Metamerism
En annan rolig sak är när man sedan börjar blanda in reflektivitet och färger i det hela. Vissa färger kan se likadana ut i en typ av ljus, när du serdan belyser med en annan typ av ljus så ser de inte alls likadana ut. Svart tråd blir brun eller grön, etc. Rätt vanligt inom klädbranschen då man ofta behöver se kläder inom olika typer av ljus för att se att de verkligen matchar.
Tetrakromater
Ännu roligare än metamerism är Tetrakromater. Alltså, kvinnor som har ytterlige en typ av tappar i ögat. Dessa tappar ligger inom det röda eller gröna områdena och de som har dubbla typer av röda eller gröna tappar kan alltså se fler nyanser inom dessa färger. Så där en man bara ser rött eller grönt, kan tetrakromater se flera olika nyanser av rött eller grönt, beroende på hur dessa tappar är fördelade. Tetrakromater är beroende av generna och genuppsättningen är också ett skäl varför du aldrig hittar färgblinda kvinnor, iaf inte genetiskt normalt. Hos män är det rätt vanligt med röd-grön färgblindhet, också av de genetiska själen. He, vem sa att män och kvinnor var jämlika rakt över..
Ang. Ljud
Lasse - Det är ju inte så enkelt inom ljudvärlden heller. Liksom laser kan ha en viss specifik frekvens så kan ju även ljud ha det. Även om 200Hz alltid är 200Hz ur ett perspektiv så är det ju stor skillnad på andra saker. De flesta ljud är ju sammansättningar och sällan rena sinustoner och innehar mängder av övertoner. Och när man sedan börjar titta på hur man faktiskt mäter ljud så blir det ju en enorm komplexitet där även många erfarna pratar om varandra. Inte ens db-skalan är ju universiell utan man måste verkligen speca inom vilket område man vill använda den.
Vad gäller amplitud kan man lätt bli förvirrad om man pratar om effekt, tryck eller upplevd ljudstyrka. En skillnad i +10db är ju en upplevd fördubbling i ljudstyrka. En skillnad +6db är en fysisk fördubbling av det faktiskta ljudtrycket. Samtidigt är ju varje förändring i +3db en fördubbling av effekten för att frambringa ett ljudtryck. När man sedan börjar mäta dessa så måste man ju även ta hänsyn om vad man mäter, och varför. Ska skalan använda A-vägning eller C-vägning.
Och än viktigare, när man pratar om hur man ska återge musik är ofta inte förmågan att återge vissa toner intressant utan snarare transientresponsen, hur snabbt en viss ljudkälla kan växla i att återge olika toner av olika frekvens och amplitud.
I vilket fall blir det löjligt snabbt väldigt komplext. För att inte tala om hur det blir när man börjar dra reflektioner och resonanser i det hela.