Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Ringblixt Mincnova eller Molfo

Produkter
(logga in för att koppla)

k.wos

Aktiv medlem
Hej.

Är det någon som har använt de här produkterna?:

Micnova Ringblixtadapter CR-580ex till Canon 580EX

http://www.scandinavianphoto.se/product/item.aspx?iid=9101356


Molfo Ringblixtadapter till Canon 580EX / 1D,1Ds,1V
http://www.scandinavianphoto.se/product/item.aspx?iid=7718024

Om ja, var det något att ha?

Har alltid velat prova en ringblixt men det "riktiga" är ju så dyra så dessa kanske kunde vara ett alternativ men om det är värdelösa så är det kanske onödigt...

Hälsningar,
Katarina
 
Tackarför infon.

Brukar inte de ringblixtarna vara för macro skulle vilja köra portätt?

Jag har en sån här: http://www.cyberphoto.se/info.php?article=371021

Fördelen med den är att den lyser hela tiden, varför det är mycket lätt att se hur ljuset faller vid t.e.x. makrofotografering.
Du kan t.e.x. lätt göra en skuggning genom att kanske hålla ett finger på lämpligt ställe på ringen medan du tittar i sökaren.
 
Ja jag vill använda ringblixt till portätt..Jo vist användes ringblixtrar flittigt till portätt, månda modefotografer som använder..men de har ju så klart de bättre varianterna..
 
Visst kan en ringblixt i sig användas till porträtt men den från Photax ger vid bl 11 och full effekt på ett avstånd av 30 cm. Ett porträtt kanske blir avstånd på 1,5 till 2 m. Ljuset avtar en hel del då. Det blir även ett "platt" ljus med blixten rakt på. Håll den i så fall vid sidan. Se även bilden med ögat tagen med ringlampan.
 
Stämmer om min första tanke om ringblixt och porträtt därav min "lilla" rättelse. Trodde nog i hastigheten att det var närbild det var frågan om.
 
Tackarför infon.

Brukar inte de ringblixtarna vara för macro skulle vilja köra portätt?

Det där snygga runda blänket från ringblixten är klurigt att få till. Som exempel har jag precis köpt Elinchroms rinblixt för användning i studio och just porträtt. Innerdiametern är 10cm och totalt är den ca 20cm i diameter. Lite större än de ringblixtar du nämnde, men trots detta blir blänket punktformat vid 105mm brännvidd och huvudporträtt.

Första bilden, på tjejen, är det enbart ljus från ringblixten:

Nikon D700 med Nikon 105mm VR f3.2

Andra bilden, på killen, är det ett paraply från höger som reflekteras i en softbox för sidoljus.

Nikon D700 med Nikon 50mm f1.6 Här börjar blänket bli ringformat i full förstoring, men på 50mm får man vara aktsam för proportionsdistortion i ansiktet.. inte alltid den brännvidden funkar på alla.. :)

Bägge bilderna är i princip obeskurna.


Nu är ju inte adapter-ringblixtar lika jämna i ljuset som de dedikerade ringblixtarna, men ljusbilden borde bli på ett ungefär så här, med de du länkade till i första inlägget.

Att tänka på är att med Elinchroms ringblixt kan du köpa till reflektorer, BeautyDish och softbox från Hensel. En reflector gör att du får större effektiv diameter på rinblixten, och ett större blänk i ögonen! (samt annat ljus..)

Så med en riktig studioringblixt får du "ljuskvalitet", byggkvalitet, högt andrahandsvärde, styrka (hög effekt), tillbehörsmöjligheter etc..

Men, de är snordyra!


Nu var detta inte helt On-Topic till din första fråga men jag hoppas du blir lite klokare iallafall :)

mvh Johan
 

Bilagor

  • ringblixtexempel.jpg
    ringblixtexempel.jpg
    55.9 KB · Visningar: 750
  • ringblixtexempel2.jpg
    ringblixtexempel2.jpg
    58.6 KB · Visningar: 654
ANNONS