Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Sändare till Spedlite

Produkter
(logga in för att koppla)

ullebull

Aktiv medlem
Har en Canon R8 och en gammal Canon Speedlite 580ex ii som jag vill kunna använda externt. Vad behöver jag för sändare? Jag har en gammal ir- sändare som jag använde på min 40d för en herrans massa år sen för att använda en Elinchrom Style 400 studioblixt. Men den sändaren verkar inte fungera med speedliten. Jag har inte fotat på 14 år men tänkte komma igång igen med ny kamera.

Om jag fattat det rätt behöver jag en radiosändare. Men måste jag ha en sån där två delad variant där en del sitter på blixtskon på kameran och den andra delen i botten på blixten?

Enligt manualen ska du använda en Canon Speedlite Transmitter ST-E2.

En sådan jobbar med IR.

Alternativt kan du skaffa valfri sändare och mottagare som istället går via radio. Exempelvis
Hej igen. Sorry för sent svar men jag läste någonstans att det krävs både sändare och mottagare

Ja, det krävs både sändare och mottagare. Jag hade sålt blixten och skaffat en Godoxblixt och sändare. Eller två Godoxblixtar så kan du använda den ena som sändare på kameran.
Om man väljer något annat än Canons IR-styrning vill säga, för det kan väl den aktuella blixten ta emot.

Det är ju samma typ av lösning som jag har med Nikon SU-800 till mina Nikon-blixtar. Från början körde jag med den inbyggda blixten vid behov, men nu är det bara min äldsta Nikon som har inbyggd blixt som även kan IR-styra. Därför köpte jag en begagnad SU-800, när det dök upp en till hyfsat pris hos en handlare, för att lösa problemet utan att behöva ha en av blixtarna på kameran. Radiostyrning har förstås sina fördelar beroende på situation, men för min del så spelar det ingen roll.

Canons blixtar tänkta för fjärrstyrning har alltid inbyggda mottagare, så man slipper krångla med extra sådana.
Äldre blixtar, typ 580 EX II, har enbart optisk mottagare.
En blixt som 600 EX-RT II har mottagare för både optisk och radiosignalering.
Båda de nämnda blixtarna har också sändare för sina respektive fjärrfunktioner.

Om man bara vill ha en sändare på kameran, inte en blixt till, kan man styra en 580 EX II med en ST-E2. Om man hittar en. Den har utgått.

Det finns/fanns också lite enklare blixtar i sortimentet med varierande grad av fjärrstyrningsfunktioner.

Jag hade gått på Godox lösning, typ 700 eller 1200 plus mottagare 500 st.
Jag hade köpt den dyrare sändaren.
Scandinavian Photo har dem men ... de finns säkert på Amazon oxå till ett lägre pris. Framförallt nu när dollarn sjunker.

Det finns PocketWizard radiosändar med TTL-funktion för Canon billiga begagnade. De kan också styra kameran. Jag har en uppsättning att sälja.

Jag använder fortfarande en Canon ST-E2 som fungerar bra, men när jag köper nya grejer kommer jag se till att sändaren tar AA-batterier som blixtarna.

Det är inte så jobbigt att se till att alltid ha ett 2CR5 i reserv, men det vore smidigare och billigare att kunna plocka batterier ur samma reserv med laddningsbara AA som jag använder till blixtarna.

Du har ingen egen erfarenhet av Rolls-Royce förstår jag...
Det finns ett gammalt känt citat som är ungefär den andemeningen. Men det finns en anledning till att jag lade till en sådan smiley som jag gjorde, även om du inte läste den.
Om vi vänder fokus till flygmotorerna så tuggar de mest på... läääänge....

Jodå, jag såg smileyn, men den motsade inte vad jag antog.
Jag har skruvat en hel del i äldre Rolls-Royce nämligen. Elsystemet är... intressant. Här kunde också en :) passa!

Nej, varken till stil eller komponentval. Mätarna brukar vara Smith.

Men om du tänker dig elektrisk växelväljare till den fyrstegade automatlådan, elektriska fönsterhissar, luftkonditionering och elmanövrerade säten i sex riktningar så är det inget speciellt idag. Men så såg det ut i en Silver Shadow 1967. Volvo höll fortfarande på med Amazonen...

Idag finns hur många väl utprovade komponenter som helst att köpa om du vill ha sådana funktioner i en bil. Då skulle det mesta uppfinnas.

Det kanske låter dumt, köp en bra LED lampa. Slipper dyra sändare o mottagare. Det beror på var det ska tags bilder....

ANNONS
Götaplatsens Foto