Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 379 kr per år

Annons

söker en bra normalzoom

Produkter
(logga in för att koppla)

Ripper

Aktiv medlem
Tjo jag söker en bra normalzoom
Har ett 70-200 4f L IS USM och en 40D.
Vill ha det jag saknar upp till 70.

Har kollat på ett sigma 24-70 ex 2.8. Men finns det något alternativ?

"Inte canon 24-70L"

Canon 17-55 2.8 IS är ett mycket bra val.

Visserlinge får du ett "glapp" mellan 55-70 men det brukar inte vara något som man tänker på.

Mvh
Anders

Glapplöst blir det med EF-S 17-85 mm f/4-5,6 IS USM. Men den kostar bara hälften av vad EF-S 17-55 mm f/2,8 IS USM gör, och det beror inte bara på ljusstyrkan.

Så om du vill ha en "bra" ska du nog fundera på 17-55 mm. Vill du ha något billigt och plastigt är den nya kitoptiken, EF-S 18-55 mm f/3,5-5,6 IS, inte alls så skruttig som man kan tro av priset. Men den som är van vid att hålla i en EF 70-200 mm f/4L IS USM tror att 18-55 är ett skämt, så den är nog inte heller för dig.

Alltså kom jag till samma resultat, men jag ville belysa några alternativ lite.
Finns förresten även EF 24-105 mm f/4L IS USM, om du vill ha mer överlappning. Kan ju sen kompletteras med fina EF-S 10-22 mm f/3,5-4,5 USM, om man vill se brett.

nosferatu skrev:
Tamron 28-75/2,8.... om du inte behöver vidvinkel vill säga. Annars e den najs.
Men då försvinner lite av vitsen med just begreppet normalzoom. Han bör nog ändå titta på en glugg mer anpassad för aps-c. Men vi övrigt så är Tamron 28-75 en mycket bra glugg.

paul innergård skrev:
Men då försvinner lite av vitsen med just begreppet normalzoom. Han bör nog ändå titta på en glugg mer anpassad för aps-c. Men vi övrigt så är Tamron 28-75 en mycket bra glugg.
Sant :)
Då lägger jag till Tamron 17-50/2,8 i mitt tips. Skrikigare AF och inte lika kul till porträtt, men annars e den också najs.
Har för tillfället båda.

ANNONS
Götaplatsens Foto