Nu har jag inte kameran frammför mig, men håll inne lilla knappen med en blixt på och vrid på främmre eller bakre ratten samtidigt. Om du tittar i fönstret på toppen av husen så ser du att det ändrar sig. Det som heter "slow" är samma sak som blixtsynk på 2:a ridån.
Slutaren (även kallat ridån) är ju öppen en viss tid. Blixtsynk på 1:a ridån innebär att blixten fyras av precis när slutaren öppnats. Att synka på 2:a ridån innebär att blixten fyras av precis innan slutaren stängs.
Under förutsättning att du har rätt långa slutartider, vilket du har vid vimmelfoto så ger detta olika effekter i bilden. Vid korta slutartider spelar det inte så stor roll.
Effekten med 2:a ridån blir att det som rör sig i bilden fryses i slutet av sin rörelse i bilden, i stället för i början av rörelsen, vilket är fallet med synk på 1:a ridån.
Låter det luddigt? Förstår det. Mitt heta tips är att läsa insturktionsboken. Nikons böcker är bra och pedagogiska. Och kommer ihåg att just om blixtsynk står det rätt bra!
Hoppas det blir bra!
/ Alexander Ödman
P.S. Såg först efteråt att det var et sent svar. D.S.