Annons

Rysshacket, hur får jag RAW+JPG och vad är AF SE

Produkter
(logga in för att koppla)

Dez

Aktiv medlem
Har installerat rysshacket. Får inte RAW+JPG att funka. Hur göra? Har ställt in det i "egen programmering"
Vad är AF 05, AF SE och AF A1?

AF OS: AF One Shot.
Tryck ned avtrycket halvvägs så låser AF där.

AF SE: AF Servo.
Fungerar inte med rysshacket, undvik detta.

AF AI:
Fungerar precis som vanligt dvs innan rysshacket.

Ok, men jag märker ingen skillnad på AF AI och AF OS. Om jag siktar och låser med AI (halvvägs med avtryckaren) så ändras inte fokus fastän jag flyttar fokuspunkten hit och dit. Ska det inte det?

Det är därför det är bra med rysshacket.

Vid AI-fokus väljer kamera själv automatiskt om fokus ska låsa eller servon ska gå in och följa rörelser i bilden. Ofta fungerar det bra men det kan vara knepigt att få igång servon. Kort sagt man har ingen vidare kontroll på om kameran låser eller inte.

Vid AF One Shot däremot så vet man att fokus är låst. Därför använder nog de flesta One Shot utom när man ska ta actionbilder och liknande.

(Det var Canons stora miss, att man inte kunde välja One Shot själv med kameran)

Tyvärr har jag inte kvar kameran så att jag kan svara på RAW-frågan. Men vad jag minns så väljer man RAW-läget på den vanliga menyn. Kanske minns jag fel men rysshacket tillät att man valde storleken på den inbäddade jpeg-filen.
Själv kör jag RAW utan jpeg.

Jag har valt RAW+Large Jpg. Jag tror att funktionen är mycket användbar så att man snabbt kan kolla igenom bilderna och välja vilka man ska lägga ner energin på. Det är för krångligt att bläddra igenom rawfilerna, men windows hade nån bildvisare för raw. Är den bra tro?

JPEG-bilden är väl inbakad i RAW-filen, skillnaden med rysshacket är att man kan välja hur stor den ska vara.

Finns det några rapporter om att rysshacket skulle påverka fokusen så att vissa objektiv felfokuserar? Mera än med originalfirmware då?

Har fokusproblem med mina Sigmagluggar. De blev varken bättre eller sämre med rysshacket.

Inbäddad i RAW-filen? Vad ska det vara bra för? Hur får jag fram den då?

ANNONS
Götaplatsens Foto