Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Söker namnet på ett tillbehör till Nikon

Produkter
(logga in för att koppla)

Göran Åstebro

Aktiv medlem
När man anv den inbyggda blixten som IR sändare för att utlösa externa blixtar trådlöst får man ett svagt blixtljus som ibland syns i bilden.
Detta går att förhindra genom en speciellt plastbit som Nikon tagit fram. Det sätts framför den inbyggda blixten.

Kan någon hjälpa mig med namnet på detta tillbehör.....Har glömt vad det heter och hittar det inte.

Mvh Göran

sg-ir. något i den stilen. har använt den, men inte ofta. kan tänka mig att den gör nytta vid närbild. du kan sänka den interna blixtens styrka och sedan går det alltid att hålla en hand framför ;-)

Jag har en sådan.

Men den används väldigt sällan. Den är inte svår att sätta fast i blixtskon, men extremt svår att få bort. Man måste pilla upp en liten låsring med nageln, vilket faktiskt kan göra ont biland ... förstår inte hur Nikon tänkte när de gjorde en sådan låsning på den, den hade varit bättre utan låsfunktion.

När jag kör trådlöst med flera blixtar i dag så har jag en SB900 som master i stället ...

ANNONS
Götaplatsens Foto