blir färre/mindre eller mindre synliga men tiderna tenderar att bli långa.

Hade 135 f/2L USM haft IS så hade det enligt mig varit ett klockrent objektiv!

Men VR ersätter som vanligt inte ljusstyrka. Om du inte vill fota långa slutartider på frihand konsekvent fÖr att få rörelser i bilden.. Då finns ju få hjälpmedel för att klara skärpan...

f/4 och ISO 800 är ofta gränsfall på konserter innomhus.. Jag hade personligen satsat på fast objektiv tex 135 f/2 eller 85 f/1,8 och ISO 400 till 1600... Blixt gillar iaf inte jag i konsertbilder..

MVH Niclas,

Nej, blixten undviker jag då jag vill ha scenljuset i fotot. I vissa lägen är det snyggt med "rörelser" i bilden, men ibland är dessa rörelser lite väl mycket. Jag har ju hittills använt 18-70 objektivet och får knalla upp på ISO 1250 eller 1600 för att få någorlunda bra exponering. Följden blir ju som bekant brusiga bilder. Det går iofs att brusreducera i efterhand men andra detaljer försvinner också. I några fall har jag använt stativ som hjälpt till med skakningsoskärpan. Men jag vill helst vara rörlig med min kamera och då är stativet bara ivägen.
De objektiv du nämner, Niclas, är dessa med eller utan VR? Vad kan man tänkas behöva betala för ett "bra" objektiv?

Varken Nikon eller Canon har IS i kortare och fast tele än 300mm..

85 1,8 som finns likvärdigt både från Canon och Nikon är mktmkt fina objektiv även om de inte har IS. Dyra är det inte heller.. jämfört med andra objektiv med lik skärpeprestanda..

Nikon 85/1,8D är mitt tips i tråden. 3750 kr (Cyberphoto). Bättre och billigare kan man nog glömma tror iaf jag:)

Nikon 135/2,0DC är allt för dyrt både enligt mig och magasinet Tyska Color Foto som gav den 2 av 5 möjliga både i allmänt intryck och prisvärdhet.. Canons motsvarighet är billigare och fick av Tyska Color Foto 5 av 5 i allmänt intryck.. dock 2 den också vad gäller prisvärdhet,, Det låter ju lite knepigt men men:)
(Källa Cyberphoto.se)

MVH Niclas,

Nikon har VR i:
200/2
300/2,8

Zoom finns följande:
18-200/3,5-5,6
24-120/3,5-5,6
70-200/2,8
80-400/4,5-5,6
200-400/4

Med tanke på att de kortare brännvidderna med VR har låg ljusstyrka så rekommenderar jag ett ljusstarkt objektiv utan VR i stället.
Tex:
85/1,4
105/2
135/2
eller 70-200/2,8 VR

/Erik

Tack för era svar!Det objektiv jag nu använder är kitobjektivet 18-70 1:3,5-4,5G.
Vad skulle jag "vinna" i tid- och bländarinställningar? Ja, ni förstår säkert att jag inte är 100 insatt i dessa frågor.

Skulle du använda ett 85/1,4 i stället så skulle du vinna 3,5 steg. Det är mer än VR ger.

Nackdelen och fördelen är det korta skärpedjupet vid 1,4. Du kan komponera bilden även i djupled genom att frilägga musikern från bakgrunden. Samtidigt så blir det mer kräset att skärpan ligger helt rätt.

/Erik

eon skrev:
Skulle du använda ett 85/1,4 i stället så skulle du vinna 3,5 steg. Det är mer än VR ger.

/Erik

Fördelen är ju att med VR så fotar du fortfarande skarpare på längre tider.. Beroende på vad man önskar med sina bilder så kan VR vara det rätta alternativet. Allt handlar inte om att få så korta tider som möjligt.

MVH Niclas,

Om jag förstått det hela rätt så är det inte lika "kinkigt" med VR. Finns dessa i normalbrännvidder eller är tekniken ämnad för långzoomare. Vad ligger priserna på?

Ludwig100_1 skrev:
Om jag förstått det hela rätt så är det inte lika "kinkigt" med VR. Finns dessa i normalbrännvidder eller är tekniken ämnad för långzoomare. Vad ligger priserna på?

Som eon skrev finns VR i

18-200/3,5-5,6
24-120/3,5-5,6

Priser på t ex cyberphoto. 18-200 finns nog inte att få tag i utan väntetid än, om du inte tar en tripp till Japan eller USA.

Johannes

Priserna på VR avskräckte i viss mån. Jag kan tänka mig att VR är perfekt för natur/djur- och sportfotografer. Men det får nog bli en 85/1,8D. Den har visst fått bra recension några fototidningar. Passar min plånbok dessutom.
Tack för era kommentarer och tips.

Mvh Mikael

Eftersom VR inte stoppar det som rör sig snabbt så fungerar det sämre för sport, eftersom man där ofta strävar efter att frysa rörelsen och det klarar man endast med högre ljusstyrka.

VR/IS/OS kommer helt klart mest till sin rätt i objektiv med längre brännvidd +200..

MVH Niclas,

ANNONS
Götaplatsens Foto