Annons

Sökaren på Canon 5D 96%

Produkter
(logga in för att koppla)

agge28

Aktiv medlem
Hej

Vet inte om jag har missuppfattat detta, men var inne på Canons hemsida och läste om 5D.
Fick då se att sökaren, endast har täckning på 96%.

Kan detta stämma på en ff?

//Agneta

De allra flesta småbildskameror har inte haft fullbild i sökaren. I regel har det bara varit de bästa yrkeshusen som haft det. I Nikons fall har det varit de hus som bara haft en siffra i modellbeteckningen. I Canons fall har jag för mig att det bara är kamerorna med en etta i beteckningen som haft det, men där rör jag mig på osäker mark.

På filmtiden rationaliserades det med att det är dyrare att bygga hundraprocentssökare, och att diaramar och snabblabb ändå slösade bort den yttersta kanten. Det sistnämnda går ju bort när vi snackar digitalare, men det lär ju fortfarande vara dyrare.

jimh skrev:
I Canons fall har jag för mig att det bara är kamerorna med en etta i beteckningen som haft det, men där rör jag mig på osäker mark.

Grattis.. du har kvalificerat dig för nästa omgång i frågan vad är vad i ämnet Canon ....

Det är korrekt, T.ex. så visar EOS 3 97% av sökarbilden. Detta är närmast perfekt när man använder dia. På digitalt gäller ju inte detta, men det är ganska försumbart, det ändrar inte kompositionen så fasligt, dessutom känns det vanskligt att komponera en bild så tight i sökaren. Har hänt mig några gånger att man komponerat för tight.

agge28 skrev:

Kan detta stämma på en ff?

//Agneta

Om täckningen är 96 eller 100% har heller inget med sensorstorleken att göra.

Ex. Olympus E-1 som har en klart mindre sensor har 100% visning i sökaren. Däremot så är sökaren liten...

Sedan så kan flera kameror med samma sensorstorlek ha olika storlek på sökarna, detta har med sökarförstoringen att göra.

//Larsa

När man plåtar för tidning är det jobbigt med 100 procents sökarbild - för då måste man komma ihåg att lägga till luft runt om.... En utfallande bild måste nämligen skäras 3-5 mm i kanten... :)

/Magnus

ANNONS
Götaplatsens Foto