Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

ringblixt till studio?! vilken!

Produkter
(logga in för att koppla)

sussieohl

Aktiv medlem
jag skulle vilja köpa en ringblixt att använda i studion. för den fina ringen i ögats skull.
även till utanför studion…

men jag har försöka kika runt lite, och det är ju en djungel för en nybörjaren på ringblixt….
har sett att det finns dom som har batteri"grepp" som sätts fast i blixtskon. och det går ju inte i mitt fall då jag har "triggern" till studioblixtarna i blixtskon….

någon som kan länka mig på rätt väg?

Det billigaste du kommer undan är med en Orbis ringblixt. Du stoppar din vanliga kamerablixt i botten på Orbisen.
Tror att Kaffebrus har en "riktig" ringblixt som är en kraftigare variant som går på ett batteripack.
Kör du Elinchrom och Quadra-systemet så är deras Eco mycket prisvärd.

Vill du köra på fastljus så finns det LED-ringar som är stora och fina.

Elinchrom Eco är riktigt bra, men det förutsätter att du har en Quadra för att driva den.
Om du ska använda till studiofoto så ska du i alla fall inte använda de där små ringblixtarna som egentligen är till för macrofoto som man skruvar fast på objektivet. Macroblixtarna blir bara skit för porträtt, för liten ljuskälla och för klen effekt. Jag har sett flera försök med porträtt med macroblixtar men man tappar hela poängen med att fota med ringblixt. (Men rätta mig gärna om någon har annan erfarenhet)

De andra systemen som finns där man tex trär på en sak över den vanliga speedlighten vet jag inte hur det funkar, har inte testat.

För blixtsändarens skull så spelar det nog ingen roll om blixtskon blir upptagen, studioblixtarna kan du trigga optiskt efter ringblixten.

ANNONS
Götaplatsens Foto