Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Ringblixt

Produkter
(logga in för att koppla)

marz

Medlem
Jag prövade en ringblixt förra veckan. Hoppades att få en ljus ring i modellens iris runt pupillen. Men vad besviken jag blev då jag fick bilderna. Ingen ring utan en liten ljus prick i pupillen precis som vid vanlig blixtfotografering! Inget tecken på ringblixt. Förutom skugglöst ansikte. Vad gjorde jag fel? Då jag fotade stod jag ca en meter från modellen och zoomade bara in ansiktet. Försökte komma så nära modellen som möjligt för att ringblixten i proportion skulle bli så stor som möjligt. Kan inte fatta??!!
 

Roben

Aktiv medlem
Ögat är också en lins och vid blänk är det en spegling från en ljuskälla som man ser.

Gissar att det blir bäst effekt om ljuset kommer i 45 graders vinkel jämfört med kameran/ögat.

En ringblixt ger i värsta fall bara röda ögon.

Har inte provat men en digitalare kan kanske testa. Stämmer det??

Rob
 

Calle S

Aktiv medlem
Skribent
marz skrev:
Jag prövade en ringblixt förra veckan. Hoppades att få en ljus ring i modellens iris runt pupillen. Men vad besviken jag blev då jag fick bilderna. Ingen ring utan en liten ljus prick i pupillen precis som vid vanlig blixtfotografering! Inget tecken på ringblixt. Förutom skugglöst ansikte. Vad gjorde jag fel? Då jag fotade stod jag ca en meter från modellen och zoomade bara in ansiktet. Försökte komma så nära modellen som möjligt för att ringblixten i proportion skulle bli så stor som möjligt. Kan inte fatta??!!
Hur stor ringblixt har du? Den här är tagen med en Pro.
 

Bilagor

marz

Medlem
Har inte en aning om vad det var för märke på blixten men diametern var kanske ca 15cm. Hur stora finns det då?
 

marz

Medlem
OK. I get it! Ringen var alltså för liten för att tydligt synas i modellens öga. Tack ska du ha Calle!
 

Calle S

Aktiv medlem
Skribent
Estethia skrev:
var får man tag på dom billigast? och vad är det för prisklasser på dom?
Det är inget större utbud på ringblixtar. En Sunpack DX12R kostar 3495:- inkl. moms på Scandinavian Photo.
Canon gör en egen, 6295:-, Nikon likaså för 5895:-. Men de är inga "riktiga" ringblixtar egentligen, eftersom blixtrören inte är helt runda. De finns oxå på Scandinavian.
 

Bilagor

Carl Johan

Aktiv medlem
:)

Sånt här kan man ju studera hemma framför spegeln. Ganska kul. Fastnade en gång i ett provrum i nån klädbutik, då det blev en häftig effekt i ögonen då det var två långa (1-1,5 meter?) lysrör på högkant i spegeln...
 
ANNONS