Install the app
How to install the app on iOS
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Du använder en lite för gammal webbläsare, du bör uppdatera den.
Rysshacket, hur får jag RAW+JPG och vad är AF SE
- Trådstartare Dez
- Start datum
JanOlofHärnström
Aktiv medlem
AF OS: AF One Shot.
Tryck ned avtrycket halvvägs så låser AF där.
AF SE: AF Servo.
Fungerar inte med rysshacket, undvik detta.
AF AI:
Fungerar precis som vanligt dvs innan rysshacket.
Tryck ned avtrycket halvvägs så låser AF där.
AF SE: AF Servo.
Fungerar inte med rysshacket, undvik detta.
AF AI:
Fungerar precis som vanligt dvs innan rysshacket.
JanOlofHärnström
Aktiv medlem
Det är därför det är bra med rysshacket.
Vid AI-fokus väljer kamera själv automatiskt om fokus ska låsa eller servon ska gå in och följa rörelser i bilden. Ofta fungerar det bra men det kan vara knepigt att få igång servon. Kort sagt man har ingen vidare kontroll på om kameran låser eller inte.
Vid AF One Shot däremot så vet man att fokus är låst. Därför använder nog de flesta One Shot utom när man ska ta actionbilder och liknande.
(Det var Canons stora miss, att man inte kunde välja One Shot själv med kameran)
Tyvärr har jag inte kvar kameran så att jag kan svara på RAW-frågan. Men vad jag minns så väljer man RAW-läget på den vanliga menyn. Kanske minns jag fel men rysshacket tillät att man valde storleken på den inbäddade jpeg-filen.
Själv kör jag RAW utan jpeg.
Vid AI-fokus väljer kamera själv automatiskt om fokus ska låsa eller servon ska gå in och följa rörelser i bilden. Ofta fungerar det bra men det kan vara knepigt att få igång servon. Kort sagt man har ingen vidare kontroll på om kameran låser eller inte.
Vid AF One Shot däremot så vet man att fokus är låst. Därför använder nog de flesta One Shot utom när man ska ta actionbilder och liknande.
(Det var Canons stora miss, att man inte kunde välja One Shot själv med kameran)
Tyvärr har jag inte kvar kameran så att jag kan svara på RAW-frågan. Men vad jag minns så väljer man RAW-läget på den vanliga menyn. Kanske minns jag fel men rysshacket tillät att man valde storleken på den inbäddade jpeg-filen.
Själv kör jag RAW utan jpeg.
JanOlofHärnström
Aktiv medlem