Annons

Rimligt pris för en EOS 10D?

Produkter
(logga in för att koppla)

Schappe

Aktiv medlem
Hej.

Vad tycker ni är ett rimligt pris på en ny (demo ex) EOS 10D utan objektiv.

Jag återkommer senare med vem som vill ha hur mycket.

M V H Schappe
 
Jag blev tillfrågad av min återförsäljare om jag ville ha en begagnad 10d i mycket fint skick för att ge till min dotter.
3000:- med garanti
Mikael
 
Schappe skrev:
Hej.

Vad tycker ni är ett rimligt pris på en ny (demo ex) EOS 10D utan objektiv.

Jag återkommer senare med vem som vill ha hur mycket.

M V H Schappe

Demoex? Är det på Nordpolen eller i Uzbekistan som butikerna fortfarande har sådana till försäljning?
 
Re: Re: Rimligt pris för en EOS 10D?

Karlsson skrev:
Demoex? Är det på Nordpolen eller i Uzbekistan som butikerna fortfarande har sådana till försäljning?

Nej, tyvärr är det mycket närmare än så. Det är Expert "vi är vad vi heter" Trelleborg som har denna kamera till salu.
Ordinarie pris 17.995:- nu bara 11.995:- passa på.
Det är Experts "radiohandlare" som har detta och inte deras fotohandlare på samma gata.

M V H Peter
 
Detta är ju den "gamla, gamla" modellen som ersatts av 20D som i sin tur ersatts av 30D.
Med tanke på att 30D nu reas ut för 11890:- på Cyberphoto (endast kamerahus, kit-objektivet kostar ca 500:- beg.) i väntan på en ny modell (40D?), så verkar 11.995:- vara ett rövarpris.
Runt halva det priset verkar mer i linje med vad de begagnade kostar.

Satsa på en 30D istället, som klarar EF-S-objektiv och har klart bättre brushantering vid höga ISO-tal.
 
Ni kan vara lugna,

jag tänker inte köpa den. Jag ville bara underhålla forumet lite. Gå gärna in och pruta lite om ni har vägarna förbi.

M V H Peter
 
Uppenbarligen är dom EXPERTer på att blåsa sina kunder med den prissättningen. Sålde själv min gamla 10D med grepp och ett 28-105, för 5000:- Vilket jag nog anser den var värd. Halva deras pris är ännu ganska så hutlöst. :eek:(

Ingen som har vägarna förbi och kan sticka in skallen och skratta åt dem. ;o)
 
För ett riktigt demoex, dvs en 10D som visats för kund över disk några gånger och med full garanti torde styvt 5000:- inkl moms vara marknadsmässigt pris.

För ett snyggt beg hus är det rimligt med 3000-4000 p g a skick.

Kameran 10D är i dagsläget "uppgraderad" 2 ggr (20D o 30D), Uppgraderingarna har inte bara varir av godo: Sämre sökare, sämre blixtmekanism för den inbyggda blixten och faktiskt lite mer plast. Ett sämre handgrepp utan extra batterigrepp. Knappen för direktutskrift som kom med 20D är väl ingen direkt finess på en dslr.

Nackdelar: Lite högre brus men klart godkänt. 3bps (om nu det betyder så mycket) och långsam visning av tagen bild på display (kommer momentant men tar ngn sekund att klarna).

6mp eller 8 på en kamera med 1.6 crop. Tja, det går att pressa ut mycket ur de 6 mp en 10D ger. Med facit i hand anser jag att 10D fortfarande är en mycket kompetent bildmaskin.

Så bruksvärdet är ju klart högre än marknadsvärdet, anser jag.

Men så är det. Den som köpte en Nikon D1 för 50000 spänn när den kom får vara glad om han/hon får ut 2000-3000. Likadant med D1X som hade högre prislapp och slumpas ut i begat skick för c:a 5000.

