Annons

Ridåer!

Produkter
(logga in för att koppla)

martin021

Medlem
Håller på och fotograferar mycket vimmel och ska på några jobb i helgen. Har börjar läsa mer och mer om ridåer med blixtar etc, har klarat mig bra utan att behölva dessa inställningar tidigare men man måste ju vara öppen för bättre och nya saker;) så min fråga är, andra ridån? hur ställer man inte blixten? har en d200 med sb 600 blixt, vad får jag ut av att använda den? antar att den blixtrar på föärsta ridån nu,

mvh//Martin

Nu har jag inte kameran frammför mig, men håll inne lilla knappen med en blixt på och vrid på främmre eller bakre ratten samtidigt. Om du tittar i fönstret på toppen av husen så ser du att det ändrar sig. Det som heter "slow" är samma sak som blixtsynk på 2:a ridån.

Slutaren (även kallat ridån) är ju öppen en viss tid. Blixtsynk på 1:a ridån innebär att blixten fyras av precis när slutaren öppnats. Att synka på 2:a ridån innebär att blixten fyras av precis innan slutaren stängs.

Under förutsättning att du har rätt långa slutartider, vilket du har vid vimmelfoto så ger detta olika effekter i bilden. Vid korta slutartider spelar det inte så stor roll.

Effekten med 2:a ridån blir att det som rör sig i bilden fryses i slutet av sin rörelse i bilden, i stället för i början av rörelsen, vilket är fallet med synk på 1:a ridån.

Låter det luddigt? Förstår det. Mitt heta tips är att läsa insturktionsboken. Nikons böcker är bra och pedagogiska. Och kommer ihåg att just om blixtsynk står det rätt bra!

Hoppas det blir bra!

/ Alexander Ödman

P.S. Såg först efteråt att det var et sent svar. D.S.

ANNONS
Götaplatsens Foto