Annons

S60, en fickkamera med 28mm (!)

Produkter
(logga in för att koppla)
froderberg skrev:
jag förstår inte hur det skulle kunna vara så svårt att ta fram en bra kompakt. Det är väl bara att ta sensorn från 10D/300D...
Håller med. Visst skulle den bli lite dyrare, men med tanke på vad en 300D kostar borde kameran ändå hamna under 10Kkr.
Jag ser inga tekniska hinder. En Ixus med rejäl (REJÄL!!) optisk sökare, stor sensor och rattar o vred för tid/bländare skulle jag kunna betala en hel del för...

Ola_H skrev:
Det var intressant. Tyvärr har flera av de canonkompakter (i likhet med de flesta andra digitalkompakter) jag provat varit irriterande långsamma från nedtryck av avtryckaren till bild.
Jag begriper absolut ingenting av det resonemanget. Finns det någon fotograf som inte vidrör avtryckaren förrän precis när bilden ska tas?
Min Ixus har en fördröjning på 0.1s. ungefär, dvs nästan obefintlig och fullt acceptabelt. Självklart foksuerar jag innan.
ALLA analoga kompaktkameror jag hittills provat är oändligt mycket slöare. De drar optiken till fokus först när jag trycker avtryckaren i botten och ger minst 0.5sek. fördröjning.

Mats:

Många analoga kompakter fungerar på samma sätt, dvs fokuserar vid nedtryck "till hälften". Alla digitalkompakter jag provat (inte så många, dock) har dock kännts betydligt långsammare när det gäller tiden denna förfokusering tar jämfört med min analoga kompakt (Olympys My2).

Givetvis tar även systemkameror tid när de fokuserar, men där tycker jag man har bättre koll på vad som händer. Speciellt finns ju ofta en bra kontinuerlig autofokus (vilket kanske finns även på vissa kompakter).

Med motiv i rörelse, t ex barn, är det ibland bråttom och tiden från avtryck till bild är intressant.

Ola_H skrev:
Det var intressant. Tyvärr har flera av de canonkompakter (i likhet med de flesta andra digitalkompakter) jag provat varit irriterande långsamma från nedtryck av avtryckaren till bild.

Någon som vet om Ixis i (Kims förslag) känns någorlunda rapp?

Jag tycker du har alldeles rätt i din kritik. Hur i helskotta kan tillverkarna göra kameror som tar en hel sekund på sig att fokusera? Och ändå går folk och köper dem och är jättenöjda? Jag hade också en liten Ixus400 i höstas köpt på öppet köp (1 månad, jag hann ta många bilder, he-he), men jag lämnade tillbaks den eftersom den fokuserar alldeles på tok för långsamt. Man vill ju kunna fånga ett ögonblick, inte bara fota stilleben och landskap. Dessutom, kameror som tar flea senuder på sig att starta, det är ju helt värdelöst! Då har motivet förvunnit sedan länge.

Här kommer en bra norsk sida där de mätt uppstartstider, fokuseringstider, samt "avtryck från halvt avtryck" (eller vad det nu kallas):

http://akamera.no/tester/hurtighet.html

Notera min egen kamera Casio EX-P600 som är en av de snabbaste (autofokus tar 0,18 - 0,21 s). Den har en uppstartstid på "bara" 2,52 s, det är i alla fall lite för långsamt för min smak.

Ixus i är tyvärr inte med i denna jämförelse, men fokuseringstiden är uppmätt i Ljud & Bild för några nummer sedan (kommer inte ihåg värdet i huvudet). Jag kommer ihåg dock att den var klart snabb, snabbare än Canons övriga digitalkompakter.

sagan skrev:
Det finns ju fördelar med det oxå..kameran kan göras mindre, och optiken blir ljusstarkare.
En zoom med f/11 i teleläget är ingen höjdare ;-) vilket blir resultatet med en stor sensor, stort zoomomfång och liten kamera.

klarar mig väldigt väl utan tele. Om de ska vara zoom så räcker det med upp till 60 mm. Men hellre fast, kompakt, skarpt och ljusstarkt.

Jag skulle också vilja ha en högkvalitativ, ljusstark, lågbrusig digital kompakt t ex en variant av Konica Hexar med en 10D-sensor och med samma förnämliga blixtsystem som Hexaren har med upplättningsblixt med två exponeringar och utan rödaögon. Det finns hundratals dåliga och mediokra digitalkompakter med ynkliga zoomobjektiv. De måste ha kostat jättemycket att utveckla. Tänk om lite grann av dessa pengar istället använts till att göra några VETTIGA digitalkompaketer istället! En sådan kamera borde också ha en separat och smidig DAT-bandspelare för lagring av bilderna.
/Harald

I juli 2000 köpte jag en kompakt digitalare med 28/2.6 - Canon A50. (Då varken ny eller modern längre.) Kul att Canon har börjat tillverka något motsvarande igen. Efter oöm användning under tre och ett halvt års tid pensionerade jag den i höstas.

Att stoppa in en stor sensor i en kompatkamera är nog svårare än att bara montera dit den. Till skillnad från fillm så får inte ljuset in till en sensor falla för snett mot sensorplanet vilket gör att man bör ha linsen en bra bit bort och då blir väl kompakten inte lika kompakt längre.

Mazy skrev:
Att stoppa in en stor sensor i en kompatkamera är nog svårare än att bara montera dit den. Till skillnad från fillm så får inte ljuset in till en sensor falla för snett mot sensorplanet vilket gör att man bör ha linsen en bra bit bort och då blir väl kompakten inte lika kompakt längre.

Fast en 300D/10D sensor är ju inte lika stor som småbildsfilm. Så nog borde det funka rent tekniskt. Men kanske inte affärsmässigt.

Även om man skulle få lönsamhet på kameran är lönsamheten ännu större i modeller med större volym. Idag verkar åtminstone Canon ha pressat sin kapacitet mest och satsar på breda modeller. Därför får t ex Eos 3D vänta...

sagan skrev:
Nä, den har inte kommit ut än...fina bilder och info finns här iaf :)

=)
Blir man så glad när man använder den? Kanske är det en ersättare för lyckopiller?

Dåligt däremot att inte ha levererat testkameror till olika instanser.

Hur tidigt i produktionsserien vågar man köpa en så ny kamera egentligen - vill att de flesta barnsjukdomarna ska vara åtgärdade.

Någon förresten som känner till något om att Ricoh skulle ha dåligt rykte vad gäller hållbarhet och service?

Enligt "källor" på Scandinavian Photo så funkar det mycket bättre på digitalsidan vad gäller leveranser och service, än den analoga, de har tydligen andra kanaler där...

Johan Okker skrev:
Någon förresten som känner till något om att Ricoh skulle ha dåligt rykte vad gäller hållbarhet och service?

Problemet har varit att hitta service. Kvliteten är det inget fel på. Ricoh hade också stora problem med leveranserna av den populära GR-1s och GR-1v.

En del av problemen kan kanske bero på att Ricoh hade en ensamföretagare som generalagent.

ANNONS