Annons

Satsa på film eller inte?

Produkter
(logga in för att koppla)
bherg skrev:
Jo, jag har funderat på det med. Sanningen är den att jag värderar nog kamerarörelser mer än stort negativ, dock är inte ett stort negativ något som kommer ivägen och stör.

Men jag förstår att det är besvärligare att arbeta med storformat.
Om det är perspektivkontrollen du vill ha så finns det rullfilmsmagasin för 120 film i olika format för storformatskameror.

Själv har jag både en Linhof Technikardan S23 för 6x9, använder 6x7 magasin samt en Technikardan S45 för 4x5" eller 9x12cm.
Båda kamerorna har samma optikplattor.

Fuji GX680 utrustning bestående av:
Fujinon GX 180/5,6
2 st magasin 6x8
Polaroidmagasin
Kompendium Profesionall
Batteri
Batteriladdare
Toppskick!

25.000

Kan de va nåt??
Göran

hasse lundberg skrev:
Om det är perspektivkontrollen du vill ha så finns det rullfilmsmagasin för 120 film i olika format för storformatskameror.

Själv har jag både en Linhof Technikardan S23 för 6x9, använder 6x7 magasin samt en Technikardan S45 för 4x5" eller 9x12cm.
Båda kamerorna har samma optikplattor.

Liinhof är en kamera jag har tittat på litegrand. har mest tittat på linhof technika, vad kostar ett 120 films bakstycke? tänkte först att jag skulle kolla in 6x7 versionen, men jag kom på att det finns ju bakstycken till 4x5 verran, lika bra att ta den eftersom det förmodligen kommer att ta lika lång tid.

Technikardan, tittade jag också på, men jag är ute efter en klappkamera, och att det finns handtag till den gör det inte sämre.

vilken optik använder du till denna linhofs optik?

synd att du inte har några 4x5 bilder online Hasse. skulle gärna vilja se.

Göran, det låter intressant, som det ser ut nu är det det storformat som är mest intressant eftersom jag är ute tilt/swing å allt vad det heter.

Mvh j

bherg skrev:
Liinhof är en kamera jag har tittat på litegrand. har mest tittat på linhof technika, vad kostar ett 120 films bakstycke? tänkte först att jag skulle kolla in 6x7 versionen, men jag kom på att det finns ju bakstycken till 4x5 verran, lika bra att ta den eftersom det förmodligen kommer att ta lika lång tid.

Technikardan, tittade jag också på, men jag är ute efter en klappkamera, och att det finns handtag till den gör det inte sämre.

vilken optik använder du till denna linhofs optik?

synd att du inte har några 4x5 bilder online Hasse. skulle gärna vilja se.

Mvh j
Om du menar digitala bakstycken så kostar ett sådant från 150.000:- och uppåt!

Ett nytt rullfilmsmagasin kostar 5-8000:-, ett begagnat kan du få betydlligt billigare.

Jag har 65mm, 90mm 135mm samt 300mm, min favorit är 135:an vilket är lite kortare än normaloptiken.

Om du går till min hemsida med svartvita porträtt så är porträttet i översta raden längst till höger (klicka på det), Stig, tagen med ett gammalt 150mm optik.
Övriga med Mamiya 645.
Internet gör inte bilden rätt.
Tyvärr kikade Stig på mig istället för i kameran när jag exopnerade.

Linhof Technika är egentligen överprissatta - i förhållande till vad du får.
Men klart sympatiska att transportera, vilket säkert inverkar på priset.

Toyos klappkameror har inte alls samma kvalitetskänsla.

Varför behöver du klappkamera?

Men...

ett problem som jag fortfarande inte löst är att det är svårt/knepigt att framkalla 120-film...Man är i princip hänvisad till proffslab. Tänk om vanliga fotoaffärer kunder framkalla 120film på 1 timme, då skulle jag använda min H-blad oftare....

Johan Okker skrev:
Linhof Technika är egentligen överprissatta - i förhållande till vad du får.
Men klart sympatiska att transportera, vilket säkert inverkar på priset.

Toyos klappkameror har inte alls samma kvalitetskänsla.

Varför behöver du klappkamera?

Japp, jag behöver en klappkamera, jag vill kunna ta den med mig ut på resor m.m. utan att det blir allt för skrymmande.

bherg skrev:

Japp, jag behöver en klappkamera, jag vill kunna ta den med mig ut på resor m.m. utan att det blir allt för skrymmande.

En Technika i en väska med två gluggar och ett knippe kasetter blir inte mycket mindre skrymmande än en gammal hederlig Kardan bänkkamera med två gluggar. Du stuvar kamerorna på olika sätt bara.

Den enda fördelen skulle vara att man kan sätta handtag på Technikan, likförbannat kommer du ha svårt att fokusera den utan skynke etc (om du inte har turen att få tag på en Technika med inpassade plattor för mätsökaren (men då blir det dyrt)).

Okejj.

Men tex en technika tål inte den lite mer än en tex technikardan?

sen å andra sidan är det väl mer tilt/shif å allt såntdär i en kardan?

men jag är rädd att den är för ömtålig eftersom det inte finns något skyddande metalhölje till den som det gör hos technikan.

