Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Rengöra 350D:s sensor

Produkter
(logga in för att koppla)

M-Nilsson

Aktiv medlem
Skräppartiklar kommer med på bilderna. Först trodde jag att de två speglarna inne i huset var sensorn, men hade tydligen fel? Efter att jag rengjort sensorn nu så kommer inget skräp med....men det stör mig att jag "ser" lite skräp när ja tittar i sökaren...

.....

om det sitter skräp på de två speglarna..kommer det med på bilderna? Kan det va det som jag ser i sökaren?

Du kan söka i forumet. Det du undrar finns det massor om i forumet. Men kort: Det du ser i spegeln komemr naturligtvis inte med på kortet eftersom spegeln fälls upp när du knäpper. spegeln sitter ju framför sensorn, den reflekterar bara upp till sökaren, därför blir detsvart när du knäpper av korten.

Blås rent på spegeln, och ovanför spegeln (dvs på undersidan av mattskivan), samt torka rent sökarokularet på baksidan (där du tittar). Detta brukar ta bort all smuts som syns i sökaren 99% av fallen.

ANNONS
Götaplatsens Foto