Annons

Samyang 8 mm

Produkter
(logga in för att koppla)

Dadid

Aktiv medlem
Jag skulle vilja testa att fota sfäriska panoraman och kikar därför på Samyang 8 mm.
Om jag förstår saken rätt finns det lite olika upplagor av linsen (skall användas till Nikon).
Är detta något jag bör ta i beaktande? Vad skiljer modellerna åt?

Är det någon som har tröttnat på sin och skulle kunna tänka sig att byta den mot 1500 kr är ni välkomna att höra av er.

Mvh

David
 
Jag skulle vilja testa att fota sfäriska panoraman och kikar därför på Samyang 8 mm.
Om jag förstår saken rätt finns det lite olika upplagor av linsen (skall användas till Nikon).
Är detta något jag bör ta i beaktande? Vad skiljer modellerna åt?

Är det någon som har tröttnat på sin och skulle kunna tänka sig att byta den mot 1500 kr är ni välkomna att höra av er.

Mvh

David

Vill du fota panoramor med en exponering? Skall du sätta ihop flera så blir det med säkerhet jobbigt med fisheye-objektiv. Tänker du bygga sfäriska panoramor med många exponeringar så fungerar det med vilket objektiv som helst.

För att kunna rådgiva angående Samyangobjektiven så behöver du berätta vilken Nikonkamera du har, eller i alla fall om det är en DX eller FX.

/Karl
 
Hej igen.

Kameran är en 300s som varit en trogen vän under några år. Den står nog för övrigt listad i min profil om man klickar på mitt alias.

Som jag nämnde är det sfäriska panoraman jag avser fota.
Visst kan jag göra det med mitt 70-200 också, men då skulle jag sannolikt behöva ett bra stativ och ett automatiskt panohead vilket hamnar utanför såväl intresse som budget.
Jag vill kunna ta spontana semesterpanoraman på frihand med ca 6 exponeringar.

Angående chipning. Jag fann detta:
http://www.dpreview.com/news/2011/11/25/samyang8nikon
Förstår jag saken rätt, att jag med en d300 inte påverkas jättemycket av chipet? Vad blir den största fördelen med ett chippat objektiv?


Mvh

David
 
ANNONS