Annons

Street photography in Sweden.

Produkter
(logga in för att koppla)

morgan_klang

Aktiv medlem
Hello all photographers...
I am a Swedish national who lived abroad over 25 years, but I am now in the process of moving "home" again.

However Sweden is obviously a completely different place today compared to when I left, so I hope I can ask all Swedish photographers the following....

  • How are you seen and/or treated when you take photos in public areas/streets of Sweden?
Is it like the "old days" when I used to live there, in effect nobody had the courage to say or do anything and pretended that they did not see you taking photos... or is it more hostile nowadays when taking photos in public areas/streets?

I have lived in various cultures/countries around the world and I have not been treated in the same way when I shoot in UK, Caribbean, South America etc... so I wonder if you can share any personal experiences from Sweden?

For example... I suspect that shooting in Stockholm or in a small village out in the country-side is very different?
Which is the most challenging place and easiest location in your faced?
Or if you rather want... maybe just tell me some good/bad stories about shooting strangers?

I just started a new blog shooting strangers, would you feel free to do this in Sweden?
Blog

Thanks for any insight.
Morgan
 

PMD

Aktiv medlem
Om du använder en mobiltelefon för att fotografera så reagerar folk sällan.
Om du använder en stor proffskamera med batterigrepp och teleobjektiv så är risken större att någon klagar.
 

Frekeman

Aktiv medlem
Jag lämnade Sverige för drygt 20 år sedan. Då gatufotade jag inte. Men, när jag numera hälsar på i mitt födelseland och idkar gatufoto så märker jag ingen större praktisk skillnad jämfört med andra västländer såsom USA, Storbritannien(mitt nya hemland), Spanien eller Frankrike. I större städer är det lättare, och på mindre orter så märks du mer.

Det är ytterst sällsynt att nån protesterar när jag gatufotar men det kan i och för sig ha att göra med hur jag fotograferar. Vid det här läget kan jag för det mesta ta mina foton snabbt och obemärkt. Skulle jag vara långsam och uppenbar så torde det bli fler konfrontationer.

Så, kontentan är att Sverige, som jag ser det, är som de flesta andra ställen i världen när det gäller gatufoto.

Varför flyttar du "hem" förresten? Bara lite nyfiken.

Mvh
Fredrik
 

morgan_klang

Aktiv medlem
Jag lämnade Sverige för drygt 20 år sedan. Då gatufotade jag inte. Men, när jag numera hälsar på i mitt födelseland och idkar gatufoto så märker jag ingen större praktisk skillnad jämfört med andra västländer såsom USA, Storbritannien(mitt nya hemland), Spanien eller Frankrike. I större städer är det lättare, och på mindre orter så märks du mer.

Det är ytterst sällsynt att nån protesterar när jag gatufotar men det kan i och för sig ha att göra med hur jag fotograferar. Vid det här läget kan jag för det mesta ta mina foton snabbt och obemärkt. Skulle jag vara långsam och uppenbar så torde det bli fler konfrontationer.

Så, kontentan är att Sverige, som jag ser det, är som de flesta andra ställen i världen när det gäller gatufoto.

Varför flyttar du "hem" förresten? Bara lite nyfiken.

Mvh
Fredrik
Hey Fredrik, and thanks for your answer :)
To make a long story short.... Brexit + bureaucracy ! !

Me being Swedish and my wife other EU citizen... living in the UK whilst the UK government is playing politics with our lives and not able to give a "straight binary answer" regarding our immigration status... so we had enough and left.
We already tried living in France/Holland (15 years ago) during 4 years approx, but that was too much of a language struggle.
Now since 2017 we are in Ireland, but can't see us here long-term.
So our last move is Sweden .... hopefully ... because I'm seriously tired of moving countries.
 

Flash Gordon

Aktiv medlem
Om du är svensk bör du också kunna skriva svenska
Lite märkligt att du efter 25 år inte kan skriva på svenska när du tilltalar ett svenskt forum.
Du får nog nog prova din svenska eller jag misstänker du är ett troll.
 

Fotosmurfen

Aktiv medlem
Om du är svensk bör du också kunna skriva svenska
Lite märkligt att du efter 25 år inte kan skriva på svenska när du tilltalar ett svenskt forum.
Du får nog nog prova din svenska eller jag misstänker du är ett troll.
Håller med dig. Jag är dålig på engelska så
Jag kan inte vara med och tycka något i denna tråd.
 

joakim d

Aktiv medlem
Om du är svensk bör du också kunna skriva svenska
Lite märkligt att du efter 25 år inte kan skriva på svenska när du tilltalar ett svenskt forum.
Du får nog nog prova din svenska eller jag misstänker du är ett troll.
Det finns ju inget i forumreglerna som inte tillåter andra språk och det är ju mer upp till TS hur många hen vill ska kunna delta i diskussionen men visst det skulle bli lite absurt om vi fick en massa diskussioner på serbokroatiska t.ex. Kanske dags för ett förtydligande från redaktionen/moderator vad som gäller.
 

martley

Aktiv medlem
25 år är en lång tid och det finns ett otal exempel på svenska skådespelerskor som glömt bort all svenska efter en betydligt kortare tid utomlands. Även om det är lite udda i ett i stort sett helt svenskspråkigt forum så är väl åtminstone engelska ganska ok. Åtminstone i skrift är det ganska många med svenska som modersmål som ändå förstår. Det hade varit värre med japanska eller nåt sånt. Men annars finns ju alltid google translate.
 

