sarnor
Avslutat medlemskap
Jag hade för mig att G-objektiv (utan bländarring) saknade den spaken, men jag kanske minns fel.
Även Nikons objektiv utan bländarring (G-objektiv) har mekanisk styrning av bländaren.
Som andra har varit inne på tycker jag det låter som ett mekaniskt fel i bländarstyrningen, när objektivet inte är monterat på en kamera är det en fjäder som sluter bländaren maximalt. När objektivet monteras på kameran är det en arm som spänner upp bländaren till största möjliga öppning (för fokusering och ljusmätning), vid exponering rör sig sedan kamerans arm så mycket att objektivet bländar ned till det valda bländarvärdet. Direkt efter exponeringen spänner kameran åter upp bländaren.
I ditt fall verkar det som om kameran i detta läge tappar kontakten med objektivets bländararm, så att någon uppspänning till största bländaröppning inte sker. Min gissning blir därför att det är något fel med passningen av armen i objektivet, vilket borde gå att lösa med en tång.
Du har ingen mekanikkunnig vän i bekantskapskretsen, eller finns det kanske någon kameraverkstad där du bor?