Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Rengör sökare och Prisma

Produkter
(logga in för att koppla)

Jimmie83

Medlem
Som topic lyder...
Har en Nikon D 3000 som man ser prickar och strek i när man tittar i sökaren men på bilderna syns det inget.
Så jag misstänker att smutsen sitter på prisman inuti kameran eftersom både sensorn och spegeln är rengjord på service hos Nikon.
Så nu undrar jag hur rengör jag den lättast har provat med luftbälg och det fungerar inte... någon som har förslag?
MvH Jimmie

Det är antagligen damm på baksidan av mattskivan. Om du vet vad du pysslar med så kan du fixa detta själv, men se för faan till att inte ta i mattskivan med bara händerna. Gummihandskar eller mjuk pincett är ett måste.
Mattskivan sitter fastlåst med en fjädrande metalltrådram som man lossar genom att peta den försiktigt inåt kamerahuset. Bästa arbetsställning får man med kameran hängande uppochned i ett stativ eller liknande.

Men som sagt; prova inte om du inte vet att du är bra på ömtåliga, pilliga mekaniska saker.

Tillägg: Jag kan tänka mig att vilken vettig fotohandlare som helst (ej Expert, Siba och dylika klåpare) fixar det åt dig på fem minuter annars. Kanske nån hundralapp i värsta fall.

Du har möjligtvis inga bilder som kan beskriva hur man gör...
Tittar man på den saken som spegeln pekar på tror et är prisman alltså om man tar bort objektivet och vänder kameran upp och ner och tittar på den saken där så är den smutsig.
Tror där har kommit ett liten fett släck på en efter ett försök att rengöra spegeln vilket iof gick bra...
Så nu är spegeln ren men den delen ovanför har en fett fläck på sig...

ANNONS
Götaplatsens Foto