Annons

Rengörning av objektiv/UV skydd

Produkter
(logga in för att koppla)

jma555

Avslutat medlemskap
Jag köpte Hama's rengörings kit för att rengöra UV skyddet och objektivet till min kamera, och det blev en svag hinna på som inte går bort hur mycket man än putsar med en microfiber duk, så Hama's medel för rengöring av sånt kan jag INTE rekommendera någon.
Däremot så testade jag vanlig fönsterputs, och det funkade hur bra som helst.
Är det någon som vet om det är skadligt för objektivet eller UV skyddet att använda fönster puts.
Alltså att blöta microfiber duken med fönsterputs inte spraya direkt på.
Finns det något annat som är bra som man kan änvända för att få det helt super rent?
Man ser inte den hinnan som blir direkt, men om man lyser med en liten LED lampa från sidan så ser man den, och det märks även när man tar natt foton, då bilden inte blir helt klar utan svagt dimmig.
 

jma555

Avslutat medlemskap
Rengörning

För er som läser detta så har jag ett svar på min egna fråga här.
Har testat att fota både med och utan UV filter på kameran nu och även köpt ett nytt UV filter och det jag kan säga är att använd INTE FÖNSTERPUTS på kameran, det fungerar väldigt bra för att göra rent UV skydd och lins men tar bort antireflex behandlingen som är på UV skyddet direkt.
 

snowbear

Aktiv medlem
jag använder alltid endast en microfiber duk, en duk från dollar store 10kr 60*70cm som jag klipper i mindre bitar och sätter en här och en där så är det alltid med.
det fungerar hur bra som helst tar bort allt ALLT!.
 

eemeliie

Medlem
Har haft samma problem med HAMAs medel, dessutom fick jag med en gul putsduk som luddade av sig nåt fruktansvärt, så nu har jag gult ludd på alla mina objektiv. Inte så skoj...
 
För er som läser detta så har jag ett svar på min egna fråga här.
Har testat att fota både med och utan UV filter på kameran nu och även köpt ett nytt UV filter och det jag kan säga är att använd INTE FÖNSTERPUTS på kameran, det fungerar väldigt bra för att göra rent UV skydd och lins men tar bort antireflex behandlingen som är på UV skyddet direkt.
Och vart har du läst det då , varför skulle ett uv filter inte tåla fönsterputs kör du med lågbudget eller nått special filter kanske? för vanliga Uv filter tar ingen skada av fönsterputs har nämligen mailat tillverkarna och frågat dom.
 

AWid

Aktiv medlem
Och vart har du läst det då , varför skulle ett uv filter inte tåla fönsterputs kör du med lågbudget eller nått special filter kanske? för vanliga Uv filter tar ingen skada av fönsterputs har nämligen mailat tillverkarna och frågat dom.
Hej
har du sett att inlägget du besvarar är drygt tre år gammalt:)
Anders W
 
ANNONS