Annons

Ryggsäck med plats

Produkter
(logga in för att koppla)

Jonsson20

Medlem
Hej.

Letar efter en fotoryggsäck med plats för lite mer än bara kamera och objektiv. Gärna med ett "vanligt" ryggsäcksfack så man kan ta med sig någon macka eller slänga i någon regnjacka eller tröja eller något liknande. Det som behöver få plats i kameradelen är en 7D med ett 15-85 monterat, samt ett 55-250 och ett fast 50mm/1,8. De två första objektiven med bakåtvända motljusskydd monterade. Gärna med ett stativfäste utanpå väskan och en ganska lätåtkomligt acces till kameran.
Priset spelar inte så stor roll eftersom jag kan tänka mig att köpa begagnat ifall nypriset är för dyrt så alla väsktips är av intresse. Jag gillar att vara ute och gå i skogen och oftast brukar det bli en bit så det är viktigt för mig att den är skön att bära och sitter bra på ryggen.

Tack på förhand!
//Christoffer
 

jolio

Aktiv medlem
Gick i samma funderingar och valde

http://www.tamrac.com/5788.htm

Som jag tyckte var rackarns smart, dels kan man köra den som rygga dels som slingväska och
den har inte ett jättestort tjockt midje bälte uten ett litet som går att gömma.
Vissa ryggor har ju groteska midjebälten sominte går att ta bort.
 

Bilagor

Irie Micke

Aktiv medlem
Lowpro flipside 300, dock utan extra utrymme men svaljer mycket! Riktigt bra.... Lowpro photo sport, aven den riktigt bra, sitter perfekt pa ryggen och har extra fack.... Minna 2 basta tips
 

SM7VQI

Aktiv medlem
ClickElite gör bra väskor för just det ändamålet
Själv så har jag Contrejour 40 (iofs kanske lite stor för dig) men den är skön att bära både tom och ordentligt nerlastad (brukar spänna fast skidor, pjäxor +hjälm på utsidan när jag skall traska till skidbacken)

Väskan har dessutom en sidoöppning så att man enkelt kan ta fram kameran utan att behöva ställa ner den på marken

http://www.fotobag.se/sv/clikelite/?XBLG23788=4b0f40e63839a4dd0fe3af1fb4643c7c
 

Yupiteru

Aktiv medlem
Lowepro

Jag har en Lowepro Fastpack 200 men använder den så sällan att jag funderar på att sälja den.

Vill du köpa?
 

Tine N

Avslutat medlemskap
Jag har alldeles nyligen köpt en sådan här:

http://www.kata-bags.com/product_list/8374.49848.108479.0.0/Ultra-Light

Har inte använt den så mycket ännu, men den ser ut att passa mina önskemål utmärkt. Jag klämde och kände på den på Fotomässan också och kollade igenom vilka alternativ som fanns.
Det jag saknade på min tidigare rygga (en Crumpler) var just möjligheten att få med något annat än kamera, objektiv och ev. dator när jag är på resa eller ute i skog och mark.

Den sitter skönt på ryggen, väger inte mycket och har många fiffiga detaljer.
 

Jonsson20

Medlem
Tack så mycket för tipsen allihopa! Det svåra är ju att komma fram till vilken som är bäst. Finns det någon affär med stort utbud av väskor där man kanske skulle kunna klämma och känna lite på några av dom i alla fall? :)
 

Irie Micke

Aktiv medlem
Efter att ha sett fstop i action så måste jag ge ett mycket positivt omdömme, får plats med sjuka mängder prylar och ordentligt genomtänkt. MEN den blir lätt tung med alla saker man får med sig... =)
 

Emil-G

Aktiv medlem
Någon som vet var man får tag i en Loka i Sverige?
De finns inte i någon butik än men F-stop har en säljare i Stockholm, Pelle Odebrant (pelle snabela fstopgear punkt com) och tel 070 538 98 70. Han lär ha en del olika väskor hemma om man vill komma förbi och testa men för beställning gäller F-stops egen webshop eller Cameranu.nl. Jag köpte min Tilopa BC + ICU från CameraNu då de hade allt i lager, F-stop själva har lite problem att hålla jämna steg med alla beställningar.
 

blaufish

Aktiv medlem
Har Loka och Satori. några dagar av mitt liv hade jag två av Satori, fstops orderhantering är lite märklig. Skickade tillbaka dubbelleveransen.

Jag tycker Satori rätt trevlig ihop med Medium ICU eftersom mycket ryggsäcken är tom då. Dvs man kan ha den på resor där det är mer än foto som gäller. Folk som är bra på att packa får ner massor i den.

Small ICU tycker jag är opraktisk liten. Om man inte monterar isär optik från hus är det svårt att packa den bra.

Large ICU har jag som Förvaringslösning av optik jag inte vill ha med mig ut. Förstår att det kan finnas folk som behöver den ute i fällt, jag packar hellre mindre grejer.

Ps. Ryggorna känns bättre om vikten är bra fördelad i ICUn.
 

Emil-G

Aktiv medlem
Emil: Vad får du ner i din Tilopa och vilken ICU har du?
Jag har en ICU Pro L och i den får jag ner min D300, 17-55/2,8, 70-200/2,8VR, 12-24/4 och en del småplock (batterier, laddare, trådutlösare, filter, pannlampa etc). Orsaken till att jag inte trycker ner mer är att jag inte vill vara tvungen att ha en och samma optik på kameran varje gång jag lägger ner den. Har jag plåtat med 17-55 så vill jag låta den sitta kvar, har jag plåtat med 70-200 så vill jag kunna låta den sitta kvar. Det innebär att jag har en del tomrum i insatsen som skulle kunna gått att använda till annat men åas tynger jag inte ner väskan så fruktansvärt heller. Jag har dock inte provat att packa så mycket annat i väskan än, min tanke är att få med mig matsäck, termos och lite kläder, typ en tjocktröja och regnkläder.

Jag började med att beställa en Loka med ICU Pro M men även om ryggan var perfekt så var ICU:n en gnutta för liten. Det visade sig nämligen att Nikons 70-200/2,8 är 1,5cm längre än Canons motsvarighet (som finns på bild på F-stops hemsida tillsammans med div ICU.

Bärsystemen på både Loka och Tilopa är helt underbara, det är verkligen riktiga ryggsäckar med kamerainsatser, inte kameraväskor med halvtaskiga bärselar. Enligt de recensioner jag har läst är Satori ännu bättre.
 

Call_me_Al

Medlem
Jag har en adventure icebreaker medium, som jag inte använder nu, men den var bra om jag ser till att få med kamerautrustning och en dator.
Idag kör jag med en Lowepro fastpack 250, som dock börjar bli lite väl liten då jag får välja vad som ska med.
Dock gillar jag lowepron då det finns ett "stort" utrymme ovanför kamera delen där man kna förvara annat!
Har faktiskt kunnat använda den vid någon resa om man reser väldigt lätt och bara är borta en natt!
Det gick bra att få med ett ombyte och tandborste :)

Den är helt och att bära på.

Men jag ska fortsätta att följa denna tråden för att få fler bra tips på vad jag ska ha som efterföljare som kan få rum med en D700 med 70-200 och några andra gluggar samt gärna en laptop och andra saker!
 
ANNONS