Annons

Repa eller vad kan det vara? Hur får jag bort?

Produkter
(logga in för att koppla)

Jessko

Aktiv medlem
Jag har fått ett vitt streck på baksidan av mitt objektiv, dvs på den sidan på glaset där man "fäster" på det. Har försökt torka försiktigt med en tunn trasa men det går inte bort. Kan det blivit en repa? Tycker nämligen det är ett märkligt ställe att få repa på. Jag har inte lyckats se något på bilderna. Men vad kan det vara? Och hur ska jag "test-fota" för att se om det verkligen är en repa?

Små report på baksidan av linsen (eller för den delen på framsidan) påverkar långt ifrån alltid bildkvaliten så testkör objektivet lite innan du blir allt för frustrerad.

Vad jag vet går inget att göra mot repor men jag har många objektiv som använts hårt och med en och annan liten skönhetsfläck men det är inget som i normalfallet stör mig när jag tittar på resultatet!

Jon

Prova med försiktigt med"Lens Cleaning fluid" och "lens cleaning paper". Går det inte bort och inte syns på bilderna så låt det vara som det är. Grövre "våld" kan skada mer.
-Låt objektivet torka ordentligt innan du sätter tillbaka det på kameran så du inte får fukt ini.

Bara nyfiken hur ni tror att det kommit dit?
Verkar liksom inte vara det vanligaste stället att få repor på.

Det är ett ovanligt ställe för repor. Har just nu en 20 år gammal 180:a använd i dagligt yrkesmässigt bruk. Deb har ett hack i frontlinsen(syns inte på bilderna den heller) men bakre linsen ser likadan ut som när den lämnade Nikkor-fabriken. Har du haft objektivet liggande löst i fotoväskan och ramlat i kull eller nåt sånt? Det krävs nog ganska mycket våld för att repa linsen. Det behöver inte vara en repa, det kan vara "kitt" som håller fast linsen som lossnat. Du får kolla, är det kitt så borde det flytta sig med tiden.

LittleCapa skrev:
Det är ett ovanligt ställe för repor. Har just nu en 20 år gammal 180:a använd i dagligt yrkesmässigt bruk. Deb har ett hack i frontlinsen(syns inte på bilderna den heller) men bakre linsen ser likadan ut som när den lämnade Nikkor-fabriken. Har du haft objektivet liggande löst i fotoväskan och ramlat i kull eller nåt sånt? Det krävs nog ganska mycket våld för att repa linsen. Det behöver inte vara en repa, det kan vara "kitt" som håller fast linsen som lossnat. Du får kolla, är det kitt så borde det flytta sig med tiden.

Jag har varit jätteförsiktig med objektivet. Vad är "kitt" ? Förklara gärna mer.

Linsen i objektivet sitter fast med något, kitt, lim eller liknande. Lite av det kan ha lossnat, en kollega till mig råkade ut för det, och lagt sig på fel ställe.

Är det nytt tycker jag man ska försöka. Tror inte det har någon praktisk betydelse och ger dig mer krångel än nytta. Fast man betalar ju för felfria grejor och felet är ovanligt ovanligt så försöka duger

ANNONS
Götaplatsens Foto