Och inte kul för den som vill kränga en EOS 1Ds som kostade 80 papp. Kan fås i snyggt skick för 20% av urspringspriset.

Men det positiva är att alla dessa kameror fortfarande fungerar. De lägger ju inte av bara för att Canon/Nikon och andra rapar upp nya kameror och lider av svårartad uppgraderingsdiarré, men har total förstoppning vad gäller firmwareuppgraderingar
 
christian_r skrev:
Vart var de mikael?

Mattssons foto i Lund
De har fått in mycket spännande beg utrustningar. Canon 1d, 10d, d1x, 500/4 400/2.8 ,80-200/2.8 även 300/2.8 skall var på väg in om jag förstod rätt
ring och prata med Uffe eller Anders
046 148500

Mikael
 
Siste idioten har inte handlat ännu.

Expert har kvar kameran ännu men de har faktiskt sänkt priset till 11.000:-.
30D säljer dom för 10.999:-.

// Peter
 
Jag har haft min 10D i över fyra år, och den går som en klocka. Någon skrev att 10D-ägare vart sura när 300D kom till priset av 10.000 kr. 10D kostade 22.000 kr för drygt fyra år sedan, och de går inte att jämföra vad gäller kameran som kamera-verktyg (bilderna är naturligtvis jämförbara). Min kamera har vid tre tillfällen gått i backen rätt så hårt, med resultat... ingenting. Inte en skråma (vid ett tilfälle omvandlades delar av en lins från glas till grus, inte skråma på kameran, beror dock på slumpen). Hade jag haft 300D hade nog kostnaden blivit 3 x 10.000...

Vad jag vill säga är att jag varmhjärtat kan rekommendera 10D som begagnad, den tar fin-fina bilder, till vettigt pris såklart. 3000 kr som Mikael Risedal fått förslag på verkar vettigt, jag skulle nog inte vara beredd att lägga mer än så.

Mvh Mikael
 
Senast ändrad:
mrelbe skrev:
Jag har haft min 10D i över fyra år, och den går som en klocka. Någon skrev att 10D-ägare vart sura när 300D kom till priset av 10.000 kr. 10D kostade 22.000 kr för drygt fyra år sedan, och de går inte att jämföra vad gäller kameran som kamera-verktyg (bilderna är naturligtvis jämförbara). Min kamera har vid tre tillfällen gått i backen rätt så hårt, med resultat... ingenting. Inte en skråma (vid ett tilfälle omvandlades delar av en lins från glas till grus, inte skråma på kameran, beror dock på slumpen). Hade jag haft 300D hade nog kostnaden blivit 3 x 10.000...

Vad jag vill säga är att jag varmhjärtat kan rekommendera 10D som begagnad, den tar fin-fina bilder, till vettigt pris såklart. 3000 kr som Mikael Risedal fått förslag på verkar vettigt, jag skulle nog inte vara beredd att lägga mer än så.

Mvh Mikael

En 10D är fortfarande en jäkligt bra kamera o stabilare byggd än många nyare modeller. Har lagt märke till att många byter kamera väldigt ofta istället för att lägga pengarna på bra optik.

För allmän fotografering: Hellre en 10D och en bra L-zoom än en 30D med Canons urusla kitoptik 17-55. För övrigt är sökaren bättre i 10D än i 20D/30D och sannolikt slutaren oxå om man ska gå efter slutarljudet. Men det är en privat spekulation.

Med tanke på hur många som fortfarande använder 10D-föregångaren D60, liksom 1D och 1Ds har en digital dslr med några år på nacken oftast en väsentligt högre bruksvärde än vad begagnatmarknaden anger.

Så visst har du rätt.

Mvh/Lennart
 
Mja, fast bildkvalitén är högre med 20D/30D. I varje fall vid ISO400 och upp. Fast nu glider vi från ämnet.. En 10D för 11.000 eller en 30D för 10.999 kr? Valet är lätt ;)
 
ANNONS