Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 379 kr per år

Annons

Rengöring av monterade dia

Produkter
(logga in för att koppla)

BertilB

Medlem
Skall scanna mina monterade dia. Behöver tips om hur jag skall förbehandla dem. De har ju legat i lådor ganska länge, så de är säkert dammiga. Dammsugare?

Blås rent med tryckluft. Det finns också s.k. PEC-PADS, våtservetter som hjälper om de har fått fläckar. Glöm inte handskar.

Inte dammsugare. Inte biltvätt. Inte Ajax.
Antingen blås bort damm med tryckluft eller borsta försiktigt med mjuk borste. Använd antingen en speciell borste gjorde för detta eller kanske en mjuk borste som är till för sminkning. Be en bön att du inte har för mycket av repor, mögel, vattenfläckare eller liknande.
Jag har sett att isopropanol rekommenderas vid behov av "fuktad trasa". Jag tror jag läst här om att någon använde bensin. Alkoholen är billigare. Jag har inte behövt använda någon av dessa kemikalier och kan inte säga vilken som är bäst.
Bomullshandskar så man inte smutsar ner bilderna igen.

Senast ändrad:
När jag tänker på det så borde det finnas något som hjälper till med dammet om dina bilder är statiskt laddade.
På LP-skivornas tid fanns det en slags "pistol" man kunde rikta mot skivorna för att neutralisera deras laddning och därmed lättare få bort damm. F-n vet om, och i så fall hur, det fungerade och i så fall hur. En proton-piska?
Det är förstås LP-skivornas tidevarv nu också fast inte för mig.

Jag undrar om det verkligen finns något som är effektivare än tekniskt ren bensin när man exv. står inför en massa blåvita Agfa-ramar där en massa klister och svarta pappers-rester från dessa sitter stenhårt i filmen efter typ 50 år.

Då tar det bara några minuter i ett bensinbad i två steg innan bilderna är nästan kliniskt rena från skit.

Det värsta är bara att jag sällan känner mig helt komfortabel när brasan bara är en liten statisk urladdning bort. Eldsläckare är ett måste men fan vet om olyckan är framme.

Jag undrar om det verkligen finns något som är effektivare än tekniskt ren bensin när man exv. står inför en massa blåvita Agfa-ramar där en massa klister och svarta pappers-rester från dessa sitter stenhårt [...]
Ah, nej, där är bensin nog ett måste.
Jag natar att man måste planera och se över sin arbetsplats. Det är ju inte så att man verkligen har lust att kolla om skumsläckaren kan fungera. Inte heller är det någon önskedröm att dra på med pulversläckaren (eller åtminstone inte att sanera efter den).

Ett tips om man vill köpa tryckluftsspray, som oftast funkar bra på negativ och dia, köp inte som fototillbehör för då kostar det dyrt. Köp av datorfirmor, t ex Inet, det är precis samma spray fast till dator för att blåsa bort damm från komponenter, kostar billigare.

Är det med eller utan glas?
Jag tog ur alla bilder ur glasade agfaramar mfl. Det blir stor skillnad jämfört med att ha det disigt glaset kvar. Dessutom täcks ganska mycket av bildyta av ramen så bilderna blir större utan ram. Jag stoppade tillbaka bilderna i glaslösa ramar sedan.
Trist med kletet i ramarna. Jag köpte en flaska bensin på apoteket men det blev inte av att använda det. Jag har "digital ice" i skannern som effektivt tar bort smuts på filmytan. Det lösa dammet tar "rocket blowern" hand om.

Bensin? Låter som man ska ploppa ner hela diat ? Jag hade inte trott att filmen skulle klara det, men det gör den alltså?
Ja ja det blir tokrent och filmen är helt indifferent till denna behandling. De svarta små pappbitarna och klisterresterna faller snyggt till botten på den första lilla skålen, tillsammans med filmen och sedan flyttar jag över dem till skål nummer två med bensin och sedan blåser jag bara av varje bild med en blåsbälg och sätter in dem negativfickor bild för bild där de får vänta på reprofotot.

Toppen! 👍

OT-tips: Bensin är även superbra för att få loss ostämplade frimärken som man vill återanvända (jag råkar få en hel massa sådana då jag får många knöliga försändelser som stämplingmaskinerna inte klarar). De är ju svåra att få loss numera. Det räcker med en droppe på baksidan av det utklippta frimärket. Det bara flyter loss och ser inte det minsta använt ut. Men det blir mycket kladd kvar på baksidan, så bäst att göra det när frimärkena ska användas.

ANNONS
Götaplatsens Foto