Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

S3IS tjuter vid uppspelning av video =(

Produkter
(logga in för att koppla)

nifo

Avslutat medlemskap
Hej!

Har en S3IS som jag har lite frågor kring. Det är så att när man spelar in video och sedan spelar upp så hör man ett klart och tydligt högfrekvent tjutande ljud som ligger på videoklippet hela tiden. Uppenbarligen så finns det här ljudet någonstans i kameran redan när man spelar in, varav att micken uppfattar ljudet och spelar in det. ELLER så är det så att det är vid uppspelning som ljudet förekommer.

I vilket fall som helst så innebär detta att man drar sig för att använda den annars så förnäma videofunktionen (med stereoljud och allt) på denna kamera. Det känns helt enkelt meningslöst att filma eftersom varje klipp får denna ton på sig.

Jag har tidigare varit ägare till en S2IS, dvs föregångaren, och där upplevde jag inte något sådant problem.

Därför kollade jag lite forum runt om på nätet och fann att *vissa* hade detta problem, medan *vissa* inte alls hade det. Därför klurar jag på om det är läge att lämna in den. Dock är jag inte så sugen på att lämna in en kamera i nyskick till en serviceverkstad och låta dem öppna, joxa och ha sig. Gjorde detta med en annan kamera från Canon, och den blev inte sig lik måste jag säga.

Har någon av er ett sådant här problem och fått det avhjälpt på något sätt? För inte ska man väl behöva acceptera detta tjutande/pipande på en kamera av denna rang?

Det är såklart garanti kvar på kameran.

mvh
Fredrik J

Okej, men vad är det som säger att de inte vill reparera den istället, det är ju den vanligaste lösningen när man har garanti. Jag *hade* dock gärna fått den utbytt istället. Vad kan man kräva?

/Fredrik

Beror troligtvis på inköpsstället. Du kan ju kontakta dem och säga som det är och att du helst vill ha en ny kamera istället för att vänta på en garanterat utdragen reparation.

Är de sjyssta så får du en ny.

nifo skrev:
Har en S3IS som jag har lite frågor kring. Det är så att när man spelar in video och sedan spelar upp så hör man ett klart och tydligt högfrekvent tjutande ljud som ligger på videoklippet hela tiden. Uppenbarligen så finns det här ljudet någonstans i kameran redan när man spelar in, varav att micken uppfattar ljudet och spelar in det. ELLER så är det så att det är vid uppspelning som ljudet förekommer.

Har någon av er ett sådant här problem och fått det avhjälpt på något sätt? För inte ska man väl behöva acceptera detta tjutande/pipande på en kamera av denna rang?

Hej, Fredrik!

Jag har en S3 IS själv, men har inte använt videofunktionen mycket. Vid ett tillfälle blev det högfrekventa, konstiga ljud på inspelningen som inte fanns i verkligheten vid inspelningstillfället. Inget ihållande pip, dock. Det låter som att dina problem är större. För mig har det dessutom gått bra (inga ljudproblem) vid andra tillfällen, men om jag tolkar dig rätt så får du det här problemet vid varje videoinspelning.

Och självklart ska du inte behöva acceptera så kraftiga problem. Samma kvalitet som en dedicerad videokamera kan man ju självklart inte begära, men det du beskriver låter som ett klart fel.

Det är såklart garanti kvar på kameran.
Jag får intrycket att din S3 IS är nyinköpt och då tycker jag att du borde få en ny och inte behöva vänta på en reparation. Men det är så klart upp till vad stället du köpt den på går med på.

Själv köpte jag min på Cyberphoto, och när jag kontaktade dem om ett misstänkt fel på kameran föreslog de att jag skulle skicka in kameran på reparation. I det finstilta på garantivillkoren stod det emellertid att jag själv skulle få betala undersökningskostnaderna om verkstaden inte hittade något fel, så jag lämnade aldrig in den.

Problemet var att kameran verkade ändra inställningar av sig själv, men troligtvis var det inget fel på kameran, utan jag som råkade komma åt knappar av misstag för att jag var ovan vid kameran, för nu händer det aldrig längre.

I ditt fall låter det däremot som ett solklart fel på kameran, så även om dina garantivillkor är likadana borde du inte behöva åka på att betala något i onödan.
Och jag tycker som sagt, att om det är en ny kamera och problemet har funnits hela tiden, så borde du få en ny, inte behöva reparera den du har.

Mvh.
Lasse C

Man hoppas ju på ny, men...

Hej Lasse, och tack för ditt uttömmande svar! =)

Kameran är inköpt i Juli i år och jag har precis köpt den begagnad (men i nyskick) själv.

Problemet är konstant vid filmning: Ett ihållande, högfrekvent pipande ljud som troligtvis uppkommer från kamera under inspelningen, eller som spelas upp vid uppspelningen. Kanske är ett Analogt-digitalt fel, vad vet jag?

Sökte på just detta fel på internet, och fann faktiskt flera som hade just den här sortens problem. Jag har som sagt haft en S2IS tidigare, den hade ett störande ljud från autofokusen som denna kamera saknar, men det högfrekventa pipet är nog så störande. Dessutom sabbar det ju alla filmer som jag filmar.

Kameran är visst inköpt på Expert på annan ort, men jag har en bra kontakt med Expertbutiken på Götaplatsen här i Göteborg. Är dock osäker på om jag verkligen skulle "få" en ny kamera sådär. Men i ärlighetens namn så är jag inte alls sugen på att lämna in den och låta någon öppna och dona. Jag har en erfarenhet av att teknik inte riktigt blir sig likt efter en "genomgång". Refererar då till en kompaktkamera av märket Canon som jag hade.

Tror jag får tralla in till min Expert-butik och höra mig för. Sen får jag väl lämna in den om de nu kräver detta - men man kan ju alltid hoppas att man får en ny, men det är väl knappast troligt? Sju månader sedan köp är väl lite väl saftigt tror jag.

Jäkligt irriterande är det i alla fall; här har man köpt en kamera, förvisso beggad, men ändå i *nyskick* (verkligen) och så är det ett sådant här fel.

Förresten, skickas kameran till Canon i Göteborg eller någon annanstans tro? =P

Tack på förhand!

/Fredrik

Re: Man hoppas ju på ny, men...

nifo skrev:
Kameran är inköpt i Juli i år och jag har precis köpt den begagnad (men i nyskick) själv.

Hej, Fredrik!

Då tror jag inte du kan få kameran utbytt till en ny, även om den är i nyskick. Hade du precis köpt den ny, hade jag tyckt det var självklart att du skulle få kameran utbytt.

Men i ärlighetens namn så är jag inte alls sugen på att lämna in den och låta någon öppna och dona. Jag har en erfarenhet av att teknik inte riktigt blir sig likt efter en "genomgång". Refererar då till en kompaktkamera av märket Canon som jag hade.
Själv har jag haft en hel del problem med VHS-apparater genom åren, och när jag fått tillbaka dem efter reparation är de alltid omkalibrerade efter ett testband vilket tråkigt nog ibland lett till att mina gamla VHS-band inte fungerat så bra i dem längre.

VHS-tekniken är oerhört känslig, i synnerhet sedan stereo-VHS-apparaterna kom, men jag trodde inte att det var något som kunde ändra sig i en digitalkamera vid reparation. Därför blir jag lite nyfiken bara, vad var det som blev konstigt med Canonkompakten du skrev om?

Förresten, skickas kameran till Canon i Göteborg eller någon annanstans tro?
Mina VHS-apparater har nästan alla varit Panasonic och inköpta på Expert. Av erfarenheten med allt krångel jag haft med dem (till om med busschaffisen började känna igen mig med mina videokartonger) har mönstret för vart de skickas ändrat sig med tiden.

Till en början skickades apparaterna till Panasonic. Sedan började Panasonic med att bara ta sig an de riktigt svåra fallen. Då skickades apparaterna i första hand till andra serviceverkstäder anlitade av Expert, och sedan till Panasonic om dessa inte klarade av problemet. Jag är inte säker, men jag tror inte att Expert har egna serviceverkstäder.

Kanske gör Expert likadant med t ex Canonkameror, skickar dem i första hand till en annan, fristående serviceverkstad, och om inte det hjälper, till Canons egen.
Det kan säkert skilja sig också mellan olika Expertbutiker, beroende på vilka kontakter de har med olika serviceverkstäder.

Mvh.
Lasse C

Intressant.

Jag har en S2 IS och det ger absolut inga missljud.

Nyligen köpte jag en A710 IS och den har precis det missljud som du nämner.

Jag har inte orkat reklamera den eftersom jag inte använder videofunktionen så ofta på den men det ÄR mycket irriterande.

Skall nog reklamera innan det blir för sent!

Hej!

Jag hade samma tjutande höga ljud vid uppspelning, men tror att det endast var när jag spelade upp clip:et i kameran...

Anyway, kameran är såld och jag är nu en lycklig ägare av en K100D. Fast S3:an var en himla bra kamera annars.

Reklamera den om du inte är nöjd! Jag miss ljudet ifrån min, men stod ut med det...

Lycka till anyway...

Mvh,
Daniel

Hej!

Precis som har nämnts här i tråden är det nog ganska vanligt att man inte använder videofunktionen i en stillbildskamera så mycket, och därför kanske struntar i eller helt missar om något är fel på den.

Som jag skrev tidigare har jag på min S3 IS bara upplevt missljud vid en videoinspelning. Jag har väl gjort tio, femton stycken sammanlagt. Detta missljud var högfrekvent, typiskt digitalt skräpljud, ungefär som vid dålig D/A-omvandling, men inte ihållande.

Det missljud ni beskriver verkar vara av ett mycket värre slag, och att det dessutom förekommer på fler modeller än S3 IS gör att jag tycker att alla som orkar ska kontakta Canon, t ex via mejl, och göra dem uppmärksamma på det här.

Så här ska det naturligtvis inte vara och även om jag finner det osannolikt finns det en möjlighet att Canon inte är medvetna om problemets utbreddhet. Förhoppningsvis är de så pass mån om att få behålla sina kunder att de kanske kan erbjuda bättre lösningar än att folk ska behöva sitta och vänta på långa reparationer av sina tjutande kameror, för det här verkar ju inte alls vara något unikt problem utifrån inläggen som skrivits i tråden.

Jag hade väl tur som fick en S3 IS som inte tjöt.

Mvh.
Lasse C

ANNONS
Götaplatsens Foto