PMD

Aktiv medlem
Om du är svensk bör du också kunna skriva svenska
Lite märkligt att du efter 25 år inte kan skriva på svenska när du tilltalar ett svenskt forum.
Du får nog nog prova din svenska eller jag misstänker du är ett troll.
Som du kanske redan har noterat så blev Morgan medlem på FS för mer än 17 år sen, och varit aktiv av och till sen dess. Inte så likt ett troll, kanske.
 

morgan_klang

Aktiv medlem
Hoppsan .... det första jag vill göra är att be om ursäkt om någon känner sig förolämpad.

Jag insåg inte att mitt inlägg på engelska skulle bli så kontroversiellt.

I min okunnighet föreställde jag mig att nästan alla talar engelska i Sverige idag. Särskilt nu eftersom världen och samhället är mer globalt än någonsin och internet också har tagit över världen.

När jag bodde i Sverige över 25 år sedan talade nästan alla mina vänner utan undantag engelska (många av dem inte särskilt välutbildade, ingen universitetsutbildning osv.)

Eftersom det kändes mycket bekvämare för mig att skriva på engelska och engelska är det officiella "globala affärsspråket" idag (antingen människor gillar det eller inte) trodde jag aldrig i min vildaste fantasi att det skulle generera en sådan konflikt här.

Ledsen om jag gick på någons tår. Men om folk inte gillar mitt engelska inlägg, eller om du inte förstår engelska ... Jag blir inte upprörd om du lämnar min diskussion eller diskuterar något annat någon annanstans.

Vi har gott om diskussioner på fotosidan och vi har alla friheten att diskutera vad vi vill, med vem vi vill och när vi vill ... och vi har också friheten att lämna en diskussion om vi inte gillar det.

Jag tvingar ingen att göra någonting; det var aldrig min avsikt att tvinga någon att använda engelska eller skapa konflikt om språk.
 
Senast ändrad:

Fotosmurfen

Aktiv medlem
Hoppsan .... det första jag vill göra är att be om ursäkt om någon känner sig förolämpad.

Jag insåg inte att mitt inlägg på engelska skulle bli så kontroversiellt.

I min okunnighet föreställde jag mig att nästan alla talar engelska i Sverige idag. Särskilt nu eftersom världen och samhället är mer globalt än någonsin och internet också har tagit över världen.

När jag bodde i Sverige över 25 år sedan talade nästan alla mina vänner utan undantag engelska (många av dem inte särskilt välutbildade, ingen universitetsutbildning osv.)

Eftersom det kändes mycket bekvämare för mig att skriva på engelska och engelska är det officiella "globala affärsspråket" idag (antingen människor gillar det eller inte) trodde jag aldrig i min vildaste fantasi att det skulle generera en sådan konflikt här.

Ledsen om jag gick på någons tår. Men om folk inte gillar mitt engelska inlägg, eller om du inte förstår engelska ... Jag blir inte upprörd om du lämnar min diskussion eller diskuterar något annat någon annanstans.

Vi har gott om diskussioner på fotosidan och vi har alla friheten att diskutera vad vi vill, med vem vi vill och när vi vill ... och vi har också friheten att lämna en diskussion om vi inte gillar det.

Jag tvingar ingen att göra någonting; det var aldrig min avsikt att tvinga någon att använda engelska eller skapa konflikt om språk.
Varför kan du inte lägga in ditt inlägg på svenska så jag kan vara med i debatten.
Min engelska är dålig.
 

x-country

Aktiv medlem
Hej Morgan och välkommen hem. Fortsätt du gärna på engelska och intressant tråd du startat dessutom. Jag tror vi har väldigt få troll på Fotosidan. Däremot så har vi dessvärre ett antal negodiler som gör stämningen aningen sur och bitsk. Ignorera dem bara precis så som man ska göra med trollen så ska du se att det här kan bli ganska trivsamt.
 

velocio

Aktiv medlem
Jag tror mer att folk tycker det är underligt att en person som är född och uppvuxen i Sverige startar en tråd på engelska i ett svenskspråkigt diskussionsforum. Har inget med troll, surhet eller bitskhet att göra. Nog mest bara ett stort frågetecken. Läsaren får ingen förklaring till varför i trådstarten heller.
 

Frekeman

Aktiv medlem
Hoppsan .... det första jag vill göra är att be om ursäkt om någon känner sig förolämpad.

Jag insåg inte att mitt inlägg på engelska skulle bli så kontroversiellt.

I min okunnighet föreställde jag mig att nästan alla talar engelska i Sverige idag. Särskilt nu eftersom världen och samhället är mer globalt än någonsin och internet också har tagit över världen.