Jag vet ännu inte hur jag skall göra, har läst lite på nätet så just nu lutar det åt en kardan om jag hittar någon bra..

mvh j

Tror du får bäst uppfattning om vad och hur en klapp/bänkkamera skiljer sig om du går till en butik och klämmer och känner lite.

Ingendera är särledes smidiga reselösningar.

Däremot ja.
Technikan har ett aluminiumskal som är väldigt gediget. Däremot är ju gluggarna lika oskyddade för det när de är i eller utanför väskan.

Technikan har möjlighet till ett handtag, frågan är däremot vad det är värt att betala för detta handtag. Prismässigt ligger de äldre kardanerna på c a en fjärdedel av priset på modernare begagnade Technika V..

Technikardan har jag ingen erfarenhet av. Men iom att den optiska bänken är delad misstänker jag att konstruktionen inte är den starkaste.

Ett anant tips är att titta på Arca Swiss, även de mycket dyra. De skall enligt rykten vara väldigt välbyggda.

Det var en konstig väg denna debatt skenade iväg i.....

En D100 kostade för ett halvår sedan 25000. Idag får du den för c:a 10000 om du anstränger dig. Prisutvecklingen på digitala media går stadigt nedåt eftersom att billigare tillverkning och större efterfrågan påverkar det åt det hållet.

"Analogt" används av färre och färre. Vem ska betala ev. utvecklingskostnader på detta? Inte de digitala fotograferna utan troligare det mindre och mindre antal analoga fotografer som blir kvar. Eftersom att det analoga blir dyrare och det digitala blir bättre och billigare så utrotas det analoga snart.

Jag ger filmen 5 år som populärmedia. Efter det så är det proffs som använder det i fem år till. År 2014 är det slut.....(generellt. Inte bara stra format)

Var den här tråden tänkt som en debatt då? Nåväl, du säger att ingen vill betala utvecklingskostnaderna för analogfotograferingen. Men ditt resonemang brister ju lite eftersom vi talar om köpråd för storformatskameror. En teknik som sannolikt inte har eller behövts utvecklas särskilt mycket under de senaste åren. Att film försvinner inom en överskådlig framtid tror jag inte. Eftersom det handlar ganska mycket om ett val att jobba med dator eller antingen projicera eller vara i mörkrummet så tror jag att dessa olika tekniker kommer att leva sida vid sida en låbg tid framöver. Ett av de främsta skälen att jag tror att film kommer finnas kvar är att man faktiskt inte behöver någon elkraft vid fotograferingstillfället. Till sist har jag absolut ingenting emot digitalfoto.Jag kommer alledes säkert att köpa en digitalkamera tids nog, men jag är övertygad om att båda teknikerna kommer leva sida vid sida en lång tid framöver.
MVH Erik Å

Vad frågeställaren hade tänkt sig för klassificering av frågan är nog oviktigt....men låt mig revidera till diskussion.

Digi vs analog är ju inte intressant. Och jag vet att det inte är det som är huvudfrågan här, men facit hänger ihop. Storformatstillverkarna måste väl vara något beroende av de populära formaten i täckning av kostnader??

Nåväl. Sett som konstart håller det kanske. Men blir dyrare. Folk målar med olja fortfarande efter flera hundra år. De som skapar bilder yrkesmässigt kommer att få bättre digitala verktyg såsom designers och arkitekter inte plitar på papper längre. Eller det kanske dom gör. Vad vet jag?

Facit: Yrkesmässigt blir det nog försvarbart, men som hobby blir det slut/dyrt.

Nu börjar vi närma oss varandra..Och jag tycker det är dyrt redan :).Nä, men visst trorjag som du att i konsumenledet så kommer det säkert filmen att gradvis plana ut. Men, och det har sagts förr, man ska inte glömma att vi i Sverige(+kanske 30-40 länder till) hör till en teknikelit där i princip varje hushåll har tillgång till dator och internet. För den absoluta majoriteten i världen är detta bara en dröm och deras filmkonsumtion kommer sannolikt att ligga ganska högt ett par år till.Men,men.Vi får se, själv planerar jag att köpa en mellanformatare för att i framtiden (när de inte längre kostar som en schysst bil..) kunna komplettera med digitalt bakstycke. Under tiden fotar jag på och är glad!
MVH Erik Å

eller så kanske den digitala tekniken lugna ner sig lite. Det kanske är lite nyhetensbehag, eller vad det heter.

nu tänker jag på de analoga syntharna som blev nästintillt pinsamma att äga på 80 talet då den digitala synthen kom. Idag är det tvärt om.

samma med vinylen och cd-skivan.

mvh j

Johan Okker skrev:
för att inte tala om rörförstärkeritet som är högsta mode idag.. =)

ja det också, själv spelar jag gitarr, kan ALDRIG tänka mig att spela med nått annat än en rörförstärkare.

spelar ingen roll hur bra prylarna simulerar en rörstärkare, det är inte samma ljud eftersom det är inte en rörförstärkare.

föresten tack för dina råd, jag skall se efter om jag hittar någon affär med storformats kameror.

ANNONS
Götaplatsens Foto