Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Reseobjektiv till Nikon D5100

Produkter
(logga in för att koppla)

Rullknufs

Avslutat medlemskap
Hej!

Är ute och reser jorden runt just nu och inser att 18-55 kitobjektivet inte räcker till.
Tar mest bilder på natur, landskap och städer. Är just nu på Shetlandsöarna men ska vidare till Tyskland, Japan, USA, Nya Zeeland, Australien, Sydafrika och Tjeckien.

Är helt grön inom detta område. Har kollat på lite olika objektiv, t.ex Tamrom 18-270 och Sigma 18-250. Läser man recensioner så säger folk att det är perfekta reseobjektiv. Jag är dock osäker på hur bra dom egentligen är, med tanke på att dom har så stort omfång.

Maxbudget är ca 3000kr och jag kan tänka mig att köpa utomlands i Storbritannien, Tyskland, Japan eller USA.

Vad rekommenderar ni? Vill helst bara ha ett objektiv, kommer aldrig orka släpa med mig två objektiv överallt.

Jag har alltid tyckt att 18-105 räcker fint. Ett sådant kan du få billigt begagnat, eftersom de ofta säljs i paket med kamerahus.

De två du nämner från SIgma och Tamron är inte direkt världens bästa, rent optiskt. Nikons eget 18-200 är bättre, men också avsevärt dyrare.

Gratis lunch finns inte, som det heter.

Per.

Hej!

Är ute och reser jorden runt just nu och inser att 18-55 kitobjektivet inte räcker till.
Tar mest bilder på natur, landskap och städer. Är just nu på Shetlandsöarna men ska vidare till Tyskland, Japan, USA, Nya Zeeland, Australien, Sydafrika och Tjeckien.

Är helt grön inom detta område. Har kollat på lite olika objektiv, t.ex Tamrom 18-270 och Sigma 18-250. Läser man recensioner så säger folk att det är perfekta reseobjektiv. Jag är dock osäker på hur bra dom egentligen är, med tanke på att dom har så stort omfång.

Maxbudget är ca 3000kr och jag kan tänka mig att köpa utomlands i Storbritannien, Tyskland, Japan eller USA.

Vad rekommenderar ni? Vill helst bara ha ett objektiv, kommer aldrig orka släpa med mig två objektiv överallt.

Jag tror att varken Sigmas eller Tamrons superzoomar får plats inom din budget på 3000 kr. Nikons 18-105 borde däremot passa perfekt. Den är hyfsat skarp på alla brännvidder och har inte lika mycket distorsion som en superzoom.

Passa på att köpa ett extra batteri också, det har jag märkt att man alltid behöver när man är på resande fot.

Tackar för alla svar!

Ska kolla lite på den där Nikon 18-105. 70mm tror jag kan bli för lite, även 85.

Batteri behövs inte än så länge. Började min resa 3:e September och laddade batteriet första gången förra veckan.

Med frakt, moms och tull blir den inte så billig dessvärre (och man kommer inte undan något av dem när man handlar från B&H).

Jag åker dock till USA i slutet av januari. Det enda spännande jag åker till innan dess är Japan (28:e oktober till 8:e november) och kanske Italien 13:e oktober till 21:a oktober. Klarar mig nog med 18-55 då. Hinner nog inte beställa upp något hit till Shetland innan jag far till Italien ändå så.

Jag åker dock till USA i slutet av januari. Det enda spännande jag åker till innan dess är Japan (28:e oktober till 8:e november) och kanske Italien 13:e oktober till 21:a oktober. Klarar mig nog med 18-55 då. Hinner nog inte beställa upp något hit till Shetland innan jag far till Italien ändå så.

Då kan det förstås vara lämpligt att vänta tills du är där :)

Med frakt, moms och tull blir den inte så billig dessvärre (och man kommer inte undan något av dem när man handlar från B&H).

Hur är det med läsförmågan, Anders? I mitt inlägg syftade jag just på att han skulle kunna köpa det on-the-go eftersom han ska ju till USA och frakten tar inte mer än 1-2 dagar inom landet om han skulle bo på hotell i 3-4 dagar.

Kommit på mig själv att jag nästan uteslutande använder 12-24 (dx) när jag reser (och annars också). Men det beror förstås på vad man ska fota. Kitobjektiven (t.ex. 18-55) har fördelen att vara lätta, men kanske inte allra bästa skärpan.

Hur är det med läsförmågan, Anders? I mitt inlägg syftade jag just på att han skulle kunna köpa det on-the-go eftersom han ska ju till USA och frakten tar inte mer än 1-2 dagar inom landet om han skulle bo på hotell i 3-4 dagar.

Lösförmågan är inte alltid på topp - jag hade missat att TS skulle till just USA också :)

Jag har dock för mig att det inte är så enkelt att få B&H att leverera till ett hotell, och att det kan vara struligt att få levererat över huvud taget inom USA om man betalar med ett svenskt kreditkort. Om TS ska till NYC är det förstås inget problem (men då tillkommer NYC Sales Tax som är nånstans runt 7% om jag inte minns fel).

Lösförmågan är inte alltid på topp - jag hade missat att TS skulle till just USA också :)

Jag har dock för mig att det inte är så enkelt att få B&H att leverera till ett hotell, och att det kan vara struligt att få levererat över huvud taget inom USA om man betalar med ett svenskt kreditkort. Om TS ska till NYC är det förstås inget problem (men då tillkommer NYC Sales Tax som är nånstans runt 7% om jag inte minns fel).

Jag gjorde lite research om detta själv med tanke på min kommande resa till USA och enligt B&H så är det inga som helst problem för dem att leverera till ett hotell, bara det finns någon som kan avteckna försändelsen och mottaga paketet. Kollade även upp samma sak gällande hotellet om de kan hjälpa till. Inga problem sa de, inte första gången det skulle hända isf, sa de.

Värt att kontrollera upp i förväg vad som är möjligt och vad inte.

ANNONS
Götaplatsens Foto