När jag bodde i Sverige över 25 år sedan talade nästan alla mina vänner utan undantag engelska (många av dem inte särskilt välutbildade, ingen universitetsutbildning osv.)

Eftersom det kändes mycket bekvämare för mig att skriva på engelska och engelska är det officiella "globala affärsspråket" idag (antingen människor gillar det eller inte) trodde jag aldrig i min vildaste fantasi att det skulle generera en sådan konflikt här.

Ledsen om jag gick på någons tår. Men om folk inte gillar mitt engelska inlägg, eller om du inte förstår engelska ... Jag blir inte upprörd om du lämnar min diskussion eller diskuterar något annat någon annanstans.

Vi har gott om diskussioner på fotosidan och vi har alla friheten att diskutera vad vi vill, med vem vi vill och när vi vill ... och vi har också friheten att lämna en diskussion om vi inte gillar det.

Jag tvingar ingen att göra någonting; det var aldrig min avsikt att tvinga någon att använda engelska eller skapa konflikt om språk.
För egen del har jag inga problem med att föra en diskussion på engelska men med tanke på att du kan uttrycka dig så väl på svenska så kan jag tycka att det vore lämpligt att köra på svenska från början. Verkar helt onödigt med engelskan. Med svenska blir det mer inkluderande och du lär nog få fler svar. Visst, svenskar är i gemen rätt duktiga på engelska men de är samtidgt sällan så bra som de tror de är. Att uttrycka sig på engelska med tydlighet och nyanser såsom på ens födelsespråk är inte så utbrett som man skulle kunna tro bland svenskar utifrån min erfarenhet.
 

Bengf

Aktiv medlem
Jag förstår engelska rätt så bra, och blir jag varm i kläderna ( pratar sällan engelska )- så kommer pratet någorlunda hyggligt. men jösses att skriva på engelska är jäkligt svårt när man inte gjort det sedan skoltiden.
 

Bengf

Aktiv medlem
Hoppsan .... det första jag vill göra är att be om ursäkt om någon känner sig förolämpad.

Jag insåg inte att mitt inlägg på engelska skulle bli så kontroversiellt.

I min okunnighet föreställde jag mig att nästan alla talar engelska i Sverige idag. Särskilt nu eftersom världen och samhället är mer globalt än någonsin och internet också har tagit över världen.

När jag bodde i Sverige över 25 år sedan talade nästan alla mina vänner utan undantag engelska (många av dem inte särskilt välutbildade, ingen universitetsutbildning osv.)

Eftersom det kändes mycket bekvämare för mig att skriva på engelska och engelska är det officiella "globala affärsspråket" idag (antingen människor gillar det eller inte) trodde jag aldrig i min vildaste fantasi att det skulle generera en sådan konflikt här.

Ledsen om jag gick på någons tår. Men om folk inte gillar mitt engelska inlägg, eller om du inte förstår engelska ... Jag blir inte upprörd om du lämnar min diskussion eller diskuterar något annat någon annanstans.

Vi har gott om diskussioner på fotosidan och vi har alla friheten att diskutera vad vi vill, med vem vi vill och när vi vill ... och vi har också friheten att lämna en diskussion om vi inte gillar det.

Jag tvingar ingen att göra någonting; det var aldrig min avsikt att tvinga någon att använda engelska eller skapa konflikt om språk.
Det är stor skillnad på att tala engelska och hyggligt förstå engelska, än att skriva på engelska, ja är född på 50-talet, i fjärde klass började vi med engelska, sedan sägs det att vi blev hjälpta av att ha filmer textade på svenska, så Svenskar i stort är rätt så bra på engelska, men senare rön säger att vi har tappat en del, vet ej varför, vi är mycket mera mångkulturella i dag, med väldigt många olika språk som man hör dagligen i affärer och över allt.
 

atotowi

Aktiv medlem
Så då kan vi återgå till sakfrågan istället.
Nör det gäller fotografering på allmänplats så är det fritt i Sverige. Det hindar inte en del från att ha åsikten att bilder på dom själva eller sina barn är otillåtet om man inte frågat först.
Kort sagt fotografera barn och på badträder (eller andra platser med lättklädda månniskor) är känsligt.
Sen ogillar en del poliser att bli fotograferade eller att man fotograferar vid särskilda händelser.Mem i de flesta fall så är det fritt fram och villman så kan man alltid ta kontakt med de man fotograferat och presenterat sig.
 

morgan_klang

Aktiv medlem
Så då kan vi återgå till sakfrågan istället.
Nör det gäller fotografering på allmänplats så är det fritt i Sverige. Det hindar inte en del från att ha åsikten att bilder på dom själva eller sina barn är otillåtet om man inte frågat först.
Kort sagt fotografera barn och på badträder (eller andra platser med lättklädda månniskor) är känsligt.
Sen ogillar en del poliser att bli fotograferade eller att man fotograferar vid särskilda händelser.Mem i de flesta fall så är det fritt fram och villman så kan man alltid ta kontakt med de man fotograferat och presenterat sig.
Du var den första som svarade på frågan istället för att gräla om språket, tack i massor !!
 
ANNONS