Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Samstämmiga bilder

Produkter
(logga in för att koppla)

anw

Aktiv medlem
Hej

Jag ska snart efterbehandla tolv porträtt tagna i olika miljöer med varierande ljussättning. Min fråga nu är hur man gör dem samstämmiga. Finns det något smart sätt man kan "mäta" samstämmigheten på, t ex genom att kika i histogram eller dylikt?

Det jag menar är att man inte ska tycka att bilder skiljer sig radikalt från varandra. T ex genom att bilderna har olika färgstick. Gör man många bilder kan det bli svårt att inte låta ögat lura en.

kurvor

kurvor är det bästa du kan göra...få dom att se ut lika varma eller kalla....tills du hittar en liknande färgtemperatur.....match color kommer inte att hjälpa dig

Drazen,

det var just så jag hade tänkt göra från början. Men Jag tänkte om man kunde kontrollera detta på ett mer automatiserat vis.

ANNONS
Götaplatsens Foto