Annons

reportageportätt med extern blixt

Produkter
(logga in för att koppla)

Linkan

Aktiv medlem
Jag undrar lite över olika arbetssätt för att ta bra porträtt med 1 externblixt. Främst om man inte har vitt tak att tillgå t.ex. stor dunkel lokal med högt i tak? Hur ska man mäta ljus på bästa sätt och slå blixten. Jag har tillgång till paraply och reflexskärm... Tips om hur man undviker slagskugga (får mindre dominans från blixten) vore också intressant att få... Är större ljuskälla enda lösningen? Hoppas nu inte frågan blev för generell och luddig....

Jag har en lastolite reflexskärm som reportern får hålla bakom min blixt så att ljuset studsar tillbaka till modellen.

Är man nära och har en hyggligt stor reflexskärm så blir skärmen en stor ljuskälla och skuggan väldigt mjuk och fin.

Är man själv kan det vara lättare att hantera ett paraply som fästes ihop med blixten.

ok, Hur exponerar man på bästa sätt... "Ska" man bara köra med stor bländare (typ 2,8) och normalsynktid eller bör man satsa på att öka tiden för att få fram bakgrunden mera... beror väl förståss på situationen, men du som allvetare kanske har ett bra tips på standard förfarande?

Jag kör ofta stor bländare för att framhäva personen mot en oskarp bakgrund. Det brukar bli snyggast. Men det finns alltid undantag.

I starkt solljus kan det vara svårt att få blixtens kraft att räcka till om man måste köra high speed synk för att kunna använda stor bländaren.

Jag har precis beställt en lite pryl så att jag utnyttja en liten kamera blixt för att slå den i ett paraply det tror jag är en lysande idé.
Finns några exempel på fotosidan som fotar just så och det blir kanon.

// Peter

Förutom att lyssna på vad Magnus Fröderberg (som är duktig på detta m blixtfoto) har att säga kan jag tipsa om att det finns nåt mindre guldfärgat paraply m blixthållare som du håller i ena handen o kameran i andra handen. Ifall du nu är helt själv ev o ingen som kan hålla i ev reflexskärm o vill vara lätt rörlig.

Kommer dock ej ihåg hos vilken leverantör det fanns.

Annars kan du ju ha blixten trådlöst på ett litet stativ o riktat mot ett paraply. Finns inlägg om detta också här på Fotosidan.

Alla dessa lösningar ger mjukare ljus än blixt rakt på. VIlken man sedan väljer beror på en själv. De kostar olika och är olika portabla eller stabila.

jag har båda modellerna av paraply och reflexskärm... kommer nog köra med reflexskärm då jag har en lastolite med handtag som är flexibel och bör kunna användas även om jag är ensam.. då bör ju ljuset bli mjukt och fint... sedan är det bara att ställa in blixt och kamera korrekt ;)

ANNONS
Götaplatsens Foto