Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Rolleiflex 6x6

Produkter
(logga in för att koppla)

John Rönnbäck

Avslutat medlemskap
Har just sett en trevlig bild tagen med en Rolleiflex 6x6 cm med Zeiss-Tessar 75 mm.

Vad mostvarar den kameran och brännvidden mot för brännvidd på en digitalkamera med DX-format?

Tack för svaret Olle.

Om jag har fattat det rätt så är "cropfaktorn" 1,5 mellan DX och 135-format. Så ett 30 mm objektiv på ett DX-hus motsvarar 20 mm på ett 135-hus. Du säger att detta motsvarar 75 mm på format 6x6. Har jag uppfattat det rätt?

I sådana fall är "cropfaktorn" 2,5 om man jämför format 6x6 med DX och 3,75 om man jämför 6x6 med 135-formatet. Låter inte helt logiskt för mig. Tänker jag galet?

John Rönnbäck skrev:
Tack för svaret Olle.

Om jag har fattat det rätt så är "cropfaktorn" 1,5 mellan DX och 135-format. Så ett 30 mm objektiv på ett DX-hus motsvarar 20 mm på ett 135-hus. Du säger att detta motsvarar 75 mm på format 6x6. Har jag uppfattat det rätt?

I sådana fall är "cropfaktorn" 2,5 om man jämför format 6x6 med DX och 3,75 om man jämför 6x6 med 135-formatet. Låter inte helt logiskt för mig. Tänker jag galet?

Ja cropfaktorn är 1.5 dvs ger att ett 30mm på dx motsvarar ca 45mm på 135-hus. Du räknar alltså på fel håll.

M

Normalen är diagonalen på negativet.
Som för mellanformat (6x6 = 56,5mm) är 79,9mm.
(småbild 43,6mm)
Man borde väl räkna på samma sätt med digitalt?

Olof

ANNONS
Götaplatsens Foto