Annons

samsung NX1000

Produkter
(logga in för att koppla)

sapee

Ny medlem
Hej!
Jag grubblar över att investera i en Kamera. Ska ut på en lång resa nu till början av nästa år och vill ha någon bra men hyfsat smidig kamera med mig. Jag har fastnat lite för en samsung nx1000, men vet inte om jag ändå ska sikta in mig på en systemkamera i nikon serien.

Var får man bästa kameran, jag gillar att fota men är inte direkt något proffs. Behöver lite tips och råd. ¨

tack på förhand!

Allt beror på vad man behöver och tycker känns bra, så fick jag lära mig för något år sedan när jag skulle börja och inser nu hur sant det är.

Jag har ingen NX men den serien är en av de spegellösa jag gillar mest i utformningen. Att det finns ett flertal pannkaksobjektiv (tunna) är bra enligt mig för spegellösa som just lever på att vara mindre. Gå till butiker och testa dig fram.

Hej!
Jag grubblar över att investera i en Kamera. Ska ut på en lång resa nu till början av nästa år och vill ha någon bra men hyfsat smidig kamera med mig. Jag har fastnat lite för en samsung nx1000, men vet inte om jag ändå ska sikta in mig på en systemkamera i nikon serien.

Var får man bästa kameran, jag gillar att fota men är inte direkt något proffs. Behöver lite tips och råd. ¨

tack på förhand!

Hej!

Med en traditionell spegelreflexkamera kan du ta otroligt många bilder på en batteriladdning, mao är du på platser där det kommer vara krångligt att ladda kamerans batteri ska du nog köpa en Nikon om du så önskar.
Jag har en Samsung NX 10 med två fasta gluggar 20 o 30 mm båda är superskarpa och kompakta. Det är med de små pannkakorna eller det 20-50mm objektivet jag anser man ska satsa på om man väljer Samsung för då blir kameran liten och smidig, tyvärr missar man VR.
Det finns en del som resonerar att man måste ha den mest heltäckande zoomen, 18-200mm, för att kunna klara sig på en längre resa, personligen är jag inte helt säker på det, det får inte bli för klumpigt då blir resan förstörd beroende på vad resan har för syfte. Jag reser sällan eller aldrig med syfte att ta bilder.....fotande kommer alltid som nummer två, så är det bara, mat och upplevelser är min prio ett. Är det minnen du ska ha som ska vara skarpa och fina så räcker en Canon G12 eller motsvarande långt. Så fort man ska ha full koll på läget så blir det en systemkamera man behöver, med tillhörande gluggar, vilket gör det hela klumpigare.

En grym kombination kan vara en Nikon D3100/3200 och en 16-85 mm zoom, hyfsat kompakt, otroligt bra, dyrare än en NX 1000. Krasst sett kommer en D3100+18-55 på cyberphoto vara den mest kloka kombinationen, bra pris, bra prestanda, lätt och/men lite klumpigare än Samsungen. Du får nog klämma lite på grejerna i butik för att hitta fram. Glöm inte blocket, Samsung är tokbilliga att köpa där.

Det är svårt att tipsa om kamera när man inte vet var och hur du ska resa.

Hans

Tack för svaren! Jag grubblar massa nu och ska ta mig in till en butik i morgon och känna på kamerorna lite mer:)

har du lätt att hitta objektiv och sånt till din samsung, känns som det är aningen lättare att hitta till en nikon?

Det är just det med klumpigheten som gör att jag tvekar lite på systemkamrorna. Jag ska backpacka i australien och nya zeeland nämligen.

Tack för svaren! Jag grubblar massa nu och ska ta mig in till en butik i morgon och känna på kamerorna lite mer:)

har du lätt att hitta objektiv och sånt till din samsung, känns som det är aningen lättare att hitta till en nikon?

Det är just det med klumpigheten som gör att jag tvekar lite på systemkamrorna. Jag ska backpacka i australien och nya zeeland nämligen.

Hej!

Det är klart att det är mkt lättare att få tag på objektiv till nikon än samsung. Det är som med volvo, gammalt och beprövat märke annars inget extra, egentligen.

Jag köpte min samsung med två fasta gluggar i paket på blocket, med lite tålamod går det nog få tag på resten man behöver på blocket annars blir det nyköp, men det är ju lite dyrt. Jag har redan två andra kameror så samsungen ska jag bara ha som en lyxkamera, om än bra sådan.

Jag har precis idag varit inne på www.cameralabs.com och jämfört bilderna mellan nikon d600 och canon g15. Det verkar som att dom fotat exakt samma motiv monterat på stativ med båda kamerorna. Mellan dom två kamrorna är det en enorm skillnad i storlek och för att inte tala om pris, jag anser för min egen del att bilderna är till förvillelse lika såvida man inte förstorar och pixelskådar bilderna. Det kan ju vara intressant att se skillnaden om det nu finns någon, förövrigt är den hemsidan baserad på just Nya Zeeland;-)

I ditt läge hade jag nog struntat i systemkameran, pga klumpigheten och satsat på en nikon P7700, solklart val, bekväm och urbra premiumkompakt med lång zoom.
En systemkamera är i första hand snabbare, tåligare och kan ge ett mkt kortare skärpedjup i bilderna vilket gör bilderna mer levande, därför gillar jag samsung, förhållandevis stor sensor(skärpedjup) urbra ljusstarka fasta objektiv, många reglage.

Hans

Backpacka?

Högklassig kompaktkamera (fast zoom), lätt tillgänglig i nån ficka med dragkedja.

Du kommer att hata din systemkameraväska redan andra dagen. Och eftersom du inte reser för att fotografera och inte redan är inkörd på nån systemkamera, så kommer kompaktkameran att göra ett lika bra jobb. Du kommer att komma hem med jättefina bilder.

Och kompaktkameran kommer du att vilja ha, även om du i framtiden satsar hårdare på foto och skaffar system. Man har den som "carry-kamera", alltid i fickan.

ANNONS
Götaplatsens Foto