Annons

Rotera i kameran eller ej?

Produkter
(logga in för att koppla)

Sara-i-Norge

Aktiv medlem
Funderar på varfør kameran på jobbet är inställd till att inte rotera bilderna så det blir rätt direkt utan vi "ska" sitta och rotera varenda stående bild manuellt i ACDSee efteråt...

Har frågat och fått svaret att kvaliteten på bilderna førsämras om man låter kameran gøra jobbet med att rotera.. Stämmer verkligen det??

Det är ju så trøgjobbat att sitta och vända alla stående bilder efter varje fotografering...

Kameran är en Nikon D2x
 
Sara-i-Norge skrev:
Funderar på varfør kameran på jobbet är inställd till att inte rotera bilderna så det blir rätt direkt utan vi "ska" sitta och rotera varenda stående bild manuellt i ACDSee efteråt...

Har frågat och fått svaret att kvaliteten på bilderna førsämras om man låter kameran gøra jobbet med att rotera.. Stämmer verkligen det??

Det är ju så trøgjobbat att sitta och vända alla stående bilder efter varje fotografering...

Kameran är en Nikon D2x


Jag har aldrig hört att det skulle bli någon kvalitetsskillnad om man låter kameran rotera bilderna direkt. Har väldigt svårt att tro att så skulla vara fallet.
Laddade ner manualen som PDF och kollade (finns på sid 214): där står ingenting om nån ev kvalitetsförlust. Bilderna taggas för för att roteras automatiskt vid playback i kameran eller i datorn.

Däremot står det endast att det fungerar i PictureProject och Capture – men jag antar att det funkar lika bra i ACDSee.
 
Nu är jag en Canonist (fast jag älskar Nikon lika mycket), och har en Canon 20D.

Jag har upptäckt att när jag kör autorotation så blir bildfilerna mindre. Det tyder ju på att kameran faktiskt komprimerar bilden två gånger, och att möjligtvis då också får sämre kvalité på bilden.

Sen om det är synbart eller inte är en annan sak, och om det gäller Nikon också vet jag inte heller.
 
Mig veterligen så handlar det bara om en tagg i infon, som berättar hur man hållt kameran, så att den visas rätt på datorn. Att det skulle ha med kvalitén att göra tycker jag låter långsökt.

Men det kan ju vara en sån sak som de hört och sedan fått för sig att så är det... ;)

Visst, använder man ett enklare bildprogram, så kan naturligtvis bildkvalitén försämras (typ rotera i Explorer eller i förgranskningen). men använder man PS eller PSP så tror jag knappast att kvalitén skiljer sig.
 
I D50/D70 roteras inte bilderna utan orienteringen anges med en parameter i EXIF. Det borde vara samma sak i D2X men jag vet inte. Hur som helst: Med allra största sannolikhet påverkas inte kvalitén av att bilden roteras i kameran oavsett om det sker en faktisk rotation eller om det bara är en flagga i EXIF. Rotation av bilder (JPEG eller RAW) 90, 180 eller 270 grader är en förlustfri operation om det görs på rätt sätt, och det vore mycket märkligt om inte Nikon gör på rätt sätt.

Johannes
 
Jeppe skrev:
Mig veterligen så handlar det bara om en tagg i infon, som berättar hur man hållt kameran, så att den visas rätt på datorn. Att det skulle ha med kvalitén att göra tycker jag låter långsökt.

Men det kan ju vara en sån sak som de hört och sedan fått för sig att så är det... ;)

Visst, använder man ett enklare bildprogram, så kan naturligtvis bildkvalitén försämras (typ rotera i Explorer eller i förgranskningen). men använder man PS eller PSP så tror jag knappast att kvalitén skiljer sig.
Photoshop 7.0 försämrar faktiskt kvalitéten vid rotering av JPG-bilder! Antar att den komprimerar den "en gång till" och sparar, så det blir dubbel kvalitétsförsämring mot originalet. Inte för att det behöver synas, men skillnad är det.
ACDSee däremot taggar bara om bilden så att ingen information förvanskas.
 
Likadant om man roterar bilderna direkt från iWindows XP:s mappar. Då får man dataförlust. Kanske har dina chefer fått det meddelandet i Windows och tror att alla program beter sig så Sara?

Nikon Capture, C1, Rawshooter mfl autoroterar utan att man behöver sitta och göra eländet själv. Förlustfritt mig veterligen.

Är det inte helt enkelt så att de program som autoroterar också gör det förlustfritt?
 
Makten skrev:
Photoshop 7.0 försämrar faktiskt kvalitéten vid rotering av JPG-bilder! Antar att den komprimerar den "en gång till" och sparar, så det blir dubbel kvalitétsförsämring mot originalet. Inte för att det behöver synas, men skillnad är det.
ACDSee däremot taggar bara om bilden så att ingen information förvanskas.

Photoshop försämrar bilden om du öppnar den och sparar den om du så bara tittar på den. Med andra ord, har rotation, som du antydde, inget med förlusten att göra.
 
ANNONS