Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Saknar flexibiliteten innan systemdigitalen.

Produkter
(logga in för att koppla)

nifo

Avslutat medlemskap
Många hostar nog till när jag säger att jag känner mig MINDRE flexibel med min Nikon D50 än vad jag gjorde med mina tidigare kameror, speciellt då S2IS från Canon.

Varför?

Jo, att snabbt kunna gå från en bra vidvinkel, till en ordentlig tele och sekunden senare fotografera macro - det var något jag gillade. Dessutom tyckte jag att bilderna blev riktigt bra när jag nu kikar på dem i efterhand.

I dagsläget har jag ett 18-70 Nikon samt ett 700-300 APO från Sigma. 18-70 objektivet duger absolut inte för Macro, om man inte får för sig att klippa i bilden efteråt och få mindre upplösning. 70-300 objektivet HAR en fuskmacro, men det är långt ifrån ljusstarkt.

Jag skulle bli helnöjd om det fanns ett objektiv som klarar 1. Finfin vidvinkel (runt 18mm) 2. Helt okej tele (kanske 70mm) samt en Macrofunkion som verkligen är användbar. Frågan är om jag drömmer, enligt en butik jag vände mig till så finns det ingen sådan lösning för systemkameror.

Men...men....på min S2IS så hade det ju lösts. Sen hade ju den massa nackdelar mot en systemkamera, men just att vara så flexibel och slippa byta objektiv för att ta det ena eller andra motivet - det saknar jag verkligen. Jag behöver inte rusa upp i rejäl tele, men jag vill däremot kunna ha macro och vidvinkel och som jag sade - upp till 70mm nånting.

Am I a dreamer? =P 18-200 VR har ju Nikon. Men där är väl ljusstyrkan sisådär? Bildkvallen ska ju vara sådär med om man inte bländar ner. Sen..Macro - finns det?

Kom gärna med tips och råd, jag skulle vara väldigt tacksam. =)

/Fredrik

Sälj din D50 och köp en digital kreativ kompakt som den du hade. Obs det är ett skämt men ändå lite allvar i påståendet. En DSLR är i många fall ett mycket bättre verktyg än en kompaktkamera men givetvis inte i alla avseenden.

Det du efterfrågar finns inte idag. Jag är ingen expert på optik men jag tror att det är nästan omöjligt att göra en sådan för den stora sensor som DSLR har jämfört med en kompakt, Den skulle helt enkelt bli enorm.

En möjlig lösning är att du inversterar i en macrofilter som du helt enkelt skruvar på frontlinsen för macroarbete. Det är fortfarande inte samma sak som din kompakt men ändå en smidig lösning på en DSLR. Annars får du väl göra som många av oss andra. Ha fler kameror tillhands. Jag har tex en Nikon CoolPix 5400 som jag använder till de flesta av mina macroarbeten. Oerhört smidig med en fantastisk närgräns och vridbar LCD för omöjliga vinklar. Däremot är den inte alls pra till porträtt, sport mm.

Mankan

Kanske en bra idé, men finns det inga 18-200 eller mindre tele som även kan borga som macro? Har för mig att jag sett något om detta någongång, någonstans. =P Är osäker dock.

När det kommer till en ny, digital kompakt så finns ju bland annat S3IS och Panasonic FZ50 (fyll gärna på med fler märken och modeller). Vilken är bäst, generellt där? Har gärna kvar funktioner som manell fokus och zoom om det finns att tillgå.

/Fredrik

nifo skrev:
Jag skulle bli helnöjd om det fanns ett objektiv som klarar 1. Finfin vidvinkel (runt 18mm) 2. Helt okej tele (kanske 70mm) samt en Macrofunkion som verkligen är användbar. Frågan är om jag drömmer, enligt en butik jag vände mig till så finns det ingen sådan lösning för systemkameror.
Det finns ett objektiv som kommer ganska nära, och dessutom är billigt, nämligen Sigma 17-70/2,8-4,5. Det ger en största förstoringsgrad av 1:2,3 vid 70mm. Det räcker relativt långt för makro, om man inte ska ner och fota spindelben och sånt;-) Ljusstyrkan är ju något som ofta inte behövs vid makro, eftersom det ger för kort skärpedjup när man är väldigt nära.
Detta objektiv kostar runt 3000:-.

Mmmm...men jag är inte så het på macrogröten att jag köper en unik macroglögg. I vart fall inte just nu. Man kan ju köpa lite mer dedikerade gluggar vart det lider. Sitter ju redan med ett 70-300 som har ett ganska smalt användningsområde, utöver fuskmakrot. Det jag letar efter nu är någon "allround" objektiv som funkar för lite av varje. Han 18-70 gluggen funkat bättre för macro så hade jag nog vart nöjd...

Finns det andra alternativ till nämnda glugg? =) Kul med lite alternativ. Hur är det förresten med 18-200 VR från Nikon? Fixar den makro, eller drömmer vi då?

/Fredrik

Jag har haft precis samma funderingar som du, och jag gjorde som så att jag köpte mig en kompaktkamera som komplement.

Om jag åker till affären och hoppas på vardagsfoton så tar jag med kompakten, som ger riktigt fina bilder.

Om jag åker iväg där jag tror mig finna motiv som bara systemkameran kan göra rättvisa så får ryggsäcken hänga med i bilen. Kompaktkameran ligger dock i jackfickan.

Risken är annars att du kanske känner att du tappar vissa motiv pga att du inte plockar upp "stora" kameran. Så kände jag.. att jag missar att fota "vardagsmotiven" pga att systemkameran känns för klumpig för att plocka fram vid middagsbordet tex :)

Min rekommendation är att skaffa en kompaktkamera som komplement så lovar jag att du känner dig mycket lättare sen. Och.. du kommer att tycka bättre om din systemutrustning också!!

Lycka till!
Varma hälsningar.
Ulrica

Re: Nikons 18-200 är...

SmashingPumpkins skrev:
...absolut värd att titta närmare på. Den har en mycket bra närgräns :)

Intressant! Någon som har en sådan glugg liggandes och vill dema vad den klarar för närgräns? =)

Mvh Fredrik

Sigma 17-70mm f/2.8-4.5 DC macro ?

Vad vet ni och kan säga om Sigmas 17-70mm f/2.8-4.5 DC macro ? Där får jag ytterligare lite vidvinkel (ok, jag får blända ner) - SAMT - att jag får en macrofunktion som jag saknat så. Att ha macro på 70-300 objektivet i min ägo känns inte lika användbart. "I dag ska jag fånga en fluga och sen ska jag fota ett flygplan". Nej, skämt åsido. Jag är på jakt efter tester och enskilda kommentarer och bilder. Är nyfiken både på problemen med full glugg i 17mm, samt hur macrobilderna blir.

Har läst rätt mycket negativt om 18-200 VR. Det är säkert ett helt ok objektiv med VR och allt, men då saknas ändock Macro som jag gärna har i ett och samma objektiv. =)

/Fredrik

ANNONS
Götaplatsens Foto