Install the app
How to install the app on iOS
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Du använder en lite för gammal webbläsare, du bör uppdatera den.
Ringblixt?
- Trådstartare fina
- Start datum
adrianulander
Aktiv medlem
Ringblixt skapar ett i stort sett skuggfritt ljus. Den kan användas ensam eller som komplement till annat ljus. Ofta vill man ju belysa bakgrunden också. Eller håret. En annan fördel är att du kan använda ringblixten i trånga utrymmen där du inte har plats för stativ och andra ljusformare. Det är väl främst inom mode ringblixt används.
Kolla gärna min hemsida www.adrianulander.se jag gillar ringblixt.
Mvh.Adrian
Kolla gärna min hemsida www.adrianulander.se jag gillar ringblixt.
Mvh.Adrian
fina
Aktiv medlem
mmm.. lite det jag trodde. Det verkar definitivt vara något för mig. De är rätt så dyra va? Finns det budgetvarianter? Hur är de att använda med inställningar och sådant i jämförelse med vanliga kamerablixtar? Vilka modeller och märken funkar på nikon?
Ohh så många frågor, hopps du eller nån annan orkar svara!
)
Ohh så många frågor, hopps du eller nån annan orkar svara!
adrianulander
Aktiv medlem
Ja, det är inte billigt med ringblixtar. Först ska du ha ett blixtaggregat och sen en ringblixt. Det blir några tiotals tusen. Det finns en adapter som du kan koppla på en vanlig blixtskoblixt (better light tror jag firman heter), men jag vet inte hur resultatet blir med en sådan. Då kan du å andra sidan köra med ttl.
Allt gott!
Adrian
Allt gott!
Adrian
tannler
Aktiv medlem
Sigman "ringblixt" är en maskerad twin, dvs. två små fyrkantiga blixtrör bakom en opak skiva. Den fungerar utmärkt, men vid extrema val av belysningsskillnad höger-vänster, syns det att det är en twin i alla reflexer.
För att komma hyfsat billigt undan kan Du alltid bygga en egen ringblixt. De är klumpiga, men fungerar. Lättare lösningar finns, baserade på LED - upplyst.se.
För att komma hyfsat billigt undan kan Du alltid bygga en egen ringblixt. De är klumpiga, men fungerar. Lättare lösningar finns, baserade på LED - upplyst.se.
PerboMan
Medlem
tannler skrev:
Led-ringen verkar lite intressant. Finns det någon därute som testat?
/Pär B
...
Lättare lösningar finns, baserade på LED - upplyst.se.
Led-ringen verkar lite intressant. Finns det någon därute som testat?
/Pär B
paco
Aktiv medlem
Kolla in ABR800 av Alienbee i USA. Funderar starkt på att beställa denna. Tänkte först beställa en enkel blixt med softbox/paraply från kaffebrus, men denna verkar väldigt svårslagen prismässigt. Den funkar som en riktig studioringblixt och man kan slå den i paraply eller genom softbox på traditionellt sätt. 320Ws borde räcka gott i ett litet utrymme. Det verkar finnas en hel del diffuserande tillbehör till den också, bl.a. en softbox tallrik med hål i mitten, olika masker etc.
Jag har inga planer på att bygga studio (inget utrymme), men har letat efter nåt för porträtt med storformataren och bladaren. Enda nackdelen är att jag inte sett den med annat än 110V, men det är mest en irritation, inte ett oöverkomligt problem.
Jag har inga planer på att bygga studio (inget utrymme), men har letat efter nåt för porträtt med storformataren och bladaren. Enda nackdelen är att jag inte sett den med annat än 110V, men det är mest en irritation, inte ett oöverkomligt problem.
paco
Aktiv medlem