Annons

Reservdelar till EF 50/1.8 MK1?

Produkter
(logga in för att koppla)

jeskata

Aktiv medlem
Nån som har koll på om det fortfarande finns att få tag på?
Jag har köpt ett med defekt autofokus (priset därefter) och funderade fixa det. Symptomen är att den söker fram och tillbaka utan att låsa.

Har försökt justera "pulsinställningen", som enligt reparationshandboken ska åtgärda just det, men det verkar vara nåt annat fel.

Troligen kretskortet som behöver bytas. Om man kan köpa det förmånligt löst byter jag själv, annars använder jag 50mm så lite att jag klarar mig med manuell fokus.

Skulle ett kretskort från ett EF 50/1,8II fungera? I så fall är det bara att köpa ett defekt sådant med fungerande kretskort.

Nej, de ser olika ut på sprängskisserna.
Dessutom håller kretsarna information om bl.a. motorns egenskaper för autofokusen.

Intressant inlägg. Jag har ett likadant objektiv med exakt samma problem. Köpte det begagnat 2003 men efter ett år uppstod problemet "helt utan anledning". Jag har tidigare frågat här på FS vad man kan göra. Min gissning är att någon komponent givit upp eller att ROM data slocknat, men kanske det kan vara nåt givarfel?

Jag hade ett 50/1.8 MK I förut som inte heller hittade fokus utan bara sökte fram och tillbaka. Manuellt funkade dock så jag använde det en del ändå.
Efter ett tag sålde jag det (som defekt) till en kille som enligt egen utsago fixade problemet genom att skruva upp objektivet och göra rent kontakterna (?) på insidan. Nu funkar tydligen AF utmärkt.
Exakt vad som är/var fel vet jag inte, men det kanske är någon metalldel som efter några år börjat oxidera och inte ger tillräckliga signaler? Och med lite rengöring så vips går det utmärkt igen...?

Lycka till.

Har nog haft sönderskruvat mitt men hittade ingenting som såg ut att vara fel. Reparationshandbok finns på http://www.tingstrom.se/Canon och i den nämns "Pulse adjustment". Försökte justera den trimpoten, har inget oscilloskop så det är svårt att veta om det är rätt.
Det jag vet är att EF-S 18-55 uppförde sig precis på det sättet också när jag vred trimpoten motsols.

jeskata skrev:
Nån som har koll på om det fortfarande finns att få tag på?
Jag har köpt ett med defekt autofokus (priset därefter) och funderade fixa det. Symptomen är att den söker fram och tillbaka utan att låsa.

Har försökt justera "pulsinställningen", som enligt reparationshandboken ska åtgärda just det, men det verkar vara nåt annat fel.

Troligen kretskortet som behöver bytas. Om man kan köpa det förmånligt löst byter jag själv, annars använder jag 50mm så lite att jag klarar mig med manuell fokus.

Jag köpte också ett billigt defekt EF 50/1.8 I, med samma symptom som ditt objektiv. Skruvade bort bajonetten och justerade "pulsinställningen" oljade upp lite kugghjul med speciell "elektronikolja" som jag fått av en bekant (jag vet tyvärr inte vilket fabrikat det var på oljan) och sedan dess har objektivet ställt skärpan snabbt och exakt. Mitt råd till dig Jan-Erik är att försöka igen, kanske hade jag bara tur som fick mitt att fungera vid första försöket, alternativet att byta kretskort brukar vara en ganska så dyr affär...

Undrar just vilka "kontakter" som avses? Jag har haft av frontlinsen på mitt nu och rengjort "maximum aperture switch", gjorde ingen skillnad.
Har därefter plockat ner objektivet helt men hittar inga egentliga kontakter. På själva motorenheten finns faktiskt en sorts optisk givare, kanske man borde ta loss den och rengöra?

Här är en bild av motorenheten, pilen pekar på den optiska sensorn.

Bilagor

• afd.jpg
    afd.jpg
    25.5 KB · Visningar: 260
Nu har jag haft gluggen i småbitar, rengjort, smörjt, mätt och satt ihop igen... bara för att konstatera att den gör precis likadant fortfarande.

Hmmm..jag ska plocka isär och försöka fixa mitt i helgen. Jag har oscilloskop och kan kolla pulserna med. Tror jag har servicemanualen nånstans.
Jag önskar kanske lite tips om vilken olja man absolut bör undvika som kan förstöra plaster.

ANNONS
Götaplatsens Foto