Annons

Rykten om Leicas kikarsikten – dementerade

Produkter
(logga in för att koppla)

taz_k

Aktiv medlem
Man förvånas över hur lätt vissa bolag tar på sina varumärken. För Leica är varumärket allt, det är knappast någon som betalar 2-3 ggr pengarna för deras gluggar bara för att de är så himla bra.
 

Frekeman

Aktiv medlem
Man förvånas över hur lätt vissa bolag tar på sina varumärken. För Leica är varumärket allt, det är knappast någon som betalar 2-3 ggr pengarna för deras gluggar bara för att de är så himla bra.
Jo, det är det. Jag har ett antal Leica M-objektiv som jag förstås har betalat extra mycket för jämfört med vad jag kunde köpt motsvarande Voigtländer-varianter för. Alla utom ett har jag köpt begagnade dessutom. Ofta är den optiska kvaliteten bättre med Leica men inte alltid. Däremot är handhavandet som regel bättre och mer genomtänkt. Och det är nåt som jag gärna betalar extra för eftersom man fingrar rätt mycket på ett manuellt Leica-objektiv på en Leica M.

Vad som dryftas i artikeln är ju lite trist att läsa om och det skall bli intressant att se om och vad Leica Camera AG svarar. Leica brukar hålla hög svansföring vad gäller moral etc. och att stödja Ryssland är ju inte bra i nåt sammanhang numera.
 

nbqr

Aktiv medlem
Trist och märkligt.

När min Leica byggdes stod de också på fel sida av historien, men då hade de nog inget val ...
 

taz_k

Aktiv medlem
Jo, det är det. Jag har ett antal Leica M-objektiv som jag förstås har betalat extra mycket för jämfört med vad jag kunde köpt motsvarande Voigtländer-varianter för. Alla utom ett har jag köpt begagnade dessutom. Ofta är den optiska kvaliteten bättre med Leica men inte alltid. Däremot är handhavandet som regel bättre och mer genomtänkt. Och det är nåt som jag gärna betalar extra för eftersom man fingrar rätt mycket på ett manuellt Leica-objektiv på en Leica M.
Rent optiskt är de inte bättre. Där skulle jag säga att andra märken är ikapp. Fördelen som jag ser är att de är fysiskt mindre än Voigtländer och därmed lämpligare på en M-kamera. Ex. jämför Voigtlander 50 APO med Leica 50 APO.

Oavsett, tråden handlar Leica's beslut att sälja prylar i Ryssland och det är klantigt när märket är allt man har. Vem hade betalt 100kkr för Leica M om det stått Voigtländer på den istället för Leica?
 

Frekeman

Aktiv medlem
Rent optiskt är de inte bättre. Där skulle jag säga att andra märken är ikapp. Fördelen som jag ser är att de är fysiskt mindre än Voigtländer och därmed lämpligare på en M-kamera. Ex. jämför Voigtlander 50 APO med Leica 50 APO.
Visst har andra märken gjorde framsteg, särskilt Voigtländer, och är ofta likvärdiga optiskt och i enstaka fall optiskt bättre jämfört med Leicas motsvarigheter. Överlag, om man jämför objektiv som tillverkats de 20 senaste åren så menar jag att Leicas objektiv är optiskt bättte. Är de så pass optiskt bättre som prisskillnaden indikerar? Såklart inte. Men handhavandet, storleken och bekvämligheter som 6-bitkodning blr också tas hänsyn. Och till sist så är det värt att betala extra för tillverkning utanför Kina. Å andra sidan så tror jag att Voigtländer tillverkas i Japan och det är ju också okej.

Oavsett, tråden handlar Leica's beslut att sälja prylar i Ryssland och det är klantigt när märket är allt man har. Vem hade betalt 100kkr för Leica M om det stått Voigtländer på den istället för Leica?
Alltså, märket är inte allt Leica har. De tillverkar den enda mätsökarkameran på marknaden med småbild. Objektiven är av hög kvalitet etc. Men, visst tar de också betalt för märket varför sådana här underliga val kan riskera en hel del.
 
Senast ändrad:

jjq

Aktiv medlem
En gång i historien var de i alla fall på rätt sida, till skillnad mot Zeiss & Agfa...

OT: Ps. Sist jag handlade kläder på H&M till min dotter såg jag när de kom hem att de var tillverkade i diktaturen Myanmar....
 

PeterWem

Aktiv medlem
Leica nekar
"In response to the war against Ukraine, Leica Camera AG has consequently ceased all business activities in Russia in 2022. For this reason alone, Leica Camera AG followed strict rules and has never violated sanctions. The last delivery of the sport optics products to the Russian subsidiary took place in February 2022. Furthermore, there is a long-term strict company policy that we do not distribute sports optics products for military purposes."
 
Senast ändrad:

PMD

Aktiv medlem
En gång i historien var de i alla fall på rätt sida, till skillnad mot Zeiss & Agfa...
[/URL]
Är någon ur familjen Leitz fortfarande inblandad i driften av Leica-bolagen?
OT: Ps. Sist jag handlade kläder på H&M till min dotter såg jag när de kom hem att de var tillverkade i diktaturen Myanmar....
En stor mängd av de kläder som säljs i Sverige är tillverkade i diktaturen Kina.
 
ANNONS