Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Resa till Rom, Vad tar man med sig?

Produkter
(logga in för att koppla)

FreLe

Medlem
Tjena!

Har precis bokat en resa till Rom i påsk... Men nu stundar svåra beslut! Vad tar man med sig och hur ska man bära på det? Mycket tacksam för tips.

Min utrustningshög består av:

40D
Battrigrepp
Canon 17-55 2.8 is
Canon 70-200 4 is
Canon 50mm 1.8
Sigma 10-20
Canon 100mm 2.8 Macro
Canon speedlite 580 ex II

Känns som om macrot och batterigreppet stannar hemma direkt. Funderar på 17-55an 70-200an och 10-20an, men vad kan vara en smidig väska att bära i?

Om någon ville dela med sig av sina fotografiska Rom-upplevelser eller tips vore också trevligt.

Tackar ödmjukast!

Tjena!

Har precis bokat en resa till Rom i påsk... Men nu stundar svåra beslut! Vad tar man med sig och hur ska man bära på det? Mycket tacksam för tips.

Min utrustningshög består av:

40D
Battrigrepp
Canon 17-55 2.8 is
Canon 70-200 4 is
Canon 50mm 1.8
Sigma 10-20
Canon 100mm 2.8 Macro
Canon speedlite 580 ex II

Känns som om macrot och batterigreppet stannar hemma direkt. Funderar på 17-55an 70-200an och 10-20an, men vad kan vara en smidig väska att bära i?

Om någon ville dela med sig av sina fotografiska Rom-upplevelser eller tips vore också trevligt.

Tackar ödmjukast!

Körde själv 20D, ef-s 60 macro, 10-22, 200 II 2.8. Lite märklig kombo då jag inte hade fått min 17-55 än å vart en massa byten mest mellan 60mm och 10-22. Så antar att du lär använda 17-55 mest av allt. 10-22 är trevlig inne i vatikanen för att få mäktiga arkitekturbilder.

Hade en vanlig orion trekker rygga, perfekt när man behöver ha med sig lite annat också.

Du kan spana in mina italienbilder för att få en hint om vad du kommer få se, finns mycket att fota i Rom helt klart.

Ha det så trevligt!

Rom är en stad man promenerar i, man knallar runt stan och behöver inte åka buss, taxi eller t-bana, även om det finns. Var där fyra dagar i slutet av november och tog bara med en 5d med 24-105-zoomen, och det funkade utmärkt. Klart det blir topp om du orkar släpa på de tre zoomarna du nämnde, men det kan vara jobbigt också, jag tyckte det räckte jättebra med en zoom. vore jag dig, och inte bara åkte till Rom för att plåta, skulle jag ta med 17-55-zoomen och ett litet fast tele som inte är så stort.

Ta med 10-20

Var själv i Peterskyrkan när jag var i Rom. Hade 17-85 på min 30D men saknade ett vidare objektiv. MAn kan givetvis ta flera och klistra ihop men inne i kyrkan var det hela tiden massor av folk i rörelse så det kunde blivit dubbletter av personerna. Ett "vidare" vidvinkel hade kunnat fånga den fantastiska kyrkan bättre. Telet blev inte särskilt använt men om du vill fånga detaljer så? Ett annat ställe där jag skulle önskat lite mer vidvinkel var vid Fontana di Trevi. Skulle man backa där för att få med mer så kom allt inte med pga fontänen låg lägre än gatunivå. Förövrigt kan jag rekommendera att ta tiden i kön, kostnaden (inte så dyrt) för att få gå upp i kupoloen på Peterskyrkan. Bild från denna kan ses på min sida. Blev en bra bild över Markusplatsen.

Som någon skrev är det en stad man kan promenera och det dyker upp otaliga fotoobjekt hela tiden. Men ta med bra skor, plåster om du känner av skoskav och en bra karta (kan man få på hotellet gratis).

Se också upp för ficktjuvar! Kvinnor som närmar sig och börjar slita i dig råkade några ut för i min grupp. Efteråt förstod de att fickorna blivit genomsökta då småsedlar mm försvann.

Ät inte för nära Vatikanen om du inte vill betala 300 spänn för en pizza och en dricka!
Ha det trevligt

Min Rom resa var med 17-35 + TS-E24 + 24-105 på 5D.
Så 10-20 och 17-55 tar dig långt. Det är en stad och det är inte lätt att få fri sikt om man vill få med mer än delar av husen ;-)

Men visst vill man få med detaljer av statyer/monument så kan kanske en tele zoom vara bra.

ett annat tips är att vara morgonpigg och komma före köerna vid de olika attraktionerna. För vatikanen kan jag rekomendera "Skip the line" tur kostar lite mer men i gengäld så slipper man köa.
Ett annat tips är att ta Colluseum och Panteon i nämnd ordning , det är samma biljett och är man tidigt vid C. så kapar man mycket tid vid P när man enkelt glassar förbi biljett kön.

Det första jag skulle göra ojag skulle åka till Rom var att kolla upp min försäkring. Har inte varit i Rom men jag har hört att många turister blir utsatta för stölder och att tjuvarna är riktigt fräcka och bra på det de gör.

Rom är en underbar stad!! Som redan skrivits, så är det bara att traska runt. Motiven finns där hela tiden!! Många sticker till Coluseum, en fin plats men förmodligen lika "sönderplåtad" som Chapman i Stockholm. Brevid, ligger Forum Romanum, DET, skulle jag besökt!!! ;-) /Boun viaggio!! Peter-L

Kan bara instämma i varningen för ficktjuvar, tiggare och annat elände.

Det känns inte kul att behöva slå sig fri när man blir anfallen av en hop 10-åriga barn, men vill man behålla plånbok och kamera är det enda chansen! :(

Jag var i Rom i somras och använde alla brännvidder från 10 till 300 mm, i mitt fall med objektiven 10-22, 18-50 och 70-300. Allt kan komma till användning, lite beroende på vilken typ av bilder man är ute efter. Minst använt var nog telet.

Apropå ficktjuvar - de är ruskigt skickliga på Buss 64! När en kompis blivit bestulen på sin plånbok och köpte en ny i affären, så frågade personalen om den blivit stulen. När vi svarade "Ja, på buss 64 här utanför", så blev svaret: "Ja det är helt normalt".

Bra skor. Man går väldigt mycket. Dom ska hållas snygga också, söderut tittar dom på skorna först. Lagom varma kläder och så att man kan hålla sig torr.

Wow! Mycket tips, tack alla som vill dela med sig.

Det verkar som det lutar åt 10-20 och 17-55 kanske i en smidig inbrottssäker väska då!

Markusplatsen

Var det därför det var så mycket kanaler? Och lustiga kanoter!
Ja ibland är det inte bra att resa för mycket då man blandar ihop namnen. Men jag tror ni fattade att det var "torget" nedanför Peterkyrkan. Kanske någon har koll på vad det heter!Så min kunskapsbank fylls på?

Ta gärna turistbussen med öppet tak som startar från centralstationen. Den åker till de största attraktionerna. Man hoppar helt enkelt av när man hittar något intressant och sedan när man är klar där så kan man hoppa på nästa buss. Biljetterna håller en hel dag.

Tjena!
Funderar oxå på en trip till Rom.
Kan ni rekomendera något boende som inte är för tokdyrt o ligger bra till?

mvh Johan

Boende är lite smådyrt i Rom, faktiskt. Har tyvärr inget bra tips på det området. Men två andra: tillbringa lite tid i stadsdelen Trastevere -- och om du gillar deckare, så läs Dan Browns Änglar och demoner på resan. Den funkar utmärkt som en liten guidebok till Rom.

Var i Rom i höstas det var mycket bra, inga köer alls att tala på.
Har en canon350d använde nog bara sigma 18-50 2,8 hela tiden.

Jag är lite lat och vill inte släpa på för mycket
Detta fungerade bra för mina krav. Lite biler från Rom finns om du vill se http://www.grass.se/jalbum/Semester/rom2008/

Hotellet vi låg på var enkelt men centralt men vi skulle bara sova där
Namnet var Hotel Oriente bokat genom Sembo
Lycka till i Rom

//Hasse

Tjena!
Funderar oxå på en trip till Rom.
Kan ni rekomendera något boende som inte är för tokdyrt o ligger bra till?

mvh Johan

En poäng med Rom är att staden är ganska tight och att du kan knalla runt i hela centrala Rom utan att det är jätteavstånd. Det är mycket roligare att bo lite centralt än att bo en bit utanför, även om det funkar också förstås. Runt centralstationen finns en hel del bra tvåstjärniga hotel som inte är så dyra jämförelsevis. Kanske inte det roligaste området, men ändå bara 15 minuters promenad ner till alla sevärdheter. Ibland är det lite fullt, så det kan vara idé att försöka förboka.

Ta inte med mer än du alltid kan bära med dig, om du inte är säker på att du kan deponera extrasgrejornas på ett säkert sätt på hotellet. Det stjäls en del på hotellen också.

Wow! Mycket tips, tack alla som vill dela med sig.

Det verkar som det lutar åt 10-20 och 17-55 kanske i en smidig inbrottssäker väska då!

ANNONS
Götaplatsens Foto