Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Rietzschel heli-tip

Produkter
(logga in för att koppla)

rogka566

Aktiv medlem
Hej fotovänner!
Fick i julas en Rietzschel heli-tip av svärfar som han i sin tur fått flera år tidigare.

Skulle gärna vilja prova att fotografera med den men behöver hjälp. Jag har åtminstone klurat ut hur hur jag ställer bländare och slutare samt vart filmkasetten skall i.

Hur fokuserar man? Vart köper jag film och framkallar? Övrigt att tänka på?

Råd och tips mottages tacksamt!

Fokuserar gör man väl genom att sätta in en mattskiva i filmhållaren och flytta objektivet fram och tillbaka med hjälp av bälgen tills bilden på mattskivan blir skarp?

Sant! Fick ordning på det nu. Fokuserar man på nära håll blir bakgrunden upp-och-nedvänd. Gissar att det inte går att göra något åt.

Film då? Fick med hållare både för bladfilm och glasplåtar.

Sant! Fick ordning på det nu. Fokuserar man på nära håll blir bakgrunden upp-och-nedvänd. Gissar att det inte går att göra något åt.

Film då? Fick med hållare både för bladfilm och glasplåtar.

Hej! Vilket bildformat är det på din Heli-tip den finns för 6,5 x9 cm och 9x12 cm
10x15 cm och storformat 13x18 cm.
Är det 9x12 formatet så har Brunos bildverkstad bladfilm 9x12 cm av
Ilfords fabrikat Delta 100,FP 4 och HP5 400 25 blads förpackningar.
Photax.se har en sort Foma 100 9x12 cm.
Själv har jag fått tag i rullfilmshållare för 120 film 6x9 cm formatet
till mina kameror för glasplåtar och bladfilm köpt på ebay.

Bilden blir alltid upp-och-nedvänd, oavsett avståndet du fokuserar på. Ljuset träffar alltid filmen eller sensorn upp-och-ned i en kamera. Skillnaden är att du nu har mattskivan direkt i filmplanet, istället för en sökare med spegel och prisma som vänder bilden rätt.

ANNONS
Götaplatsens Foto