Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Risken att foto över maxtemperatur?

Produkter
(logga in för att koppla)

arldic

Aktiv medlem
Risken att fota över maxtemperatur?

Hej

Skall till Las Vegas i sommar och upptäckte att EOS 20D tål max en temperatur på 104 Farenheit.
I Las Vegas är det ser det ut att vara mellan 107 och 113 Farenheit.
Dessa temperaturer avser väl skuggan, så i Solen är det ett par grader till

Vad tror ni om den reela risken att kameran går sönder?
Har ni några erfarenheter?

mvh Dick

Senast ändrad:
Re: Risken att fota över maxtemperatur?

arldic skrev:
Hej

Skall till Las Vegas i sommar och upptäckte att EOS 20D tål max en temperatur på 104 Farenheit. (40grader C)

I Las Vegas är det ser det ut att vara mellan 107 och 113 Farenheit (41 - 45 grader C). Dessa temperaturer avser väl skuggan, så i Solen är det ett par grader till

Har ni några erfarenheter?

mvh Dick
Det är väl kamerans funktion som garanteras upp till 40 grader C. Är det sedan 45 grader C ute brukar man ju försöka skugga sig själv och det är väl lämpligt att göra detsamma med kameran.
//Bosse

Ingen risk, men låt inte kameran ligga framme i solen.

De temperaturer som anges är under vilka alla prestanda kan garanteras. Det är inte samma sak som vad de tåler.

Spontant och utan erfarenhet:
Om du inte låter prylarna ligga framme mitt i solen timmar i sträck så tror jag inte det är ett problem. Dels för att tillverkarna alltid har en marginal när de anger sådana värden. Men också för att det sålts X antal miljoner 20D och andra hus i världen. Man kan då på goda grunder anta att många av dessa används dagligen i miljöer som är ännu varmare än Las Vegas. Troligen också i fuktigare miljöer vilket borde vara ett ännu större problem.
Så, min slutsats är att det inte borde vara något problem för dig. Att sedan allting kan gå sönder, ja det kan det här hemma också..

Ha en trevlig resa.

/Arne

Re: Risken att fota över maxtemperatur?

arldic skrev:
Elektronik som blir överhettad slutar att fungera -- men går normalt inte sönder. När prylarna svalnat funkar de igen.

Re: Re: Risken att fota över maxtemperatur?

ErlandH skrev:
Elektronik som blir överhettad slutar att fungera -- men går normalt inte sönder. När prylarna svalnat funkar de igen.
Beror helt på om tillverkarna lagt in överhettningsskydd eller om komponenterna är sådana att de slutar fungera om de blir för varma. Annars kan de bli varmare tills de brinner upp.

All elektronisk utrustning jag utsatt för någorlunda höga temperaturer (kameror, dator, cd-spelare, mobil, gps mm) har stängts ner. Och fungerat som vanligt efteråt.

Det har i de flesta fallen handlat om temperaturer en bra bit över 40 grader innan prylarna slocknat, uppskattningsvis över 50.

Vid ett värmetest på en Volvobil i Death Valley mättes temperaturen ovanpå instrumentbrädan när bilden stått i solen en stund.

106°C.

Så visst kan det bli varmt.

(Jag råkar veta detta därför att jag känner killen som läste av termometern.)

ErlandH skrev:
All elektronisk utrustning jag utsatt för någorlunda höga temperaturer (kameror, dator, cd-spelare, mobil, gps mm) har stängts ner. Och fungerat som vanligt efteråt.

Det har i de flesta fallen handlat om temperaturer en bra bit över 40 grader innan prylarna slocknat, uppskattningsvis över 50.
Förr i världen, innan cputillverkarna gjorde att processorerna började throttla och stänga ner sig vid för hög temperatur så smälte de och gick sönder ifall tex kylflänser lossnade. Samma sak med motstånd och regulatorer, om det inte finns något som hindrar så brinner de upp. Självklart har tillverkare av något så dyrt som kameror byggt in skydd i sina produkter. I väldigt billiga piratprylar är det inte lika säkert (tex laddare...)

apersson850 skrev:
Vid ett värmetest på en Volvobil i Death Valley mättes temperaturen ovanpå instrumentbrädan när bilden stått i solen en stund...
Been there, done that. ;-)

(Fast det var en Dodge och jag hade ingen termometer.)

ANNONS
Götaplatsens Foto