Annons

Rengöring av Dia

Produkter
(logga in för att koppla)

Johan Ringblom

Aktiv medlem
Har ett litet problem jag vill ha hlälp med.
Jag har ett antal diabilder som blivit smutsiga.
Det räcker inte med att blåsa bort smutsen.
Nu skulle jag vilja ha lite tips på hur jag ska göra rent dessa utan att de skadas.

/Johan Ringblom

Bra Fråga som kräver ett Bra Svar, helt säkert bättre än det jag kan ge.

Om smutsen sitter **i** emultionen så tror jag inte att det är så mycket att göra tyvärr. Gnuggar man där så blir det en VIT detalj,,, Att skölja gillar jag inte så länge inte en film måste fixas om eller så,,

Om det ligger mer ytligt så kan det fungera med att stryka med en microfiberduk,, ibland har jag blivit överaskad över hur mycket behandlig film faktiskt tål. Undvik fuktiga fingrar och fettiga trasor som vanligt bara;)

Mvh Niclas, som önskar lycka till;)

En följdfråga...

Har ett dia som verkar vara dåligt sköljt eller nåt. Det är precis som att det ligger lite vatten (eller annan vätska) på diat. Hur får jag bort det? Vågar men med YES och sen torka den på nåt smart sätt??

/Svante

Ahaa, känner igen det ifrån när jag framkallat dias själv i maskin,, Det KAn hända att det trots standardskölljning fortfarande finns kemi kvar,, kan bero på kallt vatten etc,,

Tror nog inte att man behöver vara rädd för att skölja med YES. Filmrutorna kan ju bli aningens mer böjda kanske,, bör inte torkas för fort med hårtork eller så.

Lycka till!

Mvh Niclas,

ANNONS
Götaplatsens